Annons

Leica vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Rikard a

Medlem
Hej har funderat på en vidvinkel till min M6 har 35+50 i dag och skulle vilja ha lite mer vinkel.Nån som har erfarenhet av leica 21 3,4 /21 2,8 eller 24 2,8.Zeiss nya optik ser ju oxå lokande ut.
 
Jag har en Cosina-Voigtländer Color-Skopar 21/4. Det är ett objektiv som jag verkligen är MYCKET nöjd med.

Otroligt litet och skarpt till ett rimligt pris (ca 4.600 hos LP-Foto). Sökaren är kanske i plastigaste laget, men den är ljusstark och kompakt. Det har blivit min favorit-glugg och den jag använder mest.

Har köpt till ett super-coolt rektangulärt motljusskydd i gjutet aluminium. Funkar perfekt.

Har inte gjort några jämförelser med någon Leica-21:a då dessa inte växer på trän. Med de är ju betydligt större och tyngre (och även ljusstarkare och dyrare, ca 21.000 på YFO).

Cosina tillverkar även vissa av de nya Zeiss Ikon-objektiven med M-fattning. Bland annat en Biogon 21/2.8. Den är säkert jättebra den med. Kostar ca 12.000 på YFO (sökaren tillkommer med 4.000).

Är man nostalgiskt lagd (och rik) så kanske Zeiss gamla Biogon 21/4.5 skulle passa.

Kolla på http://www.jumboprawn.net/jesse/cams/21_compare.html. Där finns kanske lite fler tips.

/m
 
SixBySix skrev:
http://www.cameraquest.com/mlenses.htm

Här hittar du allt du orkar läsa om objektiv till Lica - M .... och mer därtill.

Mycket mycket mycket bra sida.... se bara till så att du har tid... typ en helg eller så ;-)
MVH, Niclas Vestman

Superlativen haglar ju även där över Skoparen! "The 21/4 Voigtlander outperforms all the above." "The Voigtlander 21/4 is a superb performer with an excellent finder included -- the easy winner (add the bayonet adapter)." "Users report outstanding performance."
 
Hej och tack för svaren jo jag har funderat på den men vet inte så mycket om den.Dum fråga kanske men är den kopplad till mätsökaren ? vet att dom har några objektiv som inte är det.Man är lite bortskämd med ljusstyrkan på summicronen men det går ju att leva med lite mindre med.
 
Och köp INTE av LP-foto. Deras priser är ocker och det gör mig mycket arg. Den kostar UNDER 3000 på cameraquest.com. Jag köpte min där.

Nils,
snygg bild!
 
timeUnit skrev:
Vad är det för film?

Tri-X, och bilden är scannad från en papperskopia på Fotokemika Varycon KG. Har en färsk bild från Bilmässan på Elmia också här! Bilden tagen på fri hand och 1/15 sek bl 4. Också Tri-X men scannad film denna gång.
 
Graal skrev:
Tri-X, och bilden är scannad från en papperskopia på Fotokemika Varycon KG. Har en färsk bild från Bilmässan på Elmia också här! Bilden tagen på fri hand och 1/15 sek bl 4. Också Tri-X men scannad film denna gång.

Fin den med. Men bilden på "skroten" är inte f/4 och 1/15 fri hand, eller?
 
ThomasT skrev:
Plus moms och tull?

Man kan räkna med att slippa det när det gäller cameraquest.

Jag köpte min (hej Tullverket) Bessa R3A, en 40/14 och en 21/4 samt ett motljusskydd (som jag aldrig använt) för ca 9000 allt som allt. Leverans på en vecka.

Jag tror att samma setup skulle gå på över 16000 hos LP-foto, vid tillfället. Jag tror priserna är lite bättre nu. Men de ska ha 7000 för en R2A och 4600 för 21/4. 40/1.4 har de inte, men jag gissar att de skulle ta över 4000 för den.

Så även om jag betalat lite moms + tull hade det varit tusenlappar billigare.
 
Kan bara instämma i hyllningskören till Voigtländergluggarna, har inte prövat 21an men folk jag litar på säger att den är fantastisk. Använder själv c/v 35/2,5pII och Nokton 50/1,5an, älskar dom helhjärtat. Om 21an är i samma klass är den ett kap för sitt pris, även om man köper av LP foto. Robert White i UK är annars ett bra ställe att handla c/v prylar av.
 
Någon som har testat Voigtländers 25/4? Kan inte bestämma mig om jag skall satsa på den eller 21/4. 25an är inte mätsökarkopplad, men har ett hyfsat rejält skärpedjup iaf, 21an är dyrare.

Har idag en M4-2 med 50+90mm men vill ha något (eller några) kortare, typ 21/25/28/35. Alla utom 35an kräver tillbehörssökare, och egentligen även 35an eftersom jag har glasögon. Jag tittade på lite statistik över tidigare bilder och låg ganska konsekvent i ena eller andra änden av min 20-35mm, så det borde ju tala för 21an. Åas hände det att jag kröp upp mot 24-25mm också, dock inte så ofta.
 
25mm-Skoparen testades i tyska "Foto Magazin" och fick högsta betyg 5 stjärnor (super).
 
timeUnit skrev:
Och köp INTE av LP-foto. Deras priser är ocker och det gör mig mycket arg. Den kostar UNDER 3000 på cameraquest.com. Jag köpte min där.

Nils,
snygg bild!
Ett annat billigare alternativ där man bara behöver oroa sig om britisk VAT (17.5%) är att köpa via Robert White:
http://www.robertwhite.co.uk

Rekomenderas

Därifrån kom min R3a inkl Nokton 40mm f/1.4.
 

Bilagor

  • bessar3a_400.jpg
    bessar3a_400.jpg
    31.8 KB · Visningar: 140
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.