Jorå, gillar!!
Och typiskt Zeiss, inte så mycket snack!!
Och det som jag, ändå ganska okunnig vad gäller optiska konstruktioner ändå anar, är "motljusmöjligheten" i detta objektiv.....
Det är bara tre linsgrupper!!
Bara där bör en "bildklarhet" skapas som ger utmärkt "skarpa bilder" !
/Bengan
Ps. Detta att inte förklara/marknadsföra sina fina konstruktioner har nog varit Zeiss Akilles-häl under åren...
Så var det ju redan på 1930-talet..
Optik som Sonnar 1,5:an, oantireflexbehandlad som den var, men kunde användas i dagsljus/motljus!!
Det tog flera år innan gemene man fattade detta!
Leica (har ju själv flera Leicor
fick "låna" konstruktioner av bla. Taylor & Hobson för att få en liknande ljusstyrka på 1,5/5 cm...
Men Leica berättade inte att det objektivet var nästan oanvändbart i dagsljus!!
Även tekniskt innehåll marknadsförde Zeiss dåligt...
Ta tex ridåslutaren på Contax II/III från 1936..
Nu vet vi att denna 1930-tals ridåslutare inte kunde överträffas förrän i mitten på 1950-talet..
Så för att försöka avsluta här
och vad gäller Zeiss och optik,
så Zeiss är nog "optikens hjärta" för fotografi i alla fall!
Men gott folk, märk väl, sannolikt, sannolikt så "behöver" ingen av oss denna spetz-teknik för "våra bilder"...
Om man inte skall tävla i MTM-kurvor!!!
Men sådant nedlåter vi oss inte med, för vi är fotokonstnärer!!
Men....
det är klart...
visst vore det kul att ha en "Ferrari"...