Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

letar efter en Analog SLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Men fd passar inte på Canon A1?

Angånde sigma objektivet så är jag inte ett dugg intresserat av det, säljes nog billigt om jag bara får kameran och dom andra två objektiven.

Jo.

Canon EOS-hus = FD passar inte (utan FD>EOS-adapter)
Canon "icke EOS"-hus = FD passar.

(Vet dock inte ifall det kan finnas rejält gamla Canonhus typ "före FD-fattningen"...)

vart någonstans i närheten av dalarna finns det dom som kan göra lite service på en canon A1? Jag ska ringa på anonsen imorn får se vilket pris jag kan få den för.

AE1 (AE1-program har helautomatik också) har bara tidsautomatik, dvs du ställer tiden, kameran sätter bländaren.
Istället får man göra så här: Man ställer objektivet på A, trycker på mätarknappen vänster om objektivfattningen på kameran och vrider med fingret på tidsratten tills man får rätt bländare.

När det gäller FD-serien finns det bättre alternativ, t ex T90 brukar gå att få tag på ganska billigt i bra skick (F1 är lite dyrare och kan vara ganska slitna). A-serien börjar falla för åldern; kladdiga packningar, kärvande spegelbroms etc

Men titta på Nikon, Pentax m fl också.

Tidsautomatik = Du ställer bländare, kameran ställer automatisk in tiden.
Kan kallas bländarprioritet också, då det är bländaren man själv ställer in.

Vice versa vid egeninställning av tiden, då kameran istället ställer in bländaren.

(Kanske onödigt att vara petig, men kan ju missförstås, så...)

Tidsautomatik = Du ställer bländare, kameran ställer automatisk in tiden.
Kan kallas bländarprioritet också, då det är bländaren man själv ställer in.

Vice versa vid egeninställning av tiden, då kameran istället ställer in bländaren.

(Kanske onödigt att vara petig, men kan ju missförstås, så...)

Du har rätt, jag rörde ihop begreppen. Men hur AE1 fungerar har jag beskrivit rätt, på den ställer man tiden och kameran sätter bländaren. Canon kallar det Tv i sina manualer.

En intressant recension av kameran: http://www.camerahobby.com/Review-AE1.html

Jag skulle satsa på en Pentax eller ännu hellre på en Nikon FE/FE-2. Du nämde känsla och patina. FE/FE-2 har bra mycket mer känsla än någon modell i Canons A-serie. Och då helst en FE-2 som är en mer modern (mindre omodern är kanske mer rätt).

Jodå jag har haft bägge fabrikaten, AT-1, AE-1, A1 och ett gäng av Nikons FM/FE kameror och Nikonerna ger avsevärt mer kittlingar. Optiskt sätt så skulle jag tro att de är likvärdiga men tänk på att det finns (borde i alla fall) finnas fler Nikkor än Canon FD på beganatmarknaden. Kanske en fördel för FD trots allt då de inte kan användas på en modern EOS och priset då borde vara lägre.

Om du promt bara måste ha en Canon så faller mitt val bort....men tänk till eller försök i alla fall att klämma på en FE-2 innan du bestämmer dig.

Skillnaden mellan FE och FE-2 kanske inte är så uppenbar men 2:an har bla TTL av blixtljuset och en bra mycket bättre sökarskiva.

Jag har haft Pentax program A Plus (som jag köpte ny) och sedan vid sidan av Canon jag hade en Pentax Super A. Den gillade jag mycket, tyvärr min analoga kameror/lenser blev stulna. Om någon ha Super A liggande kunde jag vara intresserad...

Det verkar som att kameran fungerar som den ska. Men skumgummit och tar emot spegeln är lite slitet, finns det att få tag på någonstans?

Gå till ebay.com och sök efter interslice. Killen bakom det aliaset heter Jon Goodman från Texas. Han säljer tätningsmaterial till kameror att täta ljusläckage med. Kan användas till spegeldämpning också.
Jag har köpt av honom (skapa konto på ebay.com) och fick med en instruktion om hur det skall utföras för just min kamera.

/Jesper

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto