Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M9 eller M10

Produkter
(logga in för att koppla)
Den har gått ur produktion precis så den är också svår att få tag på ny.

Hoppla. Då borde det komma en ny. Känns som Leica är på hugget och vässar sitt modellprogram. Det har ju kommit många nya objektiv de senaste åren. Men har inte 24/2,8 också utgått? Har inte sett någon ersättare för den. Kanske kommer en kompaktare 24/3,5?
 
Hoppla. Då borde det komma en ny. Känns som Leica är på hugget och vässar sitt modellprogram. Det har ju kommit många nya objektiv de senaste åren. Men har inte 24/2,8 också utgått? Har inte sett någon ersättare för den. Kanske kommer en kompaktare 24/3,5?

Ja det ryktas väl om en uppdaterad 28 och 24. Men inget är ju släppt ännu. Leica går ju iallafall åt rätt håll med den nya 21an som kom i Maj. Alla gluggar behöver inte vara stora 1.4 eller ljusstarkarkare monster gluggar som kostar multum.

Hoppas att dom kan hålla en sådan linje också framöver för Leica M-Systemet är fantastiskt och det beror till allra största del på objektiven. Det finns inga motsvarigheter i småbild. Tycker iallafal jag. Och räknar man in alla fina objektiv från Zeiss så blir det ju än bättre.
 
Får korrigera mitt påstående om att Summicron 28an är tagen ur produktion. Det är tydligen inte så. Det är bara den silverfärgade varianten som slutats tillverkas. Så det skall inte vara några problem att få tag på Summicron 28 än så länge.
 
Det är ingen garanti för att dom verkligen har den. :)

Men man kan ju hoppas. 28/2 är en fantastisk glugg. Dock så är summilux 35 och Summilux 50 bättre, men det är ju helt olika brännvidder så jämförelsen haltar ju betydligt.

Kan en 28/1.4 vänta runt hörnet? :) Jag ringde Mattssons och de har 28/2 som de fick hem förra veckan. Han sa att den inte har gått ur produktion.
 
Kan en 28/1.4 vänta runt hörnet? :) Jag ringde Mattssons och de har 28/2 som de fick hem förra veckan. Han sa att den inte har gått ur produktion.

Har inte hört några sådana rykten. 28/2 har superanseende och är ett drömobjektiv för mig.

Leica verkar uppdatera de objektiv som de kan förbättra. De verkar också inse att små objektiv är en del av tjusningen med Leica M. 21/3,5 ersätter 21/2,8 och visar på den utvecklingen.

Samtidigt har Leica svårt med att skruva upp poroduktionen. Det råder allmän brist på glas.
 
50/1.4 är så klart smidigare men en del verkar gilla att ha 50/0.95 som vardags-50a. Steve Huff skriver: "It is amazingly sharp, even wide open. After 1.4, it behaves much like a 50 Summilux ASPH, maybe even with better color/contrast". Inte illa! :) Visst vill jag ha ett smidigt system, men jag vill också ha ljusstyrka. Vill jag ha en kompakt kombination är 28/2 nog bra. Önskar att Leica hade bilder av alla objektiv MED hus så att jag fick en bättre uppfattning. Noctiluxen kommer nog mest att användas som skymnings-/nattglugg.
Jag skulle inte lita en sekund på Steve Huff. Han har inte en susning om vad han snackar om i många fall och är rejält tekniskt okunnig även om han försöker antyda motsatsen. Jag har till exempel försökt få honom att fatta att f/2 på en APS-C-sensor inte är ekvivalent med f/2 på fullformat, men han vägrar tjockskalligt att fatta.
Därtill manipulerar han en del av sina bilder trots att han påstår att de är "straight out of the camera". Att han tycker att 50/0,95 är "amazingly sharp" vid f/0,95 betyder inte ett skvatt, för alla som tittat på exempelbilder ser att det inte är fallet. Däremot kan man ju tycka att det är fantastiskt ändå, eftersom det är så ljusstarkt.
Ett så groteskt objektiv kommer alltid att ha en rad olika aberrationer som är sämre korrigerade än ett mindre ljusstarkt objektiv, såsom brutal vinjettering, tunnformig distorsion, sfärisk aberration, med mera. Samt att det förstås är väldigt stort och tungt.

Jag hade aldrig ens funderat på det objektivet om jag inte tänkte använda det endast vidöppet. Det är en statussymbol mer än en praktisk fotopryl. Då är det bättre att köpa ett Voigtländer 50/1,1 Nokton, som är riktigt billigt och nästan lika bra. Superskärpa på nattbilder är väl inte direkt viktigt heller, eller?

Det är möjligt att du har rätt angående 21/1.4, dvs. att det blir problematiskt. Jag ska undersöka saken mer.

Varför är det dumt att köpa på sig en rad fina objektiv om man byter bort sitt gamla system? Jag har alltid köpt hus plus flera objektiv direkt. Andra föredrar att köpa ett och ett. Vi är individer. :) Dessa objektiv lär hålla värdet bra och jag vill om jag kan ha valmöjligheter. Det betyder inte att jag har med mig allt varje dag. Ska det vara riktigt lätt nöjer jag mig med ett objektiv. I annat fall väljer jag en kombo beroende på situation. Eftersom jag inte ens känt på varken M9 eller något objektiv sitter jag mest och spekulerar. Det är en del av processen.
Det är dina pengar, men den där uppsättningen är så extremt dyr i förhållande till användbarheten att man kanske ska ta det lite lugnt innan man vet om man trivs. Varför så bråttom?
 
Jag skulle inte lita en sekund på Steve Huff. Han har inte en susning om vad han snackar om i många fall och är rejält tekniskt okunnig även om han försöker antyda motsatsen. Jag har till exempel försökt få honom att fatta att f/2 på en APS-C-sensor inte är ekvivalent med f/2 på fullformat, men han vägrar tjockskalligt att fatta.
Därtill manipulerar han en del av sina bilder trots att han påstår att de är "straight out of the camera". Att han tycker att 50/0,95 är "amazingly sharp" vid f/0,95 betyder inte ett skvatt, för alla som tittat på exempelbilder ser att det inte är fallet. Däremot kan man ju tycka att det är fantastiskt ändå, eftersom det är så ljusstarkt.
Ett så groteskt objektiv kommer alltid att ha en rad olika aberrationer som är sämre korrigerade än ett mindre ljusstarkt objektiv, såsom brutal vinjettering, tunnformig distorsion, sfärisk aberration, med mera. Samt att det förstås är väldigt stort och tungt.

Jag hade aldrig ens funderat på det objektivet om jag inte tänkte använda det endast vidöppet. Det är en statussymbol mer än en praktisk fotopryl. Då är det bättre att köpa ett Voigtländer 50/1,1 Nokton, som är riktigt billigt och nästan lika bra. Superskärpa på nattbilder är väl inte direkt viktigt heller, eller?


Det är dina pengar, men den där uppsättningen är så extremt dyr i förhållande till användbarheten att man kanske ska ta det lite lugnt innan man vet om man trivs. Varför så bråttom?

OK angående Steve Huff. Jag vet inget om honom. Det intressanta är kanske att han inte är ensam om att tycka att 0.95 håller 1.4-klass, men det är möjligt att du har bättre koll. Det är jag öppen för.

Vikten kan jag relatera till eftersom jag gått omkring med ett 24-105/4 i några år nu. Du tycker att noctilux är groteskt och jag finner det fascinerande. Jag tar gärna emot superskärpa på nattbilder, men det känns ännu mer intressant på skymningsbilder. Det finns ju även situationer inomhus som är intressanta.

Japp, man kanske ska vänta eller så kan man ta ut svängarna för att det är skoj. Vi får se vad det blir. Så långt verkar det inte vara möjligt att samla ihop denna lista på ett bra tag och kanske kommer jag fram till att jag bara vill köra max f/2 över hela linjen. We shall see.

Det är bråttom för att det är glädjande. Det inspirerar mig. Personligen tycker jag att denna uppsättning är rejält användbar. Den är också dyr.
 
Noctilux 50/0,95 är tydligen bättre på skärpa än vad ett så ljusstarkt objektiv borde kunna vara. Dessutom har den nuvarande varianten tydligen inget problem med focus shift såsom föregångarna haft. Det finns däremot annat smolk i glädjebägaren, den lider av purple fringing i högdagrar som ligger framför fokusplanet, och det är störande upplevde jag till och med på min mycket korta provanvändning.

Ett annat objektiv som skulle vara trevligt för fotografering på full bländare på kvällen är Zeiss C-Sonnar 50/1,5. Det är lite omodernt i konstruktionen och ger en skön konstnärlig stämning. Det lider dock av focus shift så det är lite opraktiskt som allt i allo.

Summilux 35/1,4 ersattes nyligen av en FLE-variant med flytande linselement. Tydligen riktigt bra och nästan omöjlig att få tag på. Föregångaren lider dock av kraftig focus shift.

Cyberphoto hade 2st Summilux 50/1,4 i lager för ett par veckor sedan. Det var länge sedan den fanns att köpa. Det betyder att Leica nyligen har tillverkat en batch av det objektivet och levererat dessa. Nu kommer det troligen dröja några månader innan det kommer nya. Fast ännu så kan det finnas några exemplar ute hos några återförsäljare om man ringer runt.

Eftersom det är så svårt att få leverans så tror jag att man får räkna med att köpa från mer än en handlare om man inte vill vänta typ 6 månader.
 
Noctilux 50/0,95 är tydligen bättre på skärpa än vad ett så ljusstarkt objektiv borde kunna vara. Dessutom har den nuvarande varianten tydligen inget problem med focus shift såsom föregångarna haft. Det finns däremot annat smolk i glädjebägaren, den lider av purple fringing i högdagrar som ligger framför fokusplanet, och det är störande upplevde jag till och med på min mycket korta provanvändning.

Ett annat objektiv som skulle vara trevligt för fotografering på full bländare på kvällen är Zeiss C-Sonnar 50/1,5. Det är lite omodernt i konstruktionen och ger en skön konstnärlig stämning. Det lider dock av focus shift så det är lite opraktiskt som allt i allo.

Summilux 35/1,4 ersattes nyligen av en FLE-variant med flytande linselement. Tydligen riktigt bra och nästan omöjlig att få tag på. Föregångaren lider dock av kraftig focus shift.

Cyberphoto hade 2st Summilux 50/1,4 i lager för ett par veckor sedan. Det var länge sedan den fanns att köpa. Det betyder att Leica nyligen har tillverkat en batch av det objektivet och levererat dessa. Nu kommer det troligen dröja några månader innan det kommer nya. Fast ännu så kan det finnas några exemplar ute hos några återförsäljare om man ringer runt.

Eftersom det är så svårt att få leverans så tror jag att man får räkna med att köpa från mer än en handlare om man inte vill vänta typ 6 månader.

Bra tips! Tack! Jag har läst om att purple fringing förekommer men är ovanligt.

35/1.4 skulle enligt Mattssons ta ca ett år att få tag i - precis som noctiluxen. Det lär bli antingen 28/2, 35/2 eller 35/1.4.

50/1.4 sålde Scandinavian också 2 st av nyligen.

Vad tycks om 90/2.5 vs 90/2 vs 135/3.4?

Ringde Rajala i Malmö också. Måste än en gång ge dem cred för trevlighet!
 
135/3,4 tror jag är svåranvänd. Delen i sökaren som visar det som kommer med på bilden är ju väldigt liten, så diffust att komponera. 90mm är liten sökardel nog. Dessutom så avråder Leica användarna från att använda 135/3,4 med större bländare än 5,6 pga osäkerheten att sätta fokus. Vad säger man om det.

90/2,5 är ett bra objektiv som oftast finns att köpa. Ett bra val även bildkvalitetsmässigt. Fast om du vill ha 90/2 så är ju inte den sämre bildkvalitetsmässigt.
 
135/3,4 tror jag är svåranvänd. Delen i sökaren som visar det som kommer med på bilden är ju väldigt liten, så diffust att komponera. 90mm är liten sökardel nog. Dessutom så avråder Leica användarna från att använda 135/3,4 med större bländare än 5,6 pga osäkerheten att sätta fokus. Vad säger man om det.

90/2,5 är ett bra objektiv som oftast finns att köpa. Ett bra val även bildkvalitetsmässigt. Fast om du vill ha 90/2 så är ju inte den sämre bildkvalitetsmässigt.

Det verkar finnas två läger, enligt vad jag läst. Det ena upplever inga problem med 135an medans det andra gör det. Komponeringen har du så klart också en poäng med. Annars hade jag inte haft något emot lite mer tele.
 
Noctilux 50/0,95 är tydligen bättre på skärpa än vad ett så ljusstarkt objektiv borde kunna vara. Dessutom har den nuvarande varianten tydligen inget problem med focus shift såsom föregångarna haft.
[...]

Summilux 35/1,4 ersattes nyligen av en FLE-variant med flytande linselement. Tydligen riktigt bra och nästan omöjlig att få tag på. Föregångaren lider dock av kraftig focus shift.

Fokus-skift är väl inget större problem på en M-Leica? Man får väl blända ner innan man fokuserar.
Jag har inte fotograferat med en M-Leica, men nog ställer man väl oftast in bländaren på något lagom bra innan man ställer in fokus?
 
[...]



Fokus-skift är väl inget större problem på en M-Leica? Man får väl blända ner innan man fokuserar.
Jag har inte fotograferat med en M-Leica, men nog ställer man väl oftast in bländaren på något lagom bra innan man ställer in fokus?

Fokusshift är ett jätteproblem på vissa gluggar och inte bara på Leica såklart. Problemet som var på förra modellen av Summilux 35 var att den (på vissa exemplar) fokuserade rätt på största bländare, men bländade man ner så flyttades fokusområdet framåt. Tills man kom ner till typ 5.6 då skärpedjupet var nog stort för att dölja felfokuseringen.

Samma fenomen finns på Voigtänders 35a och på några andra gluggar.

Eftersom man inte ser genom objektivet med Leica-M utan genom mätsökaren så ser man ju inte skärpedjupet i förhand i sökaren som på en DSLR.
 
90/2,5 är ett bra objektiv som oftast finns att köpa. Ett bra val även bildkvalitetsmässigt. Fast om du vill ha 90/2 så är ju inte den sämre bildkvalitetsmässigt.

Det finns många som är stormförtjusta i 75/2,5 och 90/2,5. Känslan i fokuseringen ska vara underbar även om objektiven i övrigt inte ska ha samma superkänsla som Leicas dyrare nya objektiv. Skärpemässigt ska de vara fantastiska. Men APO 90/2 ska ju vara det allra bästa. Frågan är om man ser någon skillnad. Prisskillnad är det däremot.

Här är en som gillar 90/2,5: http://www.overgaard.dk/leica-90mm-Summarit-M-f-25.html

Själv bygger jag sakteliga upp min objektivsamling och så lånar jag av pappa.

Så här ser målet ut just nu:
Leica 28/2,8 (kanske Voigtländer Ultron 28/2 som substitut tillsvidare och ljusstarkt alternativ)
Leica 35/2 (högst prio)
Leica 50/2 (har jag redan)
Voigtländer 75/2,5 (för att jag redan har det och det är verkligen skapt)
Leica 90/2,5
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar