Benganbus
Aktiv medlem
alf109 skrev:
....Men jag skulle tro att många leica fotografer fortsätter analogt tills det kommer sensorer med ett lite bättre dynamikomfång, de flesta kör sv/v som bekant....
Jäpp!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
alf109 skrev:
....Men jag skulle tro att många leica fotografer fortsätter analogt tills det kommer sensorer med ett lite bättre dynamikomfång, de flesta kör sv/v som bekant....
Benganbus skrev:
Å vad gäller Leica och humana priser....
Zeiss har ju numera sina nya ZM-objektiv i Leicas M-fattning...
Och, objektiven är uträknade även för den kommande digitala Zeiss-kameran, så dessa objektiv bör passa även Leica M8 utmärkt!
Och vänner,
Zeiss gör inga dåliga grejer,
och har inte gjort det denna gång heller!!!
Och,
objektivpriserna ligger på 1/2 av Leicas M-gluggars priser...
Och här är sortimentet fn!
Super Wide Angle Lenses
Distagon T* 2.8/15 ZM
Distagon T* 4/18 ZM
Biogon T* 2.8/21 ZM
C Biogon T* 4,5/21 ZM
Wide Angle Lenses
Biogon T* 2.8/25 ZM
Biogon T* 2.8/28 ZM
Biogon T* 2/35 ZM
Standard Lenses
Planar T* 2/50 ZM
C Sonnar T* 1.5/50 ZM
Tele Lens
Sonnar T* 2/85 ZM Cameras
Ps. Kolla de två nya vidvinklarna
Distagon T* 4/18 ZM, C Biogon T* 4,5/21 ZM...
LittleCapa skrev:
Ingen 180 överhuvud taget till Leica numera. Är det så illa? 180:an är ju min normal! Förr fanns ju Summicron 2,0/180.
LittleCapa skrev:
Ingen 180 överhuvud taget till Leica numera. Är det så illa? 180:an är ju min normal! Förr fanns ju Summicron 2,0/180.
LittleCapa skrev:
vi slutade läsa så noga när det stod 4000 Euro på prislappen och siffrorna bara blev större och större. Men visst har det väl funnits längre gluggar än 135 mm till LEica? -Kanske nån pirat då.
Vilket fall som helst så diskar bristen på ljusstarka telen Leica ur min fotoväska.
Jag föredrar och behöver 135, 180, 300.
Vidvinkelbilder är jag så trött på sedan fotoklubbstiden då alla visade hur de fick med "hela stan" på en bild.
andgi skrev:
Jag tror inte att det funnits längre gluggar än 135 med mätsökarkoppling (och varje fall inte så ljusstarka som f/2.0). Däremot så finns väl någon sorts spegelhustillbehör som man kan hänga på sin M Leica för att göra om den till en spegelreflexkamera. Till det tillbehöret finns det säkert långa ljusstarka gluggar.
/Anders
I broschyrerna kom ju kamerahusen först, gluggarna sen och sist på baksidan tillbehören men då var man ofta trött på att traggla genom tyskan. Det var rätt länge sedan ungefär när M5:an kom med sin klumpiga motor(en och en halv gånger så stor som kameran)andgi skrev:
Jag tror inte att det funnits längre gluggar än 135 med mätsökarkoppling (och varje fall inte så ljusstarka som f/2.0). Däremot så finns väl någon sorts spegelhustillbehör som man kan hänga på sin M Leica för att göra om den till en spegelreflexkamera. Till det tillbehöret finns det säkert långa ljusstarka gluggar.
/Anders
LittleCapa skrev:
Med motor och spegelhustillsats då är vitsen med en slite smidig Leica helt borta ur ergonomisk synpunkt
LittleCapa skrev:
Men visst har det väl funnits längre gluggar än 135 mm till LEica?
Vidvinkelbilder är jag så trött på sedan fotoklubbstiden då alla visade hur de fick med "hela stan" på en bild.
froderberg skrev:
Har funnits upp till 560 mm för Leica M och 800 mm för Leica R. För M krävs ett Visoflex spegelhus framför kameran. Sedan R kom förvann det sättet att plåta på.
Jag har kört en del med Telyt 560/5,6 med Televit-pistolgrepp som går att köra både med M och R. Vanligast var nog Telyt 280mm.
Jag tycker det mest låter väldigt inskränkt. Det finns ju mer rafinerade sätt att komponera med vidvinkel på än att "ta med allt". Suck.
LittleCapa skrev:
Inte ett dugg inskränkt tvärt om en föregångare i telefoto. Det ena utesluter väl inte det andra bara för jag vill inte avhända mig möjligheterna.
På fotoklubbstiden, slutet 60-talet, tävlade killarna i vidvinkligaste vidvinkeln och det blev kort sagt inte bra när de satte brännvidden före syftet med bilden.
LittleCapa skrev:
....På fotoklubbstiden, slutet 60-talet, tävlade killarna i vidvinkligaste vidvinkeln och det blev kort sagt inte bra när de satte brännvidden före syftet med bilden....
Benganbus skrev:
Det låter inte så spännande...
Bra att du lämnade fotoklubben...
LittleCapa skrev:
Inte ett dugg inskränkt tvärt om en föregångare i telefoto. Det ena utesluter väl inte det andra bara för jag vill inte avhända mig möjligheterna.
På fotoklubbstiden, slutet 60-talet, tävlade killarna i vidvinkligaste vidvinkeln och det blev kort sagt inte bra när de satte brännvidden före syftet med bilden.
Är inte helt säker på att det ändrat sig, det är samma gubbar som ställer ut nu som då, bara lite mindre hår på gubbarnafroderberg skrev:
Låter som när min pappa beskriver sina gamla fotoklubbar.
Låter ju inte helt olikt dagens jakt på brus mm i digitala bilder.LittleCapa skrev:
Bildkritiken gick ut på att med lupp kolla kornskärpa och dammkorn.
Jag säger som jag sagt förut. Jämför Capas tekniskt djävliga bilder från D-day med de perfekta bilderna från Irakkriget.tormig skrev:
Låter ju inte helt olikt dagens jakt på brus mm i digitala bilder.