** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Leica M8 är här! -Jaha?!

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Skulle säga M4 med ljusmätare, men man kan ju få den i M2/M3-look. :)

Jag har länge varit inne på en normalsliten M4-P att ha som brukskamera. Inte så dyr och himla bra. Synd bara på mätningen. Pappas kameror vågar man ju inte ha med sig, de ska ju se nya ut.

Eller så blir det bara M8. Visar den sig bra känns det ju vettigt att lägga kronor på en M8 som man kan ha i många år.

MP kommer bara i en "look" :) Ramarna är väl som M4. De går ner till 28mm. Eller har inte M4 ramar ner till 28mm? MP ska ha den bästa sökaren vad jag vet hos Leica M serien. T.o.m. lite förbättrad över M7 tror jag.
MP är mer lik M2 och M3. Framdragningen och återspolningen är samma som på M2 och M3. M4 skiljer sig.
Jag har en MP i nyskick med 50mm summicron i lika fint skick och jag säljer det nu eftersom jag helt enkelt nästan är för rädd om grejerna. Vågar knappt använda det med tanke på värdet och hur fint skicket är. Jag skulle också kunna tänka mig en äldre Leica. M2/M3 eller M4 med separat ljusmätare. Då behöver man inte vara så himla rädd om prylarna..

MartinB skrev:
Ramarna är väl som M4. De går ner till 28mm. Eller har inte M4 ramar ner till 28mm?

28mm och 75 mm kom med M4-P.

Dessförinnan fanns M4-2 som till skillnad mot vanlig M4 hade kontakt för winder. M4 finns dock sällsynt som M4 mot.

M4 är dyrare än M4-2 och M4-P av två skäl. Dels nostalgin och dels för att produktionen flyttade till Canada. De sista M4:eek:rna är dock gjorda i Canada. Kvaliteten påstås ha sjunkit, men det tror jag inte så mycket på. Det finns så mycket myten och rykten kring Leica.

MP ska ha den bästa sökaren vad jag vet hos Leica M serien. T.o.m. lite förbättrad över M7 tror jag.
MP är mer lik M2 och M3. Framdragningen och återspolningen är samma som på M2 och M3. M4 skiljer sig.

Idag kan du ju skräddarsy din Leica och få en M7 att se ut som en MP. Det går att välja klassisk vulcanit som klädsel eller M2/M3-frammatning. Det går väl att kombinera nästan hur mycket som helst. Men hur det är med sökaren vet jag inte.

Jag har en MP i nyskick med 50mm summicron i lika fint skick och jag säljer det nu eftersom jag helt enkelt nästan är för rädd om grejerna. Vågar knappt använda det med tanke på värdet och hur fint skicket är. Jag skulle också kunna tänka mig en äldre Leica. M2/M3 eller M4 med separat ljusmätare. Då behöver man inte vara så himla rädd om prylarna..

Jag vill inte ha för nya och fina prylar. Bättre att någon annan redan nött in grejorna lite innan. Har en Canon Dial i absolut nyskick som jag knappt vågar ta en bild med. Trist.

Man måste skilja på att samla på kameror och på att fotografera. Ska man kombinera det båda med samma kamera blir fotograferandet lidande.

OK. Då vet jag hur det är med ramarna. Skulle jag använda en 28mm med en mätsökare skulle jag ändå vilja använda lös sökare eftersom objektivet blockerar rätt mycket av 28mm ramarna. Speciellt om det är ett stort objektiv med ett stort motljusskydd. Nu är dock Leicas alternativ väldigt kompakta.
Visst kan man skräddarsy Leicorna utseendemässigt nästan som man vill med Leica A la carte, men jag pratade om kamerorna i org. utförande. A la carte blir dyrare och är ett annat alternativ.

Den nya 28:an är ju intressant för att den är så kompakt.

Sen har den ju också antireflexbehandling bak. Jag tror Leica införde det 2002 eller nått sånt. Det kan kanske bli problem med vissa gluggar och M8 på den punkten.

froderberg skrev:
Den nya 28:an är ju intressant för att den är så kompakt.

Sen har den ju också antireflexbehandling bak. Jag tror Leica införde det 2002 eller nått sånt. Det kan kanske bli problem med vissa gluggar och M8 på den punkten.

Den nya 28mm är ju mycket intressant som sagt. Men 28/2 ASPH. är min drömglugg :) Det är den bästa 28mm som gjorts hittills om nu inte nya 28/2.8 ASPH. blir bättre och är bra redan på full glugg!
Men så kostar den ju också några kronor :(

Säga vad man vill om M Leica,
och det visar även denna tråden,
Leica väcker känslor!! :)

Men,
inte så konstigt kanske...
En M Leica är ingen dussinkamera, den är speciell på flera sätt!!
Och har en kvalitet som är ganska unik!

Och den kanske är mer krävande vid fotograferingen än många andra kameror!? ;)

Och den väcker uppmärksamhet! ;)

En kamera för aficionados!! ;)

MartinB skrev:
Den nya 28mm är ju mycket intressant som sagt. Men 28/2 ASPH. är min drömglugg :) Det är den bästa 28mm som gjorts hittills om nu inte nya 28/2.8 ASPH. blir bättre och är bra redan på full glugg!
Men så kostar den ju också några kronor :(

Glöm inte att Zeiss har en del nya ZM-objektiv som passar M Leica...
Och som sannolikt inte är sämre än Leicas!
Med lägre priser!!

Har tittat ett antal gånger på nya Biogon T* 2.8/25 ZM.....
Och läst omdömen...
Sannolikt en av de bästa 25:eek:r som tillverkats!!

Och även här finns det "nostalgi-gluggar" i nyomräknad modern tappning..
C Biogon T* 4,5/21 ZM
och "aficionados-gluggen"
C Sonnar T* 1.5/50 ZM...

Så det här är ytterligare en finess med en "gammal M Leica",
det finns ständigt topp-objektiv att tillgå,
vare det gäller Leicas egna, eller andra tillverkare som här Zeiss!
Och Zeiss brukar ju vara Ok! ;)

Bengt,
Problemet är 25mm visar fel ramar på M8:an. Den visar 28mm ramarna istället för 24mm ramarna som är klart lämpligare, vilket gör den ganska ointressant för mig.
Deras 28mm är säkert skitbra, men jag vill ha mer ljusstyrka än 2.8 vilket gör CV 28/1.9 Ultron intressant för mig eller om man någon gång skulle få tag på en Leica 28/2 ASPH för runt 15 000 kr :)

MartinB skrev:
Bengt,
Problemet är 25mm visar fel ramar på M8:an. Den visar 28mm ramarna istället för 24mm ramarna som är klart lämpligare, vilket gör den ganska ointressant för mig.
Deras 28mm är säkert skitbra, men jag vill ha mer ljusstyrka än 2.8 vilket gör CV 28/1.9 Ultron intressant för mig eller om man någon gång skulle få tag på en Leica 28/2 ASPH för runt 15 000 kr :)

Jag vet Martin! :)

Men skillnad i bildutsnitt mellan 25 och 28!? ;)

Jag skulle absolut kunna leva med denna Zeiss 25:a i en Leica 28:a ram! :)

Mvh Bengan

MartinB skrev:

Det går ju att ändra ram. Tejp har löst många problem för fotografer genom tiderna.

Benganbus skrev:
Tejp på en Leica...nja tveksamt...!?

Hade det varit en av de andra kamerorna,
så Ok!

Men inte på en Leica! ;)

Äh. Kameran är bara ett verktyg. Måste tejp till så...

Hört om många som eltejpat sina kromade Leicor svarta.

/M

PS. Canon F-1 new hade en dumt placerad batterilucka. Hade man motorn på så gick det inte att ta av luckan. Lösningen bland pressfotografer var att ta av luckan och sätta på silvertejp.

När det var dags att byta batteri var det bara att rycka av tejpen, drämma frontlinsen i bordet och så pluppade batteriet ut.

froderberg skrev:
Äh. Kameran är bara ett verktyg. Måste tejp till så...

Hört om många som eltejpat sina kromade Leicor svarta.

/M

PS. Canon F-1 new hade en dumt placerad batterilucka. Hade man motorn på så gick det inte att ta av luckan. Lösningen bland pressfotografer var att ta av luckan och sätta på silvertejp.

När det var dags att byta batteri var det bara att rycka av tejpen, drämma frontlinsen i bordet och så pluppade batteriet ut.

Ok,
får väl erkänna att jag har litet tejp på nå'n av mina Leicor....
ursäkta, på verktyget alltså! ;)

Svart tejp vid remfästet på en kromad M2! :)
* Men detta stannar oss emellan,
tejpen på en Leica,
och att jag har flera Leicor! ;)

Kul och uppfinningsrikt det om Canon F1-new! :) :)

Ps. Har funderat litet till och från...
Varför tröttnar man inte på en M Leica??
Har haft nå'n från 1962 och till dags dato!
Klart jag haft många andra kameror "på sidan om" ;)
men den "fotografiska grunden" ;)
har alltid varit en M Leica! :)

Nå't hemligt positivt er'e me'rom!! ;) :)

froderberg skrev:
Det går ju att ändra ram. Tejp har löst många problem för fotografer genom tiderna.

Ja, iofs kan man tejpa, men 25/25mm är rätt ointressanta för mig på M8 iaf. Hellre en 21/28mm kombination. En Zeiss 21mm kanske.. :) Leicas 21mm ASPH är lite för dyr :(

MartinB skrev:
Ja, iofs kan man tejpa, men 25/25mm är rätt ointressanta för mig på M8 iaf. Hellre en 21/28mm kombination. En Zeiss 21mm kanske.. :) Leicas 21mm ASPH är lite för dyr :(

Jupp. Så hade jag också tänkt. Tri-Elmaren är också för dyrt.

MartinB skrev:
Frågan är bara hur M8:an kommer hantera riktiga vidvinklar från andra fabrikat och utan 6-bit...?

Enligt tidig information var kodningen till för att ge korrekt exif-data. Men man kan gissa att de använder informationen till något mer.

Leica säger att de kompenserar en del ljusbortfall i hörnen med att höja iso i hörnen (det sägs att Canon också gör detta). I så fall innebär avsaknaden av kodning att vinjetteringen kan bli större.

Det är inte bara exif utan de har sagt att 6-bit används för att optimera bildkvalitén också. Vad jar har hört ska det dock inte ha någon enorm påverkan. Mikrolinserna funkar utan 6-bit också..

MartinB skrev:
Det är inte bara exif utan de har sagt att 6-bit används för att optimera bildkvalitén också. Vad jar har hört ska det dock inte ha någon enorm påverkan. Mikrolinserna funkar utan 6-bit också..

Som sagt, det har nog med ljusförstärkningen i hörnen att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar