ANNONS
Annons

Leica och "makro"

Produkter
(logga in för att koppla)

Cecilia 77

Ny medlem
Jag ska köpa mig en bra systemkamera, är intresserad av makro- och landskapsfotografering. Finns det någon bra model från Leica som passar, eller är det bättre med något annat märke?

Mätsökarkamera och makro går inte ihop alls. Närbilder överhuvudtaget är lurigt eftersom du inte tittar eller fokuserar genom objektivet.

Sällsynta? Inte här ikring, träffade på ett helt gäng i går när fotoklubben hade grillkväll :).

Det låter lovande, jag har sett mig omkring efter lite begagnade laicor. Bland annat fanns det en Leica M6., den verkade bra men jag blev lite fundersam när jag läste resencionerna, någon skrev att det inte gick att ha makroobjektiv till. Men det funkar altså?

10.000 för en Leica M6 är det ett bra pis?

Om du inte tvunget vill ha en Leica så finns minst lika bra alternativ i form av t.ex Zeiss T* macro-Planar 60mm eller 90(kan också vara 100mm). Tillsammans med ett Contax-hus är det en svårslagen kombination. Vad gäller Leica så skulle jag föredra ett R-hus tillsammans med ett en högklassig och lättarbetad macro-Elmarit före en M med Visoflex.

Cecilia 77 skrev:

10.000 för en Leica M6 är det ett bra pis?

Varför är du inne på en Leica när det gäller Macrofotografering?
Om vi utgår från att du menar en mätsökare (som M6 är) så är Leicor underbara kameror, och framför allt när det gäller "street photography" är de i princip oslagbara verktyg. Men börjar man prata Macro fungerar det inget bra. Du har mycket svår att fokusera rätt tillräckligt nära, och du kan ej se vilket skärpedjup du får. Det finns tilläggsutrustning (visioflex) som gör om kameran till en spegelreflex, men det är en klumpig och omständig lösning.

Vill du ha en manuell filmbaserad kamera kan du För en tredjedel av de pengar du nämnde köpa någon äldre mekanisk kamera med dedicerat makroobjektiv. På köpen kan du nog få mellanringar eller bälg och separat ljusmätare också. Ett förslag är Minolta SRT101 och Minoltas 100mm MD Macro, har allt du behöver för macrofotografering och ger ett mycket gott resultat. Det finns massor av motsvarande utrustningar från txex Canon, Nikon och Olympus.

Men, Macrofotografering är ett av de områden en digital spegelreflex verkligen kommer till sin rätt.
Macrofotografering är väldigt mycket av trial and error enligt min erfarenhet. Det blåser, blommor rör sig och skäredjupet rör sig om millimetrar. Med en DSLR får du får omedelbar feedback på hur bilden blev, och du kan verkligen ösa på utan att behöva tänka på kostnaden för film. Det är inget kul att betala en hundring för framkallning och kopiering av en film, för att se att inte en enda bild är skarp.

Så mitt råd är, köp en hyfsat bra dslr (tex en Canon 350 eller Nikon D70) och ett bra Macroobjektiv (Tex Tamron SP90 Macro). Du hamnar inte långt från 10000:- och de rörliga kostnaderna är sedan mycket lägre. Dessutom tror jag att man utvecklas fortare som fotograf pga mängden bilder man kan ta.

Tack så mycet för alla förslag. Jag har inte haft så god koll på vad som krävs tekninskt av en kamera för att ta bra makro.

Att jag i huvudtaget fick upp ögonen för Leica berodde på en kursledare jag hade för ett år sedan ungefär. Han beskrev Leican som den ultimata kamran, och jag funderade inte så mycket över skillnaderna mellan en spegelreflexkamrea och en med mätsökare. Jag tror faktiskt inte att han tog upp det alls på kursen, lite dåligt kan jag tycka så här i efterhand.

Men frågar man inget får man inget veta, nu har jag blivit lite visare av alla era innlägg. Jag har också tittat lite i bildalbumen och det verkar som månag har Nikon eller Canon för makrobilder. Tamron objektivet verkar också bra. Så nu ska jag ut och leta.

Tack igen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar