Annons

Leica M8 är här! -Jaha?!

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
PS. Canon F-1 new hade en dumt placerad batterilucka. Hade man motorn på så gick det inte att ta av luckan. Lösningen bland pressfotografer var att ta av luckan och sätta på silvertejp.

När det var dags att byta batteri var det bara att rycka av tejpen, drämma frontlinsen i bordet och så pluppade batteriet ut.
Hur ofta bytte de batteri? En eller två gånger om året?
 
MartinB skrev:
Frågan är bara hur M8:an kommer hantera riktiga vidvinklar från andra fabrikat och utan 6-bit...?
Sexbitskodningen består av ljus och mörka fält. M8 läser den optiskt. Det går alltså utmärkt att sätta dit en kod på redan existerande objektiv. Gamla Leicaobjektiv kan kodas av Leica för en kostnad av 95 euro. Av någon anledning så kan inte alla gamla objektiv kodas. Dpreview har en lista här.

Om är lite händig kan man antagligen göra kodningen själv, förutsatt att någon har listat ut koden, vilket jag gissar kommer att ske förr eller senare.
 
alf109 skrev:
Tycker den tecknar snarlikt summiluxen, du kan väl höra vad din polare Peter säger?


Peter, han e inte objektiv!! ;)
Han håller bara på Zeiss!
Nästan i alla fall! ;)
Så där har vi inte mycken hjälp! ;)

Den här nya Sonnaren utgår ju ifrån Berteles grundkonstruktion på 1930-talet.
Men då det inte fanns någon *T-behandling på den tiden, så fyllde Bertele ut ett mellanrum i konstruktionen med en nästan neutral "glasbit" för att begränsa antal luft/glas ytor.
(Han va smart han Bertele!)

Nu har man "tagit bort den glasbiten", använd andra glassorter, kollat om Berteles uträkningar med datorer, och fått denna nya Sonnar 1,5:an.

Jag kan inte så mycket om fördelar med denna konstruktion, mer än vad jag hört av Peter.
Men den bör vara mycket tillåtande i motljus!

Och, så är det en Sonnar 1,5:a!! :)
För aficionados alltså!!
 
Benganbus skrev:
Peter, han e inte objektiv!! ;)
Han håller bara på Zeiss!
Nästan i alla fall! ;)
Så där har vi inte mycken hjälp! ;)

Den här nya Sonnaren utgår ju ifrån Berteles grundkonstruktion på 1930-talet.
Men då det inte fanns någon *T-behandling på den tiden, så fyllde Bertele ut ett mellanrum i konstruktionen med en nästan neutral "glasbit" för att begränsa antal luft/glas ytor.
(Han va smart han Bertele!)

Nu har man "tagit bort den glasbiten", använd andra glassorter, kollat om Berteles uträkningar med datorer, och fått denna nya Sonnar 1,5:an.

Jag kan inte så mycket om fördelar med denna konstruktion, mer än vad jag hört av Peter.
Men den bör vara mycket tillåtande i motljus!

Och, så är det en Sonnar 1,5:a!! :)
För aficionados alltså!!

Jo egenskaperna verkar snarlika och i summiluxen har man cementerat två av grupperna för att minska antalet reflekterande ytor.

Motljusbild solen precis utanför bild lysandes på det främre linselementet:
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    67.2 KB · Visningar: 400
alf109 skrev:
Jo egenskaperna verkar snarlika och i summiluxen har man cementerat två av grupperna för att minska antalet reflekterande ytor.

Motljusbild solen precis utanför bild lysandes på det främre linselementet:


Försökt leta efter några motljusbilder tagna med nya C Sonnar 1,5/5 ZM men inte hittat nå'n..

Det här är det närmaste motljus jag sett hittills! ;)
Japanskt motljus! ;)
http://www.cosina.co.jp/seihin/co/c-s-50/akagi/1p.html

Men som sagt, konstruktionen lovar en del bra motljusegenskaper,
(enligt Peter Hennig)
just genom att det är ganska få fristående linser.
http://www.cosina.co.jp/seihin/co/c-s-50/index.html

Se'n kan man ju också tycka att konstruktionen är ovanligt kort och kompakt.
Det är ju praktiskt för fotografer som vill ha kamera/objektiv med sig jämt...! :)
 


Jorå, gillar!! :)
Och typiskt Zeiss, inte så mycket snack!!

Och det som jag, ändå ganska okunnig vad gäller optiska konstruktioner ändå anar, är "motljusmöjligheten" i detta objektiv.....
Det är bara tre linsgrupper!!
Bara där bör en "bildklarhet" skapas som ger utmärkt "skarpa bilder" ! :)
/Bengan

Ps. Detta att inte förklara/marknadsföra sina fina konstruktioner har nog varit Zeiss Akilles-häl under åren...
Så var det ju redan på 1930-talet..
Optik som Sonnar 1,5:an, oantireflexbehandlad som den var, men kunde användas i dagsljus/motljus!!
Det tog flera år innan gemene man fattade detta!

Leica (har ju själv flera Leicor :)
fick "låna" konstruktioner av bla. Taylor & Hobson för att få en liknande ljusstyrka på 1,5/5 cm...
Men Leica berättade inte att det objektivet var nästan oanvändbart i dagsljus!!

Även tekniskt innehåll marknadsförde Zeiss dåligt...
Ta tex ridåslutaren på Contax II/III från 1936..
Nu vet vi att denna 1930-tals ridåslutare inte kunde överträffas förrän i mitten på 1950-talet..

Så för att försöka avsluta här :):)
och vad gäller Zeiss och optik,
så Zeiss är nog "optikens hjärta" för fotografi i alla fall! ;)

Men gott folk, märk väl, sannolikt, sannolikt så "behöver" ingen av oss denna spetz-teknik för "våra bilder"...
Om man inte skall tävla i MTM-kurvor!!! ;)

Men sådant nedlåter vi oss inte med, för vi är fotokonstnärer!! :) ;) :)

Men....
det är klart...
visst vore det kul att ha en "Ferrari"... ;)
 
LittleCapa skrev:
40.000 spänn för ett hus! -???? -Som inte kan mer!
Nja, jag kör nog på med min Nikon, kanske byter upp mig till den nya, kostar visst lika mycket som en LEica men verkar "kunna" fasen så mycket mer.


Leica skickar med programvarorna inkluderat med kameran.
* Capture One LE
* Leica Digital Capture

Till Nikon får man spendera extra oavsett nivån på kamerahuset.
* Nikon Capture NX kostar 2000 kr
* Camera Control Pro kostar 700 kr

Många saker bidrar till att ge substans till M8 för priset. Vad gäller D2X kan man tycka att prisnivån är för hög.

En av varje skulle passa mig fint dock :)

/Erik
 
LittleCapa skrev:
Den nya Leican är här!
Den känns precis lika omodern som den gjorde på 60-talet, 70-talet, 80-talet, 90-talet och på 2000-talet.
Jag vet att jag svär i kyrkan men två av mina kollegor har alltid varit Leicafrälsta och bytt upp sig varje gång en ny modell blivit tillräckligt begagnad för att kommar ner i ett anständigt pris.
Jag har aldrig tänt på Leica. Genomsiktsökare? -Är det bra? Max 2500 ASA! -Inte mycket att komma med!
40.000 spänn för ett hus! -???? -Som inte kan mer!
Nja, jag kör nog på med min Nikon, kanske byter upp mig till den nya, kostar visst lika mycket som en LEica men verkar "kunna" fasen så mycket mer.
PS Inte fasen fick kollegorna skarpare bilder med sina Leicor heller. Trots att de försökte bevisa det med kornskärpemätare ocg gigantiska delförstoringar. DS
Det var väl en sak när man kunde köpa en kamera för en förmögenhet och sedan använda den i 20-30 år, men det lär ju inte hända med en digitalkamera. Mer troligt är att den får en livslängd om kanske 5 år, och då börjar det ju bli riktigt dyrt. Jag gillar kvalitet, och Leica har alltid tilltalat mig på något sätt, men i den digitala världen tror jag det inte går att bygga det som Leica en gång gjorde, i alla fall inte ännu. Kanske när vi är på samma ställe med sensorutvecklingen som vi var de sista analoga åren på filmsidan...dvs inga stora förbättringar gjordes. Det tar kanske 10-20 år innan vi nått dit, och innan dess kan det inte vara så kul att ha en skitdyr kamera som tar sämre bilder de allra billigaste modellerna. Men ok, bilderna är ju tillräckligt bra idag för all del..men Leica har väl aldrig nöjt sig med att vara tillräckligt bra. Så det måste antingen vara helt nya kunder som nöjer sig med tillräckligt bra kvalitet på bilderna i en kamera med kvalitet, eller så det gamla Leicafolket om de tror att digitalutvecklingen nu kommit så långt det går.

Jag är nog av den uppfattningen att något som drivs av ett batteri som kommer vara omöjligt att få tag på den dagen Leica inte tillverkar det längre kan aldrig få samma robusta känsla som de gamla mekaniska kamerorna. Även om Leica lovar att ha reservdelar i 10 år eller mer, så är det ju ändå helt beroends av att dels Leica finns kvar, och dels att Leica kan få tag på de delar som krävs för att bygga reservdelen. Idag är det omöjligt att göra allt själv från en bit stål.

Jag hoppas dock att Leica lyckas sälja dessa för jag ser gärna att Leica fortsätter att finnas kvar på marknaden.
 
Re: Re: Leica M8 är här! -Jaha?!

quarc skrev:
Det var väl en sak när man kunde köpa en kamera för en förmögenhet och sedan använda den i 20-30 år, men det lär ju inte hända med en digitalkamera. Mer troligt är att den får en livslängd om kanske 5 år, och då börjar det ju bli riktigt dyrt. Jag gillar kvalitet, och Leica har alltid tilltalat mig på något sätt, men i den digitala världen tror jag det inte går att bygga det som Leica en gång gjorde, i alla fall inte ännu. Kanske när vi är på samma ställe med sensorutvecklingen som vi var de sista analoga åren på filmsidan...dvs inga stora förbättringar gjordes. Det tar kanske 10-20 år innan vi nått dit, och innan dess kan det inte vara så kul att ha en skitdyr kamera som tar sämre bilder de allra billigaste modellerna. Men ok, bilderna är ju tillräckligt bra idag för all del..men Leica har väl aldrig nöjt sig med att vara tillräckligt bra. Så det måste antingen vara helt nya kunder som nöjer sig med tillräckligt bra kvalitet på bilderna i en kamera med kvalitet, eller så det gamla Leicafolket om de tror att digitalutvecklingen nu kommit så långt det går.

Jag är nog av den uppfattningen att något som drivs av ett batteri som kommer vara omöjligt att få tag på den dagen Leica inte tillverkar det längre kan aldrig få samma robusta känsla som de gamla mekaniska kamerorna. Även om Leica lovar att ha reservdelar i 10 år eller mer, så är det ju ändå helt beroends av att dels Leica finns kvar, och dels att Leica kan få tag på de delar som krävs för att bygga reservdelen. Idag är det omöjligt att göra allt själv från en bit stål.

Jag hoppas dock att Leica lyckas sälja dessa för jag ser gärna att Leica fortsätter att finnas kvar på marknaden.


Kloka ord...
Känner i stort samma sak...
Är inte heller helt med på den nya Leican...
tyvärr..! :(

Trots att det är en Leica!!
Och har ett riktigt kamerautseende!! :)
 
Hurvida M8:an är dyr eller ej jämfört med en analog M beror på hur mycket man fotograferar.

Här är en liten jämförelse baserad på följande antagande:
M8 - pris 40000, ersätts till samma kostnad var 5:e år.
MP - pris 30000. Film + framkallning 100kr per rulle. (Vet inte hur realistiskt det sistnämnda är.)

/Anders - som fotar för lite för att motivera en så dyr leksak.. :-/

PS. Föreslå gärna korrektioner till modellen. DS.
 

Bilagor

  • m8vsmp.micro.png
    m8vsmp.micro.png
    23.1 KB · Visningar: 160
En prisjämförelse mellan analoga och digitala proffskameror..

Nikon F6, 18 000 kr - Nikon D2Xs, 47 000 kr
Canon EOS 1V, 20 000 kr - Canon 1D Mark II N, 37 000 kr. Canon EOS 1Ds Mark II, 70 000 kr
Leica M7 och MP, 32 500 kr - Leica M8, 42 500 kr

Den minsta prisskillnaden mellan digitalt och analogt ligger som ni ser hos Leica. Det bästa andrahandsvärdet av de digitala kamerorna kommer utan tvekan Leica ha.
 
Här kommer en annan jämförelse, den här gången baserad på antalet exponeringar.
Antaganden:
M8 - pris 40000, håller för 250000 exponeringar.
MP - pris 30000. Film + framkallning 2:50kr per ruta. (Vet inte hur realistiskt det förstnämnda eller sistnämnda är.)

/Anders
 

Bilagor

  • m8vsmp_e.micro.png
    m8vsmp_e.micro.png
    7.9 KB · Visningar: 158
Tänk också på att man som regel inte köper lika många objektiv till Leica M som till Nikon eller Canon.

Å andra sidan har man kanske M-kameran som komplement till sin spegelreflexutrustning och inte istället för.
 
De första 10000 exponeringarna är nog intressantast, för det borde man garanterat hinna med innan kameran blivit helt omodern.. Står man ut i mer än 16000 exponeringar så har sparat in hela kamerans pris i filmkostnad. (Dvs då har M8:an t.o.m blivit billigare än en Zorki..:)

/Anders
 

Bilagor

  • m8vsmp_e2.micro.png
    m8vsmp_e2.micro.png
    7.7 KB · Visningar: 144
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.