Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveranstid Canonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

larjo

Aktiv medlem
Jag har beställt ett Canon EF 70-300 DO IS i böjan på april. Det har ännu inte kommit :(
Först skulle det komma i slutet på april, sedan v 22 och efter det kan Canon inte säga när det kommer. Jag har surfat runt lite hos olika återförsäljare och sett att många av dem inte har många av Canons objektiv på lager och de kan inte säga något om leveranstiden. Har Canon produktionsproblem på sina objektiv? Är lilla Sverige nedprioriterat?
/ Lars

larjo skrev:
Är lilla Sverige nedprioriterat?
/ Lars

Svar ja !

Därför köper jag alla mina objektiv från USA.

Kan du inte avbeställa objektivet och köpa det från tex B&H i New York istället, dom har det i lager ?

http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...s&Q=&sku=319783&is=USA&addedTroughType=search

Bäställer du idag så har du det troligen innan helgen.

Beställde själv en blixt därifrån förra Onsdagen, fick den levererad till min dörr idag.

kent.

Senast ändrad:
Hej !
jag var inne på B&H´s sida och de hade mkt
bra priser, hur funkar det med betalning ?
det såg ut som om dom ej accepterade PayPal
för internationella köpare.
Kan du berätta hur du betalade för dina varor.

/Simba

Det går bra att betala med kreditkort men du måste faxa dit en papperskopia av ditt kreditkort.

Tänk på att moms och tullavgifter tillkommer på priset när man handlar därifrån!

- Jonas

Hi folks

Gissar att Canon har samma problem som Nikon med att möta efterfrågan. Canon är visserligen ett mycket större företag och har större muskler men det borde vara svårt även för dem att möta en sådan explosion som marknaden visar just nu. Har inga siffror för Canon men de som Nikon visar upp tala sitt tydliga språk.

Nikon sålde/tillverkade år 2004 300.000 DSLR, 2006 landar på ca 1.500.000. Objektiven har gått från 1.230.000 till 2.200.000 under samma period. Visserligen har de analoga kamerorna minskat men inte i närheten av dessa siffror. De företag som obekymmrat kan skala upp en produktion av denna rang och dessutom göra så utan att veta i förväg om ökningen måste vara oerhört unika. Lek med tanken att Volvo skulle gå från 500.000 bilar till 2.500.000 bilar på bara två år. Omöjligt utan växtproblem. Du kan även jämföra med VWs problem när den förra Passaten lanserades med en braksuccé i Sverige. Problemen med eftermarknaden där var fruktansvärda.

I fallet med Nikon så verkar det som om hela världen fått dela på problemet med bristen på D200:eek:r medan på objektivsidan verkar dom ha satsat på vissa kontinenter primärt. Den nya 18-200 verkar finnas tillgänglig i Asien, Nordamerika och av någon outgrundlig anledning i UK. Åtminstonde sporadiskt jämfört med den jättebrist som finns i övriga Europa.

Mankan

Tog mig drygt 3 veckor att få mina 2 objektiv när jag beställde dom, blev uppskjutet det med. Ska det verkligen vara så när det står att varan finns i lager?

Hi folks

Om det står att varan finns i lager ska det naturligtvis inte vara så. Om så är fallet har företaget ett logistiskt problem med att länka ihop det fysiska lagret med sina IT system.

Det kan finnas många orsaker till det. Rätt vanligt att det fysiska lagret och "datalagret" inte stämmer, svinnn, felplock, trasiga artiklar som inte rättats till etc. Dessutom ska det i dessa fall länkas upp till Internet. Rätt många företag gör en export av informationen i sina bokföringsprogram till Internetapplikationen en gång per dag (24,00) och då kan ju vem som helst räkna ut att det inte alltid stämmer.

Mankan

jonasforsgren skrev:
Det går bra att betala med kreditkort men du måste faxa dit en papperskopia av ditt kreditkort.

Tänk på att moms och tullavgifter tillkommer på priset när man handlar därifrån!

- Jonas

ok
Sker det per automatik eller kan man ha tur
och slippa moms och tullm

Simba08 skrev:
ok
Sker det per automatik eller kan man ha tur
och slippa moms och tullm

Svar nej !

Priset för varan + frakt betalar du direkt med ditt kreditkort, när varan kommer till Sverige (UPS) så får du ett mail från expiditionsfirman där du uppmanas att betala tull och moms, det gör du med kreditkort eller en banktransfer på deras hemsida, när det är klart levereras paketet till din dörr.

kent.

Zoso skrev:
Svar nej !

Priset för varan + frakt betalar du direkt med ditt kreditkort, när varan kommer till Sverige (UPS) så får du ett mail från expiditionsfirman där du uppmanas att betala tull och moms, det gör du med kreditkort eller en banktransfer på deras hemsida, när det är klart levereras paketet till din dörr.

kent.

Hej,

Hur mycket läggs på i tullavgifter i procent vid köp av kamerahus och objektiv?

MVH
MA

På objektiv är det 6.7% övrigt 3.2%.

Tänk på att du inte får någon garanti på kamerahus om du inte köper till en Mac garanti, objektiv är det därimot världsgaranti på.

När jag köpt objektiv så har jag samtidigt köpt andra fotoprylar somm filter mm, då har jag bara behövt betala 3.2% tull, varför vet jag inte, jag frågade inte heller :)

Det finns en bra artikel här på fotosidan med räkneexempel.....

http://www.fotosidan.se/cldoc/3761.htm

kent.

jonasforsgren skrev:

Det var ju synd! I dagens allt mera Internetberoende värld är det allt färre som i praktiken har tillgång till fax. Nåja, jag får väl ta och installera ett faxprogram på datorn.

Eeros skrev:
Det var ju synd! I dagens allt mera Internetberoende värld är det allt färre som i praktiken har tillgång till fax. Nåja, jag får väl ta och installera ett faxprogram på datorn.

Du behöver inte faxa in uppgifterna, du kan ta en bild på kreditkortets fram och baksida som du komponerar ihop i PS eller liknande, du får en länk dit du skall skicka bilden första gången du beställer, sen behöver du inta göra det mer så länge du har samma kreditkort.

kent.

Hej igen!
Nu har jag fått mitt objektiv! Eller det var den 28/6 egentligen. Men varit sen att svara...
Canon verkar inte ha riktigt koll på sin logistik. Affären jag köp objektivet i ringde Canon dagen innan det kom till butiken. Då hade Canon ingen aning när objekivet skulle komma. Det kunde ta lång tid. Sedan nästa dag så låg det i butiken. Vet Canon inte vad de har skickat? Behöver de nytt datasystem månne...
/ Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar