** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Leica M8 är här! -Jaha?!

Produkter
(logga in för att koppla)
ja det verkar bli en intressant kamera detta...för mkt pengar för mig just nu men tänkte införskaffa en beg. M6 till att börja med å samla på sig lite M-optik.

ghost102 skrev:
ja det verkar bli en intressant kamera detta...för mkt pengar för mig just nu men tänkte införskaffa en beg. M6 till att börja med å samla på sig lite M-optik.

M4-P är också en vettig modell. Väldigt lik M förutom att den inte har inbyggd exponeringsmätare. Kostar nästan hälften av de billigaste M6:eek:rna. Funderar på en själv.

ghost102 skrev:
fast man behöver väl bara 35mm? ;-)

28 mm är min favoritbrännvidd. Så en Leica M 28/2 asph är mumma för mig. Men 35 är ju också en go brännvidd.

Jag har använt min pappas en del. Tjusningen lägger sig snabbt tyvärr. 50/1,4 är så väldigt mycket smidigare att jobba med.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/799294.htm?set=lp

alf109 skrev:
Har du sett att dom kommer med en ny elmarit 28/2,8 asph som verkar vara riktigt bra. Iofs ett steg långsammare med deras minsta glugg och dessutom till halva pengen :)

Jo, det har jag sett. Klart kompaktare än föregångaren. Helt ok pris med leicamått mätt. Funderar på en sådan på en M8:a. Men det blir i så fall under nästa år. En bra kombo för gatufotografering.

MartinB skrev:
En Leica MP ska det väl vara? :)

Det är en fin kamera. Fast varför välja bort möjligheten till automatik som i M7?

När jag testade M7 och Zeiss Ikon i några veckor kom jag till slut fram till att mätsökare är underbart. Det är mediet det är fel på. Digitalt passar mig så mycket bättre.

froderberg skrev:
Det är en fin kamera. Fast varför välja bort möjligheten till automatik som i M7?

När jag testade M7 och Zeiss Ikon i några veckor kom jag till slut fram till att mätsökare är underbart. Det är mediet det är fel på. Digitalt passar mig så mycket bättre.

Hmm..Varför? Jag vet egentligen inte. MP ska ju funka under alla omständigheter och utan batteri vilket inte M7 gör. MP är i stort sett en M2/M3 med ljusmätare. Byggkvalitén är också snäppet värre. Inte för det är nödvändigt, men MP är det mest välbyggda jag haft i min hand. Vilket hantverk!
Sen är den lite diskretare än M7 också.

froderberg skrev:
Den är också trevlig. Men kostar samma som M4-P och saknar ram för 28mm och 75 mm.

Va??
Finns det fler ramar än 35 mm i kameran!!?? ;)

Kör bara 35 mm = Teleobjektiv
och 15 mm = normalobjektiv,
(med extrasökare) på mina M Leicor.... ;)

Utan att ha plöjt igenom 14 sidor diskussion skulle jag vilja påpeka att dagens M8 är prissatt precis som M3 var i mitten av 50-talet...

MartinB skrev:
Hmm..Varför? Jag vet egentligen inte. MP ska ju funka under alla omständigheter och utan batteri vilket inte M7 gör. MP är i stort sett en M2/M3 med ljusmätare. Byggkvalitén är också snäppet värre. Inte för det är nödvändigt, men MP är det mest välbyggda jag haft i min hand. Vilket hantverk!
Sen är den lite diskretare än M7 också.

Skulle säga M4 med ljusmätare, men man kan ju få den i M2/M3-look. :)

Jag har länge varit inne på en normalsliten M4-P att ha som brukskamera. Inte så dyr och himla bra. Synd bara på mätningen. Pappas kameror vågar man ju inte ha med sig, de ska ju se nya ut.

Eller så blir det bara M8. Visar den sig bra känns det ju vettigt att lägga kronor på en M8 som man kan ha i många år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar