Heureka
Aktiv medlem
Den har gått ur produktion precis så den är också svår att få tag på ny.
http://www.blocket.se/lund/LEICA_M_2_0_28mm_ASPH_Ny_i_lager_35025208.htm?ca=23_11&w=0
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hoppla. Då borde det komma en ny. Känns som Leica är på hugget och vässar sitt modellprogram. Det har ju kommit många nya objektiv de senaste åren. Men har inte 24/2,8 också utgått? Har inte sett någon ersättare för den. Kanske kommer en kompaktare 24/3,5?
Det är ingen garanti för att dom verkligen har den.
Men man kan ju hoppas. 28/2 är en fantastisk glugg. Dock så är summilux 35 och Summilux 50 bättre, men det är ju helt olika brännvidder så jämförelsen haltar ju betydligt.
Kan en 28/1.4 vänta runt hörnet? Jag ringde Mattssons och de har 28/2 som de fick hem förra veckan. Han sa att den inte har gått ur produktion.
Se posten ovan din
Kan en 28/1.4 vänta runt hörnet? Jag ringde Mattssons och de har 28/2 som de fick hem förra veckan. Han sa att den inte har gått ur produktion.
Jag skulle inte lita en sekund på Steve Huff. Han har inte en susning om vad han snackar om i många fall och är rejält tekniskt okunnig även om han försöker antyda motsatsen. Jag har till exempel försökt få honom att fatta att f/2 på en APS-C-sensor inte är ekvivalent med f/2 på fullformat, men han vägrar tjockskalligt att fatta.50/1.4 är så klart smidigare men en del verkar gilla att ha 50/0.95 som vardags-50a. Steve Huff skriver: "It is amazingly sharp, even wide open. After 1.4, it behaves much like a 50 Summilux ASPH, maybe even with better color/contrast". Inte illa! Visst vill jag ha ett smidigt system, men jag vill också ha ljusstyrka. Vill jag ha en kompakt kombination är 28/2 nog bra. Önskar att Leica hade bilder av alla objektiv MED hus så att jag fick en bättre uppfattning. Noctiluxen kommer nog mest att användas som skymnings-/nattglugg.
Det är dina pengar, men den där uppsättningen är så extremt dyr i förhållande till användbarheten att man kanske ska ta det lite lugnt innan man vet om man trivs. Varför så bråttom?Det är möjligt att du har rätt angående 21/1.4, dvs. att det blir problematiskt. Jag ska undersöka saken mer.
Varför är det dumt att köpa på sig en rad fina objektiv om man byter bort sitt gamla system? Jag har alltid köpt hus plus flera objektiv direkt. Andra föredrar att köpa ett och ett. Vi är individer. Dessa objektiv lär hålla värdet bra och jag vill om jag kan ha valmöjligheter. Det betyder inte att jag har med mig allt varje dag. Ska det vara riktigt lätt nöjer jag mig med ett objektiv. I annat fall väljer jag en kombo beroende på situation. Eftersom jag inte ens känt på varken M9 eller något objektiv sitter jag mest och spekulerar. Det är en del av processen.
Jag skulle inte lita en sekund på Steve Huff. Han har inte en susning om vad han snackar om i många fall och är rejält tekniskt okunnig även om han försöker antyda motsatsen. Jag har till exempel försökt få honom att fatta att f/2 på en APS-C-sensor inte är ekvivalent med f/2 på fullformat, men han vägrar tjockskalligt att fatta.
Därtill manipulerar han en del av sina bilder trots att han påstår att de är "straight out of the camera". Att han tycker att 50/0,95 är "amazingly sharp" vid f/0,95 betyder inte ett skvatt, för alla som tittat på exempelbilder ser att det inte är fallet. Däremot kan man ju tycka att det är fantastiskt ändå, eftersom det är så ljusstarkt.
Ett så groteskt objektiv kommer alltid att ha en rad olika aberrationer som är sämre korrigerade än ett mindre ljusstarkt objektiv, såsom brutal vinjettering, tunnformig distorsion, sfärisk aberration, med mera. Samt att det förstås är väldigt stort och tungt.
Jag hade aldrig ens funderat på det objektivet om jag inte tänkte använda det endast vidöppet. Det är en statussymbol mer än en praktisk fotopryl. Då är det bättre att köpa ett Voigtländer 50/1,1 Nokton, som är riktigt billigt och nästan lika bra. Superskärpa på nattbilder är väl inte direkt viktigt heller, eller?
Det är dina pengar, men den där uppsättningen är så extremt dyr i förhållande till användbarheten att man kanske ska ta det lite lugnt innan man vet om man trivs. Varför så bråttom?
Noctilux 50/0,95 är tydligen bättre på skärpa än vad ett så ljusstarkt objektiv borde kunna vara. Dessutom har den nuvarande varianten tydligen inget problem med focus shift såsom föregångarna haft. Det finns däremot annat smolk i glädjebägaren, den lider av purple fringing i högdagrar som ligger framför fokusplanet, och det är störande upplevde jag till och med på min mycket korta provanvändning.
Ett annat objektiv som skulle vara trevligt för fotografering på full bländare på kvällen är Zeiss C-Sonnar 50/1,5. Det är lite omodernt i konstruktionen och ger en skön konstnärlig stämning. Det lider dock av focus shift så det är lite opraktiskt som allt i allo.
Summilux 35/1,4 ersattes nyligen av en FLE-variant med flytande linselement. Tydligen riktigt bra och nästan omöjlig att få tag på. Föregångaren lider dock av kraftig focus shift.
Cyberphoto hade 2st Summilux 50/1,4 i lager för ett par veckor sedan. Det var länge sedan den fanns att köpa. Det betyder att Leica nyligen har tillverkat en batch av det objektivet och levererat dessa. Nu kommer det troligen dröja några månader innan det kommer nya. Fast ännu så kan det finnas några exemplar ute hos några återförsäljare om man ringer runt.
Eftersom det är så svårt att få leverans så tror jag att man får räkna med att köpa från mer än en handlare om man inte vill vänta typ 6 månader.
135/3,4 tror jag är svåranvänd. Delen i sökaren som visar det som kommer med på bilden är ju väldigt liten, så diffust att komponera. 90mm är liten sökardel nog. Dessutom så avråder Leica användarna från att använda 135/3,4 med större bländare än 5,6 pga osäkerheten att sätta fokus. Vad säger man om det.
90/2,5 är ett bra objektiv som oftast finns att köpa. Ett bra val även bildkvalitetsmässigt. Fast om du vill ha 90/2 så är ju inte den sämre bildkvalitetsmässigt.
[...]Noctilux 50/0,95 är tydligen bättre på skärpa än vad ett så ljusstarkt objektiv borde kunna vara. Dessutom har den nuvarande varianten tydligen inget problem med focus shift såsom föregångarna haft.
Summilux 35/1,4 ersattes nyligen av en FLE-variant med flytande linselement. Tydligen riktigt bra och nästan omöjlig att få tag på. Föregångaren lider dock av kraftig focus shift.
[...]
Fokus-skift är väl inget större problem på en M-Leica? Man får väl blända ner innan man fokuserar.
Jag har inte fotograferat med en M-Leica, men nog ställer man väl oftast in bländaren på något lagom bra innan man ställer in fokus?
90/2,5 är ett bra objektiv som oftast finns att köpa. Ett bra val även bildkvalitetsmässigt. Fast om du vill ha 90/2 så är ju inte den sämre bildkvalitetsmässigt.
Annars hade jag inte haft något emot lite mer tele.
Samma fenomen finns på Voigtänders 35a och på några andra gluggar.