Annons

Leica & nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
tormig skrev:
Det är nog stor skillnad i kvalitet också, får man hoppas. En kamerareparatör jag pratade med sa att sökaren i Bessa, mekaniken alltså, var det sämsta han sett.

Fast det är ju Cosina som gör Zeiss Ikon också ....
Ja, men den är konstruerad i Tyskland. Antagligen har Zeiss satt sin kravspec. något högre än Cosinas Kobayashi-san.
 
Jag måste också rösta på FM2 (eller FM2n). Fantastisk "analog känsla", helt mekanisk (förutom mätningen), liten, kompakt, bäst!

F5, perfekt om du på fritiden även klubbar sälar.
 
Erik Schalin skrev:


Leica är en mätsökarkamera, optiken har en hög kvalité.

Fast mellanformat är kuligare i mörkrummet...

Jasså?

Trodde inte Leica var mätsökarkameror... ;)

Däremot gjorde/gör Leica mätsökarkameror OCH spegelreflexkameror, som vilka andra tillverkare som helst.

Leica M är nog den du syftade på och dom är Mätsökarkameror.

Leica R är spegelreflexkameror och ser ut som vilka andra som helst. Svarta, stora och blytunga. Mekaniken är underbar som i alla Leica kameror.

Liten inflikning bara :)
 
Emil-G skrev:
Ja, men den är konstruerad i Tyskland. Antagligen har Zeiss satt sin kravspec. något högre än Cosinas Kobayashi-san.



Jag vet att det numera finns Zeiss-kännare här på FS, med kontakter ända in i.... ;)
Så jag säger inget ofördelaktigt om nya Zeissikon! ;)

Men tror,
tror mig veta att Zeiss har ställt helt andra krav på Zeissikon, än vad som finns på Bessa!
Något högre, är ett för vagt begrepp!
Så jag tror att all oro är obefogad!
B)
 
Visst Carolina kan man välja bland alla dessa förslag du får, men personligen så tycker jag att Henning sätter fingret på problemet med 1075 DOLLAR!

Det får man en hel mellanformatsutrustning för, tex Mamiya 1000s, med ljusmätare.
Eller en 6x4,5 med AF

Ändå har du pengar över till film och papper...

Ja ja det är dina pengar.
 
4178 kr + 700 kr = 4878 kr. Det kostade Henings Bessa när han köpte från USA. Lp-foto i Stockholm säljer just nu helt nya Bessa R3A (den med 1:1-sökare så att man slipper blunda med andra ögat) för 5295:- inkl moms. Ibland har de rea på optik och jag köpte min extremlilla 50/2,5 helt ny hos dom för samma pris som Cameraquest sålde den i USA. Nu är den åter dyrare dock men håller man koll så rear de ibland.

Bessa-optiken är fullt duglig och har fått lovord i flera olika tester. Jag har själv 15mm, 21mm, 35mm och 50mm från Voigtländer och jag tror ingen Zeiss eller Leitz-optik kan överträffa dom så att man kan se det annat än med mätinstrument. Vad gäller 21mm så tror jag att även mätinstrumenten visar att det inte går.

15mm + ett L-hus köpte jag helt nytt på rea för 4000:- när en fotohandlare i Växjö avvecklade sin firma. R2-hus och 35mm/1,2 köpte jag på annons här på fotosidan med 7 mån garanti kvar (de var i nyskick) för 6500:-. Nypriset hos lp var då:
Bessa R2 hus 7695:-
Nokton 35mm/1,2 9295:-
B+W UV MRC 285:-
Tot: 17315:-
21mm köpte jag på annons här på fotosidan för 2500:-. Den var i nyskick och kostar idag 4595:- hos lp.
Så nog kan man hitta saker billigt även här hemma om man letar.

Lp:s auktion går av stapeln nu i helgen, där finns en hel del om man vill ha hus eller optik till mätsökare och mycket Leica finns där. Men kanske man inte ska hoppas för mycket på billiga priser när samlarna dammsuger arenan...?
 
När jag köpte min Bessa R3A kostade de över 8000 kr på LP, vill jag minnas. Finns nog en tråd om det är nånstans. Hursomhelst, det är absolut inget fel på Bessorna, men jag föredrar Ikonen.

När det gäller Voigtländeroptiken har jag bara bra saker att säga. 21an som Nils säger är fantastisk. Tycker väldigt mycket om min 50 Heliar också. Är grymt sugen på en 35/1.2 Nokton... prylar prylar...

Och visst får man helt OK MF-utrustning för de pengarna. Men det är en annan sak att plåta med småbild och mätsökare. Andra motiv, annan look etc.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.