Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Leica M9 eller M10
- Trådstartare Heureka
- Start datum
Heureka
Aktiv medlem
Nu har jag aldrig haft någon Leica M-kamera eller någon digital systemkamera över huvud taget, men tycker att den här systemkameratypen borde vara den bästa hittils när det gäller att slippa damm på sensorn.
Dels har den en skyddande ridåslutare som endast är öppen under själva exponeringen, till skillnad från t ex de spegellösa kamerorna där slutaren är öppen i princip dygnet runt i kamerans hela livslängd.
Dels har den ingen rörlig spegel som sätter rotation på dammet varje gång man tar en bild.
Olle
Fann detta: "All digital cameras with interchangable lenses have this problem, but an M9 is particularly prone, because there is no mirror as extra barrier and the lack of an AA filter makes the dirt more visible." Men hoppas så klart att du har rätt!
Heureka
Aktiv medlem
Tim, låt oss se din önskelista.
21/1.4, 28/2, 50/0.95, 90/2. Från början var jag inne på 24/1.4 i stället för 21 och 28. 28 kan också bytas mot 35. Det beror lite på vad som finns tillgängligt. Jag vill börja med M9 och åtminstone en lätt vidvinkel.
Vad har du valt?
Olle
Aktiv medlem
SLR-kamerornas rörliga spegel brukar ha ett par mm spelrum mot spegelhusets väggar (det har t ex min) så den hindrar nog inte mycket damm. Effekten av att den sätter dammet i rörelse är säkert mycket större. Ridåslutaren däremot är ju mycket tät. Annars skulle den ju kunna läcka in ljus. Hur stor skillnad ett AA-filter gör vet jag inte.Fann detta: "All digital cameras with interchangable lenses have this problem, but an M9 is particularly prone, because there is no mirror as extra barrier and the lack of an AA filter makes the dirt more visible." Men hoppas så klart att du har rätt!
Olle
PS Borde kanske påpeka att under den tid slutaren är öppen är spegeln uppfäld och kan inte hindra något damm alls. Däremot har den satt dammet i rörelse, som sagt.
Senast ändrad:
21/1.4, 28/2, 50/0.95, 90/2. Från början var jag inne på 24/1.4 i stället för 21 och 28. 28 kan också bytas mot 35. Det beror lite på vad som finns tillgängligt. Jag vill börja med M9 och åtminstone en lätt vidvinkel.
Låter som ett emotionellt val mer än rationellt.
50/0,95 är kanske inte det smidigaste objektivet till vardags (har sjäv Noctilux 50/1 i familjen). Summilux är i mitt tycke en bra kombination av hög ljusstyrka och smidighet. Själv kör jag med Summicron 50/2 v4 som är ännu snabbare att fokusera med.
Heureka
Aktiv medlem
Låter som ett emotionellt val mer än rationellt.
50/0,95 är kanske inte det smidigaste objektivet till vardags (har sjäv Noctilux 50/1 i familjen). Summilux är i mitt tycke en bra kombination av hög ljusstyrka och smidighet. Själv kör jag med Summicron 50/2 v4 som är ännu snabbare att fokusera med.
Det är inte alltid rationaliteten är visast.
eon
Aktiv medlem
Vad har du valt?
Mitt val skrev jag ju häromdagen i din tråd om småbild vs mellanformat.
Kika på min profil annars.
Det var en lista med extrema objektiv. Jag känner att man inte har kommit ifrån klumpigheten med småbild då.
Heureka
Aktiv medlem
Mitt val skrev jag ju häromdagen i din tråd om småbild vs mellanformat.
Kika på min profil annars.
Det var en lista med extrema objektiv. Jag känner att man inte har kommit ifrån klumpigheten med småbild då.
Sorry. Det stämmer!
Makten
Aktiv medlem
Nä, men du bör vara medveten om att 50/0,95 knappast är särskilt bra om man använder det "normalt". Då är ett 50/1,4 ett betydligt bättre val som kan ge dig rejält kort skärpedjup om du vill ha det. Det är dessutom avsevärt mindre, och du ville väl ha en smidig kamera?Det är inte alltid rationaliteten är visast.
Samma sak med 21/1,4. Du måste ha en separat sökare som ÄNDÅ kommer att blockeras av objektivet för att det är jävligt stort.
Själv hade jag valt ett Summilux 35/1,4 ASPH om jag hade så mycket pengar som du verkar ha;-) Att köpa på sig en hel klase med sinnessjukt dyra objektiv direkt verkar lite dumt.
Heureka
Aktiv medlem
Nä, men du bör vara medveten om att 50/0,95 knappast är särskilt bra om man använder det "normalt". Då är ett 50/1,4 ett betydligt bättre val som kan ge dig rejält kort skärpedjup om du vill ha det. Det är dessutom avsevärt mindre, och du ville väl ha en smidig kamera?
Samma sak med 21/1,4. Du måste ha en separat sökare som ÄNDÅ kommer att blockeras av objektivet för att det är jävligt stort.
Själv hade jag valt ett Summilux 35/1,4 ASPH om jag hade så mycket pengar som du verkar ha;-) Att köpa på sig en hel klase med sinnessjukt dyra objektiv direkt verkar lite dumt.
Du kanske har rätt, men jag läste "Not only this, but the new LEICA NOCTILUX-M 50 mm f / 0.95 ASPH also performs comparably with the LEICA SUMMILUX-M 50 mm f / 1.4 ASPH (regarded as the best standard lens ever produced) when stopped down." (dpreview).
Benganbus
Aktiv medlem
Jag överväger att investera i M9 med några objektiv. Bör jag vänta på en eventuell M10? Kan en sådan vara på gång inom det närmaste?
Jag har förstått att ordet investera används numera då man skall köpa/inhandla saker...
"En investering är en kapitalinsats som förväntas leda till framtida avkastning".
(Wikipedia)
Så jag tror inte att ett inköp av en digitalkamera, även om det är en Leica M9,
är en särdeles bra investering, om man tittar på vad som betalats för en ny Leica M9
och vad begagnade Leica M9 säljs för
Däremot är den säkert kul att ha en Leica M9!
Heureka
Aktiv medlem
Nä, men du bör vara medveten om att 50/0,95 knappast är särskilt bra om man använder det "normalt". Då är ett 50/1,4 ett betydligt bättre val som kan ge dig rejält kort skärpedjup om du vill ha det. Det är dessutom avsevärt mindre, och du ville väl ha en smidig kamera?
50/1.4 är så klart smidigare men en del verkar gilla att ha 50/0.95 som vardags-50a. Steve Huff skriver: "It is amazingly sharp, even wide open. After 1.4, it behaves much like a 50 Summilux ASPH, maybe even with better color/contrast". Inte illa! Visst vill jag ha ett smidigt system, men jag vill också ha ljusstyrka. Vill jag ha en kompakt kombination är 28/2 nog bra. Önskar att Leica hade bilder av alla objektiv MED hus så att jag fick en bättre uppfattning. Noctiluxen kommer nog mest att användas som skymnings-/nattglugg.
Det är möjligt att du har rätt angående 21/1.4, dvs. att det blir problematiskt. Jag ska undersöka saken mer.
Varför är det dumt att köpa på sig en rad fina objektiv om man byter bort sitt gamla system? Jag har alltid köpt hus plus flera objektiv direkt. Andra föredrar att köpa ett och ett. Vi är individer. Dessa objektiv lär hålla värdet bra och jag vill om jag kan ha valmöjligheter. Det betyder inte att jag har med mig allt varje dag. Ska det vara riktigt lätt nöjer jag mig med ett objektiv. I annat fall väljer jag en kombo beroende på situation. Eftersom jag inte ens känt på varken M9 eller något objektiv sitter jag mest och spekulerar. Det är en del av processen.
Heureka
Aktiv medlem
http://www.meister-camera.com/berlin/index.php?id=58
http://www.foto-hobby.de/fhr-e/leica-new-items/leica-digital/leica-m-9-p-body-black.html
https://www.leicashop.com/catalog/product_info.php?cPath=91&products_id=653
Jag har räknat med 9.11416835 som jag fått genom att googla "euro to sek". Jag ser nu när jag kollar forex och xchange att detta verkar vara en glädjekurs.
Jag ringde precis IcaBanken för att kolla kurser och faktum är att de är lägre än de googlade kurserna, så det handlar om många tusenlappar. Till exempel kostar M9-P 59999 kr hos Mattssons. I Wiens Leicashop kostar detta hus idag 54108 kr.
Jag ringde precis IcaBanken för att kolla kurser och faktum är att de är lägre än de googlade kurserna, så det handlar om många tusenlappar. Till exempel kostar M9-P 59999 kr hos Mattssons. I Wiens Leicashop kostar detta hus idag 54108 kr.
Det 'är ju inte så konstigt. Olika länder har olika momskurs. Som företagare handlar man dock momsfritt och betalar sedan svensk moms, då är det inte så lönt.
Heureka
Aktiv medlem
Det 'är ju inte så konstigt. Olika länder har olika momskurs. Som företagare handlar man dock momsfritt och betalar sedan svensk moms, då är det inte så lönt.
Jag menar inte att det är konstigt. Jag bara konstaterar att det handlar om många tusenlappar för en utrustning. Eftersom jag trodde att mina tidigare beräkningar var lite väl optimistiska och jag skrev det, ville jag nu upplysa om att läget är ännu bättre än jag först trodde.
Jag är lite mot att diskutera andrahandsvärde på prylar, men jag tror säkert att värdefallet är ovanligt lågt på eftertraktade objektiv som 50/0,95 eller 35/1,4. bebagnat åker ibland upp när de slutat tillverkas eftersom det då är ännu mer begränsad tillgång. Noctliuxen 50/1 har stigit en del i takt med att leicahysterin tilltagit.
matlep
Aktiv medlem
Leicashop i Wien är väldigt trevliga att ha och göra med. Dom har dessutom väldigt mycket på lager och en hel del begagnat också. Men dom har också långa köer och folk från hela världen som handlar där, så räkna inte med att få grejjerna i första taget om det inte finns inne i lager.
Det kvittar ju till viss del om du köper huset i Sverige eller inte, händer det något så måste ju ända allt till Tyskland. Men annars kan jag rekommendera Goecker.se. Daniel på Goecker i Malmö är fantastik och kan fixa fram grejjer som ingen annan!
Summilux 50 är det väntetid mellan 3 månader och 6 månader, Summilux 35 ligger på ca 6-12 månader. Noctilux 50 ligger på 1-2 år. Silver M9-P är det väl okänd leveranstid på. Svart verkar finnas.
Min rekommendation är att välja en återfösäljare och förhandla fram ett bra pris och lägga en beställning, i vissa fall kan du få låna grejjer tills du fått din order levererad.
En kompis till mig fick förra året en DOA på en M9. Den levererades på fredagen. På måndag hade han en ny kamera med posten. Det går inte om du väljer en återförsäljare utanför Sverige/Norden. Detta var dessutom under den tiden då det var 3 månaders väntetid på den vanliga M9an. Så man skall inte underskatta personlig service och en bra relation med sin återförsäljare.
Heureka
Aktiv medlem
Leicashop i Wien är väldigt trevliga att ha och göra med. Dom har dessutom väldigt mycket på lager och en hel del begagnat också. Men dom har också långa köer och folk från hela världen som handlar där, så räkna inte med att få grejjerna i första taget om det inte finns inne i lager.
Det kvittar ju till viss del om du köper huset i Sverige eller inte, händer det något så måste ju ända allt till Tyskland. Men annars kan jag rekommendera Goecker.se. Daniel på Goecker i Malmö är fantastik och kan fixa fram grejjer som ingen annan!
Summilux 50 är det väntetid mellan 3 månader och 6 månader, Summilux 35 ligger på ca 6-12 månader. Noctilux 50 ligger på 1-2 år. Silver M9-P är det väl okänd leveranstid på. Svart verkar finnas.
Min rekommendation är att välja en återfösäljare och förhandla fram ett bra pris och lägga en beställning, i vissa fall kan du få låna grejjer tills du fått din order levererad.
En kompis till mig fick förra året en DOA på en M9. Den levererades på fredagen. På måndag hade han en ny kamera med posten. Det går inte om du väljer en återförsäljare utanför Sverige/Norden. Detta var dessutom under den tiden då det var 3 månaders väntetid på den vanliga M9an. Så man skall inte underskatta personlig service och en bra relation med sin återförsäljare.
Tack för infon! Kände inte till Goecker. Jag kan alltid börja med 28/2. Verkar finna lite varstans.
matlep
Aktiv medlem
Tack för infon! Kände inte till Goecker. Jag kan alltid börja med 28/2. Verkar finna lite varstans.
Den har gått ur produktion precis så den är också svår att få tag på ny.