Annons

Leica & nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Jag är lite trött på digitalt, saknar det analoga hantverket och "fotokonsten" och vill därför investera i en bra analog kamera, Min gamla nikon f50 är skrotningsredo... Funderar på f5, har hört bra om den, men undrar även över de andra modellerna såsom f3,f4 tex.. Erfarenheter? Skillnader?
Så vidare till Leica... What´s the deal? Har uppfattat det osm att leica är mycket bättre än övriga märken inom 35mm.. Stämmer det? Och varför? Leica är väl också rätt olik andra kameror i inställningar, exponering osv osv. Eller är jag helt fel ute? Mycket tacksam för alla svar som tänkas få lite klarhet i mina funderingar!

Fina
 
F3 manuell
F4 såldes som en manuell kamera med AF.
F90 Bra stryktålig kamera.
F90X .... hmmm ngt med blixten snabbare AF i skillnad mot F90
F5 AF kanon, billig stridsvagn. Batteripacket går inte ta bort. Världens bästa analoga kamera tills F6 kom.

En annan bra är 801s, får den för en spotstyver idag.

Leica är en mätsökarkamera, optiken har en hög kvalité.

Fast mellanformat är kuligare i mörkrummet...
 
Leicas mätsökarkameror och Nikons spegelreflexer är väldigt olika att jobba med.

Det går dock inte att säga att det ena märket är bättre än det andra. Det är mycket känsla med Leica M - läs min recension av Leica M2, men det kan vara mycket känsla med en Rolleiflex eller någon annan kamera man gillar.
Nikon är mycket trevliga arbetshästar. Driftsäkra! Vad du gillar - bör satsa på - vågar jag inte ha någon uppfattning om, det beror helt på vad du brukar/vill plåta och vad du prioriterar. Tyst gatufotokamera eller långa teleobjektiv för att bara ta ett exempel. Köper du Leica får du dock betala mycket extra bara för varumärkets skull...
 
Lutar åt f5 eller ev f6. har en massa nikon objektiv och har alltid använt nikon, så det känns mest logiskt. Någon som vet beg priser på f5 och f6? Har kollat runt lite och det ligger på allt mellan 4000 till 8000 för f5. Det är rimliga priser eller?
 
Nej

Jag har sett F5or gå för 2500 kr.

Gå inte på säljare som säger att det finns extra batterier. Det räcker med EN batterisläde och 2 uppsättningar vanliga laddningsbara batterier. Jag har bjudit på en lunch för ett nytt Nikonbatteri till F5an.

F6 tycker jag är för dyr. Men om man åker skidor och har kameran & 80-200/2,8 runt halsen så är F5 lite jobbig. Batteripacket kommer nämnligen att hänga och slå mot bröstbenet och efter två-tre heldagar i backen så gör det ont.
 
Hej Carolina. Jag har en gammal F801, köpt 1988, liggande. Det är en kanonkamera som verkar outslitlig. Den är till salu om du är intresserad. Fungerar 100%. För ca 10 år sedan byttes överdelen inkl elektronik och display, spegelhus och slutare efter en vurpa. Har inte använts så mycket efter det. Har också en SB24a som jag inte använder. Priset kan vi diskutera... /Frode
 
Glöm inte Nikon f100, lite smidigare än f5:an.
Såg en på blocket igår för 1200:- med batterigrepp vilket är otroligt billigt, var nära på att köpa den själv.
 
zwei skrev:
Glöm inte Nikon f100, lite smidigare än f5:an.
Såg en på blocket igår för 1200:- med batterigrepp vilket är otroligt billigt, var nära på att köpa den själv.

Skönt att fler och fler går över till digitalt (för oss analoger).

Hoppas det kommer mer och mer megapixlar, så får vi ännu mer analogt att köpa :)

/ Marcus
 
fina skrev:
Jag är lite trött på digitalt, saknar det analoga hantverket och "fotokonsten" och vill därför investera i en bra analog kamera, Min gamla nikon f50 är skrotningsredo... Funderar på f5, har hört bra om den, men undrar även över de andra modellerna såsom f3,f4 tex.. Erfarenheter? Skillnader?
Så vidare till Leica... What´s the deal? Har uppfattat det osm att leica är mycket bättre än övriga märken inom 35mm.. Stämmer det? Och varför? Leica är väl också rätt olik andra kameror i inställningar, exponering osv osv. Eller är jag helt fel ute? Mycket tacksam för alla svar som tänkas få lite klarhet i mina funderingar!

Fina


Leican,
och då M Leican,
det är gatuflanörernas kamera, ett redskap för aficionados, en kamera med mytos, en kamera som aldrig behöver service...
Och enkel att fotografera med!!

Man sätter in en Tri-X, och ställer sedan bara in bländare och tid!

Avståndet har man redan ställt in på morgonen! Hyperfokal alltså!
Det räcker hela dagen!!

Skrivit i min Blogg om M Leica! ;)
http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/9226.htm

Gillar även Nikon F3,
de va yrkeskameran på 1980-talet.
Och då är den bra!!
Blir aningen större än en M Leica, men funkar utmärkt även den att flanera med!

Det viktiga är att inte sätta på för stora gluggar på kameran, 35 mm eller 28 mm är lagom.
Då kan kameran alltid vara med! :)
B)
 
Varför inte satsa på den anaologa motsvarigheten till din D80? Jag menar då givetvis F100'n...
Halva priset mot en F5'a men sannerligen inte "halva kameran" s.a.s....
Själv har jag en F801s sedan närmare 20 år och gillar den fortfarande görskarpt, men saknar en inbyggd blixt ibland...
Saknar inbyggd blixt gör flertalet av de modeller du räknar upp...kanske något att ta i beräkningen...??

Lycka till..

/ Magnus
 
Varför inte köpa en riktig legendarisk Nikon kamera, nämligen Nikon F2(a), helt mekanisk och manuell, glöm autofokus och annat elektroniskt tjafs förutom ljusmätning, och släng på den feta motordriven + en gammal legendarisk manuell glugg och njut, back to basic......

F2'an är Nikons 70-tals legend, men fina exemplar börjar bli riktigt dyra av denna mekaniska klassiker.

/kent
 
Senast ändrad:
Bokeh skrev:
Varför inte köpa en riktig legendarisk Nikon kamera, nämligen Nikon F2(a), helt mekanisk och manuell, glöm autofokus och annat elektroniskt tjafs förutom ljusmätning, och släng på den feta motordriven + en gammal legendarisk manuell glugg och njut, back to basic......

F2'an är Nikons 70-tals legend, men fina exemplar börjar bli riktigt dyra av denna mekaniska klassiker.

/kent

Hallå!!
Riktig legendarisk!! En F2 !!??
Nu måste jag ändå protestera!! ;) ;) :)

Om vi skall tala om Nikon!
Och om en legendarisk NIKON,
då finns inget annat än en Nikon SP!!!

Det finns alltid kameror i olika tillvekares sortiment som blir legendariska....
Mätsökarkameran Nikon SP var helt klart ett nytänkande för sin tid med olika sökare för olika brännvidder samt att det fanns många bra objektiv att tillgå och att kameran va slitstark.
(Slutarkonstruktion med tidsratten och filmframdragning användes nästan helt oförändrad på nästa modell, Nikon F)

Och Nikon SP tillverkades i ganska många exemplar...
Men, den har ändå blivit legendarisk, litet mytosbetonad vad gäller Nikon-kameror.

Så därför min lilla protest vad gäller "legendarisk" och Nikon! ;)

Mvh Bengan

Här är den:
http://www.cameraquest.com/nrfblsp2005.htm

Och skulle gärna vilja ha en svart SP med 1,8/35 mm! :)

Ps 2. Jag kan väl hålla med om att F2 också är en slitvarg...
För en så'n har jag! :)
F2SB
Och det här är evighetsmaskiner!
Men,
icke så bra i ett konsumtionssamhälle,
dom här grejerna håller för länge!! ;)

Så hur skall tillväxten kunna fortsätta om fler hade sån'a här evighetsgrejer!!??
 
Vad gäller legendariska Nikon SP finns just nu ett sådant original kamerahus på LP:s auktion för det fascila utropspriset 14 000:-. Med tanke på att det inte blir så lätt att få tag i optik skulle jag föredra (om man vill ha en mätsökarkamera) en sådan här istället. Och den får du för halva SP:s utropspris (du får kanske lägga till lite avgifter vid köp fån USA) med garanti, inklusive en oöverträffad 50mm Heliar. Dessutom tillgång till ett enormt optikprogram från billiga ryska till dyra Leica/Zeiss.
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar.. KÄnner mig lite säkrare men samtidigt ännu mer förvirrad av vad jag vill ha. En konstig känsla har infunnit sig.. tror det kallas girighet! Vill ha vill ha vill ha! ALLIHOP! :eek:) Får nog tänka lite på det ett tag.. Det enda jag vill är att kameran inte får kännas för "modern" och "digital". Gillar de gamla klassikerna med vridbländare och slutarring.. INga knappar här inte!

Och nu när jag ändå har tråden full av nikonentusiaster så ska jag passa på att fråga om en gammal skrutt jag har här hemma. Nikon N2000??? Någon som vet nåt om den? Fick den av en kvinna som skulle slänga den, fungerar inte ritkigt okej, slutaren är lite halvskum. Men kjag har aldrig tidigare hört talas om eller sett denna kameran. Den är otroligt ful iallfall!
 
Tycker det är konstigt att ingen har nämnt Nikon FM2. F2:an är ju en riktig tegelsten med mörk sökare som få tjejer vill dra med sig.
Om man kan tänka sig en kamera utan autofokus och manuell så är ju Nikon FM2 ett guldkorn.
Tyvärr kan det vara svårt att hitta bra priser på den (ligger oftast mellan 2000-2500 men man kan hitta för under 1500:- ibland.
Vill man ha exponeringsautomatik men manuell fokusering så skulle jag rekommendera Nikon FA eller FE2

Om det är autofokus som gäller är ju en Nikon F90X toppen (samt F80-F100). F4 är för stor o seg och F5:an är för dyr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.