Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)
timeUnit skrev:
Och köp INTE av LP-foto. Deras priser är ocker och det gör mig mycket arg. Den kostar UNDER 3000 på cameraquest.com. Jag köpte min där.

Nils,
snygg bild!
Fast de är å andra sidan de enda i Sverige som för den här typen av grejer, vilket jag tycker vi skall vara glada för. Jag håller med om att de borde anpassa sina priser, om de låg på Robert Whites nivå (ex moms) eller där omkring skulle jag gladeligen handla hos LP. Idag är prisskillnaden något för stor för att motivera ett "svensk-köp".

Lp-priserna är lite höga men det är väl allt i Sverige om man jämför med USA eller England t.ex? Har nyss beställt en svart Skopar 50mm/2,5 från lp som nu var rabatterad 25% och då hamnar priserna mera i nivå med utlandet när VAT och frakt tillkommit.

Galaxens President skrev:
Ett annat billigare alternativ där man bara behöver oroa sig om britisk VAT (17.5%) är att köpa via Robert White:
http://www.robertwhite.co.uk

Rekomenderas

Därifrån kom min R3a inkl Nokton 40mm f/1.4.

Vad är det för intressant anordning till axelrem? Ett av de få problemen med Bessan är att den är "baktung" och gärna vill snurra runt när man har den på magen. Är detta en lösning på problemet?

Sidogreppet (side grip) flyttar bak och upp fästet för kameraremmen och det kanske hjälper lite gran. Jag har inte testat kameran utan sidogreppet.

Kameraremmen är en "Wide shoulder strap" från voigtländer som du hittar en bit ner på
http://www.robertwhite.co.uk/voigtlander.htm
Anordningen är bara en extra liten nyckelring som kommer med remmen och sedan en liten läderbit som förhindrar att ringen nöter på kameralacken. Jag är inte ens säker att jag fäst den riktigt. Den här remmen är inte justerbar i längd men kameran hänger mycket lagom fram på bröstet med den IMO.

Jag har inte haft något problem med att kameran skall vara baktung med Nokton 40mm f/1.4 inklusive motljusskydd och den kameraremmen. Den mindre påkostade kameraremmen som följde med kameran har jag aldrig provat.

Senast ändrad:
timeUnit skrev:
............Ett av de få problemen med Bessan är att den är "baktung" och gärna vill snurra runt när man har den på magen..............

Beror väl vilken optik som sitter på? Med min halvkilos Nokton 35mm/1,2 är den (Bessa R2) absolut inte baktung, snarare ngt framtung.

Galaxens President skrev:

Jag har dock inte haft något problem med att kameran skall vara baktung med Nokton 40mm f/1.4 inklusive motljusskydd och den kameraremmen. Den mindre kostade kameraremmen som följde med kameran har jag aldrig provat.

Nej, med Nokton 40 är det lungt. Men med 21/4 och extrasökare är det inte bra. Kameran slår runt och man måste hålla i den hela tiden för att förhindra det. Då jag är vänsterögd har jag tänkt på att skaffa en trigger-winder och slå två flugor i en smäll.

Rikard a skrev:
Hej har funderat på en vidvinkel till min M6 har 35+50 i dag och skulle vilja ha lite mer vinkel.Nån som har erfarenhet av leica 21 3,4 /21 2,8 eller 24 2,8.Zeiss nya optik ser ju oxå lokande ut.

Tror att både elmarit 21/2,8 asph och elmarit 24/2,8 asph är ganska svårslagna. Dom kostar ju en hel del men en del av priset ligger nog i ljusstyrkan.

Personligen sparar jag till en elmarit 24/2,8 som jag anser är ett perfekt komplement till 35:an. Inget ont om Voigtländer, har själv deras 15/4,5, men Leitz är det inte.

Senast ändrad:
Ett alternativ som ligger prismässigt mitt emellan c/v och Leitz är de nya Carl Zeiss gluggarna med M bajonett. Ska vara superba objektiv, 25/2,8 lär vara det objektiv som plockat flest linjer per millimeter i något test, någonsin. Biogon 28an till min Contax G2 är ett ruskigt bra objektiv i alla fall, 45an likaså, och även om jag tycker att oskärpan blir lite "kantig" med 45an så är det svårt att inte uppskatta dödsmördarskärpan hos den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar