Annons

Leica M9 eller M10

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns många som är stormförtjusta i 75/2,5 och 90/2,5. Känslan i fokuseringen ska vara underbar även om objektiven i övrigt inte ska ha samma superkänsla som Leicas dyrare nya objektiv. Skärpemässigt ska de vara fantastiska. Men APO 90/2 ska ju vara det allra bästa. Frågan är om man ser någon skillnad. Prisskillnad är det däremot.

Här är en som gillar 90/2,5: http://www.overgaard.dk/leica-90mm-Summarit-M-f-25.html

Själv bygger jag sakteliga upp min objektivsamling och så lånar jag av pappa.

Så här ser målet ut just nu:
Leica 28/2,8 (kanske Voigtländer Ultron 28/2 som substitut tillsvidare och ljusstarkt alternativ)
Leica 35/2 (högst prio)
Leica 50/2 (har jag redan)
Voigtländer 75/2,5 (för att jag redan har det och det är verkligen skapt)
Leica 90/2,5

90/2.5 ser ut att sköta sig riktigt bra.

Det finns många som är stormförtjusta i 75/2,5 och 90/2,5. Känslan i fokuseringen ska vara underbar även om objektiven i övrigt inte ska ha samma superkänsla som Leicas dyrare nya objektiv. Skärpemässigt ska de vara fantastiska. Men APO 90/2 ska ju vara det allra bästa. Frågan är om man ser någon skillnad. Prisskillnad är det däremot.

Här är en som gillar 90/2,5: http://www.overgaard.dk/leica-90mm-Summarit-M-f-25.html

Summarit 75 och 90 är fantastiskt skarpa och har en väldigt fin bakgrundsoskärpa. Det som dom har fått mest kritik för är ju att dom har gummigrepp på fokuseringsringen. Det var tydligen inte helt ok enligt fanatikerna.

Men visst är 90/2 APO ändå lite bättre, men den är det ju också sinnesjuk lång väntetid på.

Senast ändrad:
Det är 35 1.4 som lider av kraftig fokusshift. Märks tydligen inte på film dock ;D

Jag provade själv 4 exemplar av den, men gav upp. Det var inte roligt på 1.4 och blev sedan bara sämre. Tyvärr.

Jag har valt bort den för att den har ett stegs ljusförlust. I praktiken en 35/2 i ljusstyrka. Kanske är skärpedjupet ändå 1,4-kort.

Kör min 35/2,5 tills jag har råd med 35/2 Asph.

Vilken 35:a? 35/1,2, 35/1,4 eller 35/2,5?

Hoppar in här. Fokusskift finns hos alla ljusstarka objektiv om man inte tagit hänsyn till detta vid designen med flytande linselement till exempel. Det är ett optiskt fenomen som beror på sfärisk aberration och yttrar sig så att skärpekonens brännpunkt flyttas när randstrålarna skärmas av. Om då optiken är optimerad för maximal skärpa på full öppning kommer det att missa fokus vid nedbländning, detta kompenseras inte fullt ut av skärpedjupet vid stora öppningar. Digitalkameror är känsligare för detta i och med sitt exakta skärpeplan. Med film så "maskeras" problemet delvis av emulsionens tjocklek, filmplanhet och överblödning m.m.

Det var detta som gjorde att man bestämde sig för att helt designa om summilux 35 med just flytande linselement. Man fick då dessutom bättre prestanda vid näravståd på köpet, dessutom jobbade man med att ta bort de flare-problem som man hade med den förra summilux 35/1,4 asph.

Jag har valt bort den för att den har ett stegs ljusförlust. I praktiken en 35/2 i ljusstyrka. Kanske är skärpedjupet ändå 1,4-kort.

Kör min 35/2,5 tills jag har råd med 35/2 Asph.

Nja, summilux 35 asph har väl normal ljusförlust för en f/1,4 och på f/2,0 och mindre så ligger den i par med summicron 35 asph. Visst får man som med alla ljusstarka gluggar ett ljusbortfall mot kanterna, men som sagt inte större än vad som är normalt för ljusstyrkan.

Alla data finns för övrigt på:
http://en.leica-camera.com/photography/m_system/lenses/
för dem som inte vet.

Summarit 75 och 90 är fantastiskt skarpa och har en väldigt fin bakgrundsoskärpa. Det som dom har fått mest kritik för är ju att dom har gummigrepp på fokuseringsringen. Det var tydligen inte helt ok enligt fanatikerna.

Men visst är 90/2 APO ändå lite bättre, men den är det ju också sinnesjuk lång väntetid på.

Tänkte bara höja ett litet varningens finger för 90:eek:r på leica-m. Jag hade själv en elmarit 90:a som jag sålde därför att jag upplevde brännvidden som för lång för sökaren. Det blir ganska marigt att ställa skärpan med så långa brännvidder tycker jag. Om man är sugen på en 90:a tycker jag absolut att man skall testa hur man tycker den funkar att fota med innan man köper. Själv skaffade jag en summicron 75:a i stället då den är mycket närmare en 50:a att fokusera och jobba med. Men jag anser egentligen att 28, 35 och 50 är de brännvidder som är ultimata för en leica-m.

Nja, summilux 35 asph har väl normal ljusförlust för en f/1,4 och på f/2,0 och mindre så ligger den i par med summicron 35 asph. Visst får man som med alla ljusstarka gluggar ett ljusbortfall mot kanterna, men som sagt inte större än vad som är normalt för ljusstyrkan.

Alla data finns för övrigt på:
http://en.leica-camera.com/photography/m_system/lenses/
för dem som inte vet.

Fast jag tror att det var Voigtländer Nokton 35 1.4 som vi diskuterade. Den uppför ju sig ungefär som pre asph versionen av Summilux 35. Dvs väldigt mjuk och väldigt mycket ljusbortfall i hörnen.

Själv skaffade jag en summicron 75:a i stället då den är mycket närmare en 50:a att fokusera och jobba med. Men jag anser egentligen att 28, 35 och 50 är de brännvidder som är ultimata för en leica-m.

Jag ska låna en 90:a innan jag bestämmer mig, Jag har en Voigtländer 75/2,5 men tycker den ligger lite för nära 50mm.

Håller också med om att M-systemet funkar bäst för 28,35 och 50. Det är också de brännvidderna som jag koncentrerar mig på.

Fokusshift är ett jätteproblem på vissa gluggar och inte bara på Leica såklart. Problemet som var på förra modellen av Summilux 35 var att den (på vissa exemplar) fokuserade rätt på största bländare, men bländade man ner så flyttades fokusområdet framåt. Tills man kom ner till typ 5.6 då skärpedjupet var nog stort för att dölja felfokuseringen.

Samma fenomen finns på Voigtänders 35a och på några andra gluggar.

Eftersom man inte ser genom objektivet med Leica-M utan genom mätsökaren så ser man ju inte skärpedjupet i förhand i sökaren som på en DSLR.

Ah. Ja, jag tänkte att fokusskiftet inte var något problem eftersom man väl vanligen bländar ner först och fokuserar sen, så eftersom man fokuserar vid avsedd bländare så spelar fokusskiftet igen roll, men det stämmer ju inte för en mätsökare som är kalibrerad för fokusering vid en viss bländare (oftast största antar jag). Det skulle nog behövas ganska komplicerad mekanik för att kunna kalibrera mätsökaren för flera bländarinställningar. (Speciellt som det inte finns något sätt för en M-Leica att veta villken bländare som är inställd. :)

För en spegelreflex eller framförallt en kamera med elektronisk sökare är det ju annorlunda. En sådan behöver inte lida av objektivets fokusskift eftersom den kan fokusera nerbländat.

Senast ändrad:
Leica har ju släppt en ny version av sin Summilux 35 1.4 som numera fokuserar rätt på alla bländare. Den är helt enastående. Dom designade om linspaketet och har ett flytande linselement som ser till att ta bort fokusskiftningen.

Leica har ju släppt en ny version av sin Summilux 35 1.4 som numera fokuserar rätt på alla bländare. Den är helt enastående. Dom designade om linspaketet och har ett flytande linselement som ser till att ta bort fokusskiftningen.

Nu efter mycket research ligger detta objektiv nog 1a i prioritering, men på grund av väntetid kanske det blir 35/2 i stället.

Nu efter mycket research ligger detta objektiv nog 1a i prioritering, men på grund av väntetid kanske det blir 35/2 i stället.

Börja med en 35/2 och lägg en beställning på Summiluxen. Sedan när du får Summiluxen så kan du sälja Summicronen utan nämnvärd förlust. Summicronen är ruggigt fin, men man skall inte sticka under stol med att Summiluxen är lite vassare. Dock så är Summicronen lite kompaktare och lättare. Båda har sina fördelar!

Börja med en 35/2 och lägg en beställning på Summiluxen. Sedan när du får Summiluxen så kan du sälja Summicronen utan nämnvärd förlust. Summicronen är ruggigt fin, men man skall inte sticka under stol med att Summiluxen är lite vassare. Dock så är Summicronen lite kompaktare och lättare. Båda har sina fördelar!

Ja, jag har tänkt detsamma! Får nog göra samma sak med 90 och eventuellt 50.

21/1.4, 28/2, 50/0.95, 90/2. Från början var jag inne på 24/1.4 i stället för 21 och 28. 28 kan också bytas mot 35. Det beror lite på vad som finns tillgängligt. Jag vill börja med M9 och åtminstone en lätt vidvinkel.

Klockrent val av objektiv om man bortser från plånbok:) Kanske hade jag bytt 90/2 mot 75 1.4.

Att han tycker att 50/0,95 är "amazingly sharp" vid f/0,95 betyder inte ett skvatt, för alla som tittat på exempelbilder ser att det inte är fallet. Däremot kan man ju tycka att det är fantastiskt ändå, eftersom det är så ljusstarkt.

Efter att ha använd denna glugg några månader så är jag benägen att hålla med Steve Huff om att den är förvånande skarp vidöppen.

Nä, men du bör vara medveten om att 50/0,95 knappast är särskilt bra om man använder det "normalt". Då är ett 50/1,4 ett betydligt bättre val som kan ge dig rejält kort skärpedjup om du vill ha det. Det är dessutom avsevärt mindre, och du ville väl ha en smidig kamera?

Faktum är att 0.95an funkar ovanligt bra som allround objektiv. Bra skärpa vidöppen och väldigt bra nedbländad. Det enda negativa är dess 1m närgräns. Summiluxen är förtsås också ett bra val.

0.95an har en speciell karaktär som jag gillar, om ni är intresserade av hur jag använder den kan ni titta på min blogg:

http://dagnellfoto.se/lang/en/2011/...-f0-95-asph-destination-wedding-photographer/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar