Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leveranser av D200

Produkter
(logga in för att koppla)
ja de är ju inte bara D200 som bristar..de verkar ju va slut på de mesta nikonprylar på lager i de flesta webshoppar..har flera ordrar på småprylar som motljusskydd och linslock men de blir bara framskjutet hela tiden och kommer aldrig in..nikon måste ju förlora massor på att inte få ut ngt till kund..
 
Själv kör jag Olympus men jag skall ändå ge ett häftigt tips från en bekant i Finland som köpt en D200. Leveranserna där är lika dåliga som i Sverige.

Han kollade upp Nikonåterförsäljare i New York. Sedan mailade han och frågade om någon har D200 i lager. När han fick napp, mailade han och undrade om han kunde reservera kameran, vilket uppenbarligen gick bra.

Därefter fixade han billigaste resan till New York, betalade ca. 3000,- omräknat i kronor.

Han åkte över och inhandlade kameran, fick även rabatt då försäljaren tyckte att han var otrolig som reste runt halva jorden för att köpa en kamera.

Efter två nätter i New York när han skall åka hem, packar han kameran i sitt handbagage och viker ihop org.kartongerna som han skickar med vanligt brev till sin hemadress tillsammans med manualer.

Han betalar 17000,- omräknat i kronor för D200 + 18-200 VR linsen.
+ 3000,- resa
+ 1500,- kost och logi.

= 22500,-

Vet inte om det var ett bra köp men han behöver inte längre vänta på sin kamera.
 
Absolut. Det lönar sig att åka till staterna och handla. Resan blir "gratis". Problemet är bara att det inte är världsgaranti på huset vilket det däremot är på objektiven.

Det går finfint att köpa rätt mycket kameraprylar i USA och ta in så länge det kan anses som personlig utrustning.
Bäst är att hålla sig till till exempel B&H eller J&R i New York. Det finns klart oseriösa handlare tyvärr.

Har själv blivit stoppad på Arlanda med objektiv nerpackade i orginalkartong, men tulltjänstemannen muttrade bara lite...
 
Kolla bara så att det inte är någon judisk helg om du planerar att åka till B&H för det skulle kunna bli ett ordentligt antiklimax. Där säljer de dessutom med MAC-garanti som tillval så det löser problemet med att garantin inte gäller i europa.
 
Clouseau skrev:
Kolla bara så att det inte är någon judisk helg om du planerar att åka till B&H för det skulle kunna bli ett ordentligt antiklimax. Där säljer de dessutom med MAC-garanti som tillval så det löser problemet med att garantin inte gäller i europa.

vad är mac-garanti?
 
Henrik har en klar poäng vad gäller de judiska helgerna. Tänk också på att de stänger tidigare på fredagar och har stängt alla lördagar p g a sabbaten. Det kan krävas lite planering om man är i NY över helgen - på söndagar är det nämligen ofta rejält tryck i butiken.

Länk till öppettider och helgdatum:

www.bhphotovideo.com/

EDIT: Får inte direktlänken att fungera. Gå in på Hours of Operation under rubriken Help Center högst upp på första sidan.
 
Clouseau skrev:
Tydligen heter det mack och inte mac men hur som helst kostar den 100 dollar för D200, varar i tre år, är internationell och gäller bara för den som köpte kameran ursprungligen.

Intressant detta - det står ju precis som Henrik säger. Men jag har köpt MACK-garanti som jag kan föra över till annan person för en administrativ avgift på 15 dollar. Den garantin gäller emellertid optik och var klart billigare än 100 dollar.
 
Ja, självklart är garantin och prisnivån baserad på vad du köper. Min tanke var att det kanske skiljer sig mellan hus och optik vad gäller möjligheterna att föra över garantin på någon annan. Eller att det kostar olika mycket. Det verkar emellertid inte så när man läser svaret på FAQ14:

http://www.mackcam.com/faq/faq14.html

Utifrån det svaret är man snarare benägen att tro att B&H skrivit fel, eller åtminstone väldigt otydligt.
 
Ja se där... kostar ju en slant men det verkar funka. Generellt är det väl annars så att garantier inte följer med vid försäljning. Har för mig att Sverker hade det uppe på PLUS.
 
Min D200 är skickad från Nikon, får den på måndag antagligen, känns bra att det e spikat nu efter ett par månaders väntan =)
 
Clouseau skrev:
Ja se där... kostar ju en slant men det verkar funka. Generellt är det väl annars så att garantier inte följer med vid försäljning. Har för mig att Sverker hade det uppe på PLUS.
Det finns inget stöd att garantier skulle följa med vid begagnade saker, därimot är det många handlar som ändå hedrar garantin om du har orginalkvitto inom garantitiden.
 
canon är 100% med nån mytt. Jag trör nästa monad är efterföljare till 20d på gång...

Lambis

P.S. Snart ska jag söker ett d2x till bra pris...
har ni nån på gång :)
 
Alla märken är alltid på G med nya saker, mer eller mindre. Vad Canon kommer med denna gång borde snart komma ut dock. Om man kollar datum och sådant så hade ju Canon pressmöte i mitten av februari förra året för 350D, så kommer något nytt är är det nog rätt snart känt ska ni se.
 
shit va dum man är som inte ställt sig i någon kö.

Ingen som har en bra köplats till skänks? :p

mvh Viktor
 
Är nog ingen större ide att ställa sig i kö nu, enligt Nikon sverige ska ju leverans problemen vara lösta i början av April o det är väl ungefär så lång tid det tar att beta av köerna som redan finns....
 
Då stog det stilla i Nikonvärlden igen... "Den som väntar på något gott, han blir inte fet..." som Robert Gustafsson sa på idrottsgalan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.