Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

letar efter en Analog SLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans_Andersson

Aktiv medlem
Jag har kikat lite på Canons A serie och funderar lite över dom. Efter som att jag nästan alltid använder bländarprioritet på min dslr så fundar jag lite hur det funkar på dom här kamerorna. Canon AE1 PRogram har ju Program funktion och slutar prioritet. Men ställer man då in bländaren på objektivet? Beror väl på objektivet givetvis men då tänker jag på 50mm 1.8 som följde med kameran på den tiden.

A-serien brukar börja väsnas ordentligt när de blir gamla. A1:an har P, A, S och M, medan AE1 inte har bländarprioritet.
Kanske F1:an är ett alternativ?

Då börjar jag fatta lite mer.

Om man har den i p läget så har man objektivet på A läget för autobländare (?!) och i Slutarprio så väljer man slutar och i manuell så väljer man båda.

hmmm vilken kamera har den funktionen att man kan välja Bländare i stället för slutar prio?

Så är det.

Tja, om du letar efter just Canon FD, så är det nog mest A1, F1, T90 och säkert några fler.

Annars kommer jag att tänka på..
Nikon FE(2), FA, F3
Olympus OM10, OM2, OM4, OM40
Pentax ME (super), LX

Och en massa andra.

AE1 (AE1-program har helautomatik också) har bara tidsautomatik, dvs du ställer tiden, kameran sätter bländaren.
Istället får man göra så här: Man ställer objektivet på A, trycker på mätarknappen vänster om objektivfattningen på kameran och vrider med fingret på tidsratten tills man får rätt bländare.

När det gäller FD-serien finns det bättre alternativ, t ex T90 brukar gå att få tag på ganska billigt i bra skick (F1 är lite dyrare och kan vara ganska slitna). A-serien börjar falla för åldern; kladdiga packningar, kärvande spegelbroms etc

Men titta på Nikon, Pentax m fl också.

Senast ändrad:
Varför inte EOS

Jag har kikat lite på Canons A serie och funderar lite över dom. Efter som att jag nästan alltid använder bländarprioritet på min dslr så fundar jag lite hur det funkar på dom här kamerorna. Canon AE1 PRogram har ju Program funktion och slutar prioritet. Men ställer man då in bländaren på objektivet? Beror väl på objektivet givetvis men då tänker jag på 50mm 1.8 som följde med kameran på den tiden.

Varför satsar du inte på en analog EOS så du kan använda dina Canonobjektiv??? Du får ju t.ex en EOS 100 för 3-5 hundralappar eller superhuset EOS 3 för ett par tusingar.

Varför satsar du inte på en analog EOS så du kan använda dina Canonobjektiv??? Du får ju t.ex en EOS 100 för 3-5 hundralappar eller superhuset EOS 3 för ett par tusingar.

Kanske för att de husen är för nya och numer med sin repiga plastiga patina helt saknar själ ;-) Möjligen skulle jag kunna tänka mig en gammal EOS-1:a (utan batterigrepp/booster) :)

T70 till vrakpris?

Jag är ägare till en T70. Skulle du kunna vara intresserad av huset+ 50 mm (1,8)? Har även en vivitar telezoom 75-205 mm samt en tokina 28mm (2,0), en telekonverter samt några mellanringar. Samlingen ligger bara och samlar damm och kan fås billigt.

A-serien brukar börja väsnas ordentligt när de blir gamla.

Jupp, stämmer bra det. Jag var en gång stormförtjust i Canon A-1 och är ägare till inte mindre än tre stycken.

Det går att lyssna på dem om de har det klassiska "mirror-squeek" problemet. Det är helt enkelt smörjningen av spegelmekaniken som börjar ge upp. Med tiden gör det att spegeln inte hinner fällas upp innan slutaren öppnat och bilden blir mörkare (svart) nertill.

OT: Någon som vet hur de helmanuella SLR:erna som Photax säljer är? Nackdelen där är väl att det är Nikonfattning på dem och sådana objektiv är väl lite svårare (dyrare) att komma över än gamla Canon FD objetiv kan jag tänka.

... 1800-2000 om den är i fint skick?

Ja...max...jag skulle bjudit runt 1500 till att börja med.

Kolla igenom Tradera också....kategorin "systemkameror analoga". Finns bla en AV-1:a och några AE-1, AE-1 Program om du vill ha Canon. Annars finns också ett par Pentax ME och ME Super vilka jag verkligen kan rekommendera. Pentax har fördelen att de flesta av deras äldre gluggar går att köra på deras allra nyaste digitala hus oxå. Annars är Canon FD, Nikon och Pentax de tre märken där det finns mest beggade objektiv att få tag i. Canon FD har nackdel att objektiven ej passar på EOS-kameror (vare sig analoga eller digitala....fast det finns adaptrar...men det är en annan historia) men å andra sidan har detta gjort att priserna på beggade Canon FD gluggar ofta är riktigt låga.

http://www.tradera.com/Systemkameror-c3_1409

PS! Kloka ord ovan om evt service...även om de äldre analoga husen är fina mekaniska prylar har de de facto numer uppemot och över 30 år på halsen och kan behöva smörjas, bytas tätningslister odyl. Detta görs dock fortfarande ganska billigt på flera verkstäder i större städer i Sverige DS!

Senast ändrad:
Men fd passar inte på Canon A1?

Angånde sigma objektivet så är jag inte ett dugg intresserat av det, säljes nog billigt om jag bara får kameran och dom andra två objektiven.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto