andgi skrev:
De första 10000 exponeringarna är nog intressantast, för det borde man garanterat hinna med innan kameran blivit helt omodern.. Står man ut i mer än 16000 exponeringar så har sparat in hela kamerans pris i filmkostnad. (Dvs då har M8:an t.o.m blivit billigare än en Zorki..
/Anders
Skall man göra denna typ av jämförelse är det nog enklare att göra den mellan olika digitalkameror, annars måste man ta med andra kostnader, såvida man inte förutsätter att man slänger bort alla bilderna när de tagits. Att påstå att det är gratis att fota digitalt håller jag inte med om alls. Diskar och sånt är ju billigt, men om man lägger till all tid som åtgår för att arkivera sina bilder på ett säkert sätt så blir det inte gratis. Förr hade man negativ, och ställde de i en hylla, alternativ låste in dem i ett brandsäkert skåp. Idag måste man lagra bilderna på åtminstone två diskar (och om man vill ha brandskydd ha dem på olika platser, alternativt den ena i brandskåp). Allt detta kräver tid, och tid är pengar. Om man har det som hobby, så är det naturligtvis så i mindre grad, men de flesta amatörfotografer vill ju ägna mer tid åt fotograferandet och arbetet i datorn med de bra bildera, och inte på att arkivera bilder, byta diskar mot större diskar, rensa ut bilder som inte behöver lagras, konvertera RAW till TIFF eller JPG, fatta beslut om vilka format som skall lagras för varje bild etc.
Jag skull nog också vilja hävda att digitala kameror oftast leder til att man får fler bilder att ta hand om, att titta på etc. Självklart kan man hantera detta genom disciplin att inte ta fler bilder bara för att det är 'gratis' men hur många kan faktiskt säga att det gör på det sättet. SJälv fotade jag 6*7 de sista åren innan jag blev digital och visst tänker man annorlunda om man vet att varje bild kostar minst 10 kronor, plus att man snart måste byta rulle (jobbigt) om man fotar för mycket.
Så antingen måste man sätta sig och kasta en massa bilder när man kommer hem (tar tid), eller så måste alla dessa bilder arkiveras för framtiden (tar både plats och tid). Digitalkameror är det bästa som hänt, men samtidigt så för det med sig nya problem som inte fullständigt är lösta ännu. Idag innebär det oftast mer arbete, och det är ju också en kostnad.
Om man inte använt labb utan kopierat bilderna själv, så innebär ju den digitala världen en besparing i tid (oftast), men kostar minst lika mycket att göra en kopia från en digitalbild som för en analog, så där sticker nog kostnaden iväg en del för digitalkamerorna också.
Jag tänker inte på något vis försöka uppskatta dessa kostnader, vill bara poängtera att skall man jämföra kameror bör man nog jämföra kameror av samma typ, alternativt försöka uppskatta de faktiska kostnaderna, vilket blir mycket svårt och alla siffror blir svåra att motivera då alla arbetar på olika sätt och har olika uppfattning.