Annons

Leica M9 eller M10

Produkter
(logga in för att koppla)
Klockrent val av objektiv om man bortser från plånbok:) Kanske hade jag bytt 90/2 mot 75 1.4.

Efter att ha använd denna glugg några månader så är jag benägen att hålla med Steve Huff om att den är förvånande skarp vidöppen.

Faktum är att 0.95an funkar ovanligt bra som allround objektiv. Bra skärpa vidöppen och väldigt bra nedbländad. Det enda negativa är dess 1m närgräns. Summiluxen är förtsås också ett bra val.

0.95an har en speciell karaktär som jag gillar, om ni är intresserade av hur jag använder den kan ni titta på min blogg:

http://dagnellfoto.se/lang/en/2011/...-f0-95-asph-destination-wedding-photographer/

Vad roligt med någon som är positiv! :) Jag kände inte ens till 75/1.4. Får ta och undersöka den också. :) Tack för tipset!

Dina bilder med noctiluxen har gjort mig ännu mer intresserad.

75 1.4 finns bara begagnad och den är väldigt sällsynt.

APO 75/2 borde väl vara bättre och smidigare? Men 1,4 är väl mer unik och ljusstyrka har ju en särskild attraktion.

Närgränsen tycker jag man bör beakta. Jag stör mig på att min Canon 85/1,2 har närgräns 0,95m. Det ställer till det vid porträtt.

Skillnaden mellan 0,7m och 1m vid 50mm för porträtt är stor. Och skärpedjupet/bakgrundsoskärpan påverkas också av avståndet. Så kryper man närmare med en Summiux-50 vinner man både tajtare utsnitt och extremt kort skärpedjup.

APO 75/2 borde väl vara bättre och smidigare? Men 1,4 är väl mer unik och ljusstyrka har ju en särskild attraktion.

Närgränsen tycker jag man bör beakta. Jag stör mig på att min Canon 85/1,2 har närgräns 0,95m. Det ställer till det vid porträtt.

Skillnaden mellan 0,7m och 1m vid 50mm för porträtt är stor. Och skärpedjupet/bakgrundsoskärpan påverkas också av avståndet. Så kryper man närmare med en Summiux-50 vinner man både tajtare utsnitt och extremt kort skärpedjup.

Huvudet på spiken!

Provade förresten Summilux 21 och Summilux 24 igår. Och jag blev förvånad över att dom var ganska mediokra båda två på största öppningen. Inte ens nästan i närheten av Summilux 35 och 50. Dåligt korrigerade med mycket CA och inte så bra skärpa. Lite förvånande faktiskt.

Bra poäng.

Jag har undrat över varför det inte finns något kring 85 med åtminstone 1.4.

Provade förresten Summilux 21 och Summilux 24 igår. Och jag blev förvånad över att dom var ganska mediokra båda två på största öppningen. Inte ens nästan i närheten av Summilux 35 och 50. Dåligt korrigerade med mycket CA och inte så bra skärpa. Lite förvånande faktiskt.

Jaså? Det är bra att veta. Har du erfarenhet av andra vidvinklar? Vad rekommenderas från 24 och neråt?

Det främsta syftet med objektivet är att vara en attraktiv produkt för penningstinna och leverera stor marginal till Leica.

Summarit-objektiven har så låg marginal att Leica måste sälja enorma mängder för att tjäna tillräckligt med pengar. Därför har man börjat göra nya dyrare objektiv. Leica-kunderna har visat sig beredda att slanta rejält för objektiv som uppfattas ut över det vanliga, Noctiluxen ligger på topp-3 i flera Leica Stores runt om i världen. Hade de kunnat tillverka fler hade de sålt ännu mer.

Jag ska till Leica i Köpenhamn snart. Ska passa på att prova Summilux 21 och 24 om det finns tid.

Jaså? Det är bra att veta. Har du erfarenhet av andra vidvinklar? Vad rekommenderas från 24 och neråt?

Jag har väldigt lite erfarenhet av Vidvinkel då jag sällan kör det själv. Summicron 28 kan rekommenderas, men det är ju ingen supervidvinkel.

Förra versionen av Elmarit 21 hade jag för något år sedan och den var väldigt bra, den hade dock lite färgskiftningar som inte var så kul, men det kan ju vara korrigerat i nya mjukvaran.

Nedbländat är säkert Summiluxerna tokigtbra, men då kan man ju lika gärna köpa Elmar 24 3.8 som ju har fått väldigt bra kritik för sin skärpa. Eller Zeiss 18/4 om du känner att du inte behöver ljusstyrkan.

Fördelen med Elmar 24 mot Summilux 24 är ju dels priset, men även storleken.

Det främsta syftet med objektivet är att vara en attraktiv produkt för penningstinna och leverera stor marginal till Leica.

Summarit-objektiven har så låg marginal att Leica måste sälja enorma mängder för att tjäna tillräckligt med pengar. Därför har man börjat göra nya dyrare objektiv. Leica-kunderna har visat sig beredda att slanta rejält för objektiv som uppfattas ut över det vanliga, Noctiluxen ligger på topp-3 i flera Leica Stores runt om i världen. Hade de kunnat tillverka fler hade de sålt ännu mer.

Jag ska till Leica i Köpenhamn snart. Ska passa på att prova Summilux 21 och 24 om det finns tid.

Om du har tid kan du ju knalla bort till Rajala. Dom har båda objektiven hemma för test.

Jag har väldigt lite erfarenhet av Vidvinkel då jag sällan kör det själv. Summicron 28 kan rekommenderas, men det är ju ingen supervidvinkel.

Förra versionen av Elmarit 21 hade jag för något år sedan och den var väldigt bra, den hade dock lite färgskiftningar som inte var så kul, men det kan ju vara korrigerat i nya mjukvaran.

Nedbländat är säkert Summiluxerna tokigtbra, men då kan man ju lika gärna köpa Elmar 24 3.8 som ju har fått väldigt bra kritik för sin skärpa. Eller Zeiss 18/4 om du känner att du inte behöver ljusstyrkan.

Fördelen med Elmar 24 mot Summilux 24 är ju dels priset, men även storleken.

Har du testat WATE?

Nya 18/3,4 lär vara bra. Tror säkert nya 21/3,4 är det också.

Den nyligen borttagna 21/2,8 höll nog inte riktigt måttet där Leica vill ligga idag. Och den var stor.

Det verkar finnas två skolor. De som vill att objektiven ska vara så små som möjligt. Typ summicron 35/2 och de som vill att ha unika ljusstarka "skrytobjektiv" som Noctilux och Summilux 21/24.

Personligen tycker jag att de små objektiven tillsammans med det lilla huset gör M-systemet unikt och attraktivt. 28/2, 35/2 och 50/1,4 är inte direkt ljusssvaga fasän de är väldigt små.

Ja, men de har ju uppenbarligen gjort en 75/1.4, så jag är inte helt ute och reser.

Jodå. Och den finns inte kvar. Men 90/1,4 blir ännu större.

135/2,8 med extra glasögon finns inte heller kvar. Det hör till tiden då Leica M var pressfotografens verktyg.

Jag kan tänka mig att Leica inte tror att en ny 75/1,4 eller en 90/1,4 skulle få samma attraktionskraft som Noctilux har . Den psykologsiak effekten av bländaröppningar under 1,2 ska man inte underskatta. Det har med folks behov av att vara unika att göra.

En 90/1,4 skulle troligen aldrig bli lika bra som APO 90/2.

Nya 18/3,4 lär vara bra. Tror säkert nya 21/3,4 är det också.

Den nyligen borttagna 21/2,8 höll nog inte riktigt måttet där Leica vill ligga idag. Och den var stor.

Det verkar finnas två skolor. De som vill att objektiven ska vara så små som möjligt. Typ summicron 35/2 och de som vill att ha unika ljusstarka "skrytobjektiv" som Noctilux och Summilux 21/24.

Personligen tycker jag att de små objektiven tillsammans med det lilla huset gör M-systemet unikt och attraktivt. 28/2, 35/2 och 50/1,4 är inte direkt ljusssvaga fasän de är väldigt små.

Då befinner jag mig mellan dessa skolor, eftersom jag kan se fördelarna med båda och inte lägger några (skryt)värderingar i varken pris eller storlek. Kommer man från 5D verkar även de ljusstarka M-objektiven ganska lätthanterliga. Jag har t.ex. läst om många som trivs med noctiluxen som walk-around. Kanske är det inte bara skryt i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar