ANNONS
Annons

leica 50 mm summicron eller zeiss planar?

Produkter
(logga in för att koppla)
tormig skrev:
Med tanke på medelåldern på deltagarna i den här tråden, ju förr desto bättre :))


Det vore bra!! :) :)



Och det e väl bara vi 95+ som sitter på den här tråden och yrar om några gamla analoga Leica-grejer.....

Men, de e kul grejer!! :)

/B

Plockade nyss fram en Sonnar 1,5/5 cm i M39!
Från 1945... med ett rött T
Skruvade på den på M6:an!

Inga nyheter, är bra nyheter!! ;)
(Så brukar min kompis säga!!)
 
timeUnit skrev:
Tack! Tvärr med överspris... Det är lika mycket som en Summicron...

Henning, det kan vara lite problematiskt att ordna (jag har två resor i den närmaste framtiden) men om du vill låna en Jupiter-8 (Sonnarkopia) så kan vi försöka att ordna något.

Jag menar inte alls att en J-8 är lika bra som Summicron eller Planar. Jag menar bara att den är bra, till och med mycket bra. Planar vet jag inget om, men Summicron har jag använt sedan 1971. Du kan ta några bilder med den också om du vill, men jag vill inte låna ut den (jag använder den ofta själv). Jag har Två J-8 i LTM och med en adapter kan du testa den på din Bessa.

Ärligt sagt, så har J-8 några kvaliteter som är mycket trevliga. Bra bokeh (mycket bra, som alla Sonnarobjektiv) och den är skarptecknande.

Daniel
 
Det var ju väldigt snällt!

Hur är det med närgränsen på J-8? Jag vill gärna ha 0,7 meter, därför går en del gamla gluggar bort. Eller bort och bort... vad jag är ute efter i första hand är en ersättare till min Nokton. Men man kan ju aldrig ha för många objektiv! :)

Jag testar gärna din J-8!
 
timeUnit skrev:
Det var ju väldigt snällt!

Hur är det med närgränsen på J-8? Jag vill gärna ha 0,7 meter, därför går en del gamla gluggar bort. Eller bort och bort... vad jag är ute efter i första hand är en ersättare till min Nokton. Men man kan ju aldrig ha för många objektiv! :)

Jag testar gärna din J-8!

Den är markerad ner till 1m men går lite närmare (inte mycket, men lite).

Den är ingen ersättare för en Nokton (bara f2.0). Nu är det bara det praktiska. Jag åker till Oslo måndagmorgon och London torsdag em. Jag skickar mitt telefonnummer.
 
timeUnit skrev:
Det var ju väldigt snällt!

Hur är det med närgränsen på J-8? Jag vill gärna ha 0,7 meter, därför går en del gamla gluggar bort. Eller bort och bort... vad jag är ute efter i första hand är en ersättare till min Nokton. Men man kan ju aldrig ha för många objektiv! :)

Jag testar gärna din J-8!

Det slog mig just. Vill du ersätta din Nokton borde du absolut titta på en Summicron 40/2.0 eller Minoltas motsvarighet (Rokkor 40/2.0). Många säger att en Summicron 40/2.0 är det bästa objektivet som Leitz har tillverkat i Summicron. Jag har en, den är inte till salu, men du kan ta några bilder med den.

Jag vet inte. Den kostar kanske inte lika mycket som de andra (Summicron/Planar). Ingen idé.

Daniel
 
Nja, det är just 40 mm som jag tycker är lite sådär. Jag vill ha 50 mm, gärna en Summilux, men får nöja mig med en Summicron då priserna för ett bländarsteg är helt sjuka. Men 0,7 meter närgräns vore bra.

Men som sagt: det hade varit kul att testa rysk optik oavsett närgräns!
 
timeUnit skrev:
Nja, det är just 40 mm som jag tycker är lite sådär. Jag vill ha 50 mm, gärna en Summilux, men får nöja mig med en Summicron då priserna för ett bländarsteg är helt sjuka. Men 0,7 meter närgräns vore bra.

Men som sagt: det hade varit kul att testa rysk optik oavsett närgräns!

Då är du tillbaka till ett påpekande några meddelanden tidigare: Jupiter-3. Det är 50/1.5 och du har kvar Zeiss bokeh.

Du kan få en för under 100 USD. Det är ganska riskfritt att chansa eftersom insatsen är så låg.

Daniel
 
Tack för din pragmatism! :) Jag har kollat på några Jupiter-3 på eBay. De är inte snygga, men kanske bra. Priserna är rätt så snälla, ja, så man kan inte förlora så mycket.

Men jag måste erkänna att det kliar i Leica-tarmen... :)
 
timeUnit skrev:
Tack för din pragmatism! :) Jag har kollat på några Jupiter-3 på eBay. De är inte snygga, men kanske bra. Priserna är rätt så snälla, ja, så man kan inte förlora så mycket.

Men jag måste erkänna att det kliar i Leica-tarmen... :)

Nja ... eBay är lite mer riskabelt vad gäller objektiv. Det verkar som man skrapar i botten nu och gräver fram vad som helst (gäller ryska objektiv).

Kolla "Fedka" (www.fedka.com)

Här finns en direkt länk:

Jupiter-3 hos Fedka
 
timeUnit skrev:
Nja, det är just 40 mm som jag tycker är lite sådär. Jag vill ha 50 mm, gärna en Summilux, men får nöja mig med en Summicron då priserna för ett bländarsteg är helt sjuka. Men 0,7 meter närgräns vore bra.

Men som sagt: det hade varit kul att testa rysk optik oavsett närgräns!

Även summicronen har en närgräns på 0,7 m.
De äldre summiluxerna är inte lika skarpa som summicronen, den tecknar "mjukare" vilket iofs en del gillar, men den har bättre motljusegenskaper än summicronen och dessutom bättre ljusstyrka, vilket säkert är varför många fotojournalister använder gluggen.

Den senaste summilux asph är förvisso en kanonglugg, men kostar över 20 tusen (vilket för övrigt den gamla också gjorde).

Jag var ett tag inne på att köpa den nya summiluxen iom att jag var missnöjd med motljusegenskaperna i summicronen, men valde istället att utöka utrustningen med den nya summicron 75:an, som jag tycker kompletterar 35:an på ett bra sätt.

Hade tidigare en elmarit 90/2,8 som jag tyckte blev lite väl mycket tele för M, och den var väldigt känslig för att skärpan ställdes exakt, minsta fel syntes direkt i bilden.
75:an liknar mer 50:an att plåta med och i och med att den är i stort sett distorsionsfri funkar den dessutom väldigt bra till tex porträtt.

Jag plåtar fortfarande en hel del även med summicron 50:an, och det är en underbar glugg om man kan leva med de taskiga motljusegenskaperna.
 
Det finns ju adaptrar som möjliggör användande av SLR-optik på kameror med Leica M. Cameraquest säljer sådana för bl.a Contax-optik på M-kameror. Länk här! T.ex skulle då min Zeiss T* Planar 50mm/1,7 kunna användas på mitt R2-hus med M-bajonett. Mätsökarfunktionen bibehålles i adaptern men man får sedan överföra avståndet till optiken. Ljusmätningen fungerar väl som vanligt då genom optiken om jag förstått rätt och vald bländare ställs in direkt, inte vid exponering som med optiken på SLR? Någon som vet säkert men jag tror det är så? Priset ligger på knappt 2000 kr inkl frakten och jag skulle då också kunna använda min Sonnar T* 85mm/2,8 på R2-huset. Vid gatufoto använder jag mig oftast av förinställt avstånd och bländare/tid och då funkar det lika bra med adapter ju. Med Planaren ligger skärpedjupet vid bl 8 på 3m-oändligt, med Sonnaren på ca 7m-20m. Då kan ju en sådan adapter vara ett fullgott alternativ till att köpa två nya och betydligt dyrare Zeiss eller Leitz-objektiv, eller vad säger ni? Vad jag också funderar på är om man förlorar något i ljusstyrka med denna adapter? Det skulle ju vara en nackdel. Men annars vore det inte dumt att för ca 2000 kr kunna använda sin Planar och Sonnar på R2-huset.
 
Vad menar du med att mätsökarfunktionen bibehålles i adaptern? Men att avståndet sedan får överföras manuellt?
Vad gäller ljusmätningen mäts allt ljus vid arbetsbländare på en mätsökarkamera, så det kan inte innebära något problem.
 
Hmm. Efter att ha studerat länken förstår jag vad du menar. Men det verkar onekligen enklare - och billigare att skaffa ett beg kamerahus till optiken än att köpa en adapter.
 
Urr skrev:
Hmm. Efter att ha studerat länken förstår jag vad du menar. Men det verkar onekligen enklare - och billigare att skaffa ett beg kamerahus till optiken än att köpa en adapter.

Vitsen med adaptern är att kunna använda SLR-optik på mätsökarkameror med M-bajonett. Vid gatufoto föredrar många mätsökarkameror framför SLR, av flera anledningar. T.ex att de är mycket tystare, saknar spegel som gör att det blir vibrationer (kan ge vibrationsoskärpa vid kritiskt långa tider som t.ex 1/15-1/30) och svart i sökaren när man trycker av (man ser alltså inte hur motivet ter sig den bråkdel av sekund kameran exponerar med en SLR, man ser motivet även utanför sökarramen och kan då lätttare planera bilder, mindre och smidigare, sökaren oftast ljusare, etc, etc.

Jag har redan ett RTS-hus och behöver inte skaffa mig några nya Contax-hus för Zeiss-optiken. Vill helt enkelt kunna använda dessa guldklimpar på min mätsökarkamera istället för att behöva köpa nya Zeiss Ikon gluggar med M-bajonett. En motsvarande Planar 50mm/2 kostar i USA ca 6000 kr, en Distagon 25mm ZM 8700 kr, en 35mm Distagon ZM 7900 kr och en Sonnar 85mm ZM hela 21 000 kr. Eftersom jag har dessa motsvarande brännvidder i Contax RTS-bajonett behöver jag bara punga ut med ca 2000 kr för adaptern istället för de 43 600 kr det kostar att köpa ZM-optiken för M-bajonett. Nu har jag redan en fullgod 21mm Skopar och en 35mm Nokton till Bessan men räknar vi bort dom får jag ändå punga ut med 27 000 kr för att ersätta min Planar 50mm och Sonnar 85mm med i princip samma optik i ZM-bajonett. Då är 2000 för adaptern ett klart prisvärt alternativ. Vad jag möjligtvis skulle ha mera nytta av genom att köpa ZM-optiken är att Sonnaren har ljusstyrka 2 istället för min Sonnar som har 2,8. Men det kan jag nogleva med. Närgränsen är ju lika bra (1m) på båda.
 
Senast ändrad:
Läste lite om Jupiter-3 och Jupiter-8 lite tidigare i denna tråd. Skulle vara kul att ha en sån till min M2:a, jag använder ju mest en 35:a till den och en billig 50mm vore ju trevligt.

Såg på fedkas sida att det finns även svarta versioner av jupiter-8, dom måste väl vara nyare varianter, är det nån skillnad på dom svarta och dom i krom?
 
aleklint skrev:
Läste lite om Jupiter-3 och Jupiter-8 lite tidigare i denna tråd. Skulle vara kul att ha en sån till min M2:a, jag använder ju mest en 35:a till den och en billig 50mm vore ju trevligt.

Såg på fedkas sida att det finns även svarta versioner av jupiter-8, dom måste väl vara nyare varianter, är det nån skillnad på dom svarta och dom i krom?



Det är inte någon skillnad på kromad och svarta Jupiter-8,
om,
om det inte är någon äldre Jupiter-8 med sn. som börjar på 47xxxxx, 48xxxxx, eller ev 49xxxxx.

Samma med Jupiter-3, och sn.

Se'n är det ingen skillnad, utan skillnaden ligger i vilken fabrik som tillverkat, och där kan det vara viss liten skillnad...!? ;)

Lätt att fatta va!? :)

Men, svart är i alla fall litet snyggare!
Och nyare... :)

B)
 
dlridings skrev:
Det slog mig just. Vill du ersätta din Nokton borde du absolut titta på en Summicron 40/2.0 eller Minoltas motsvarighet (Rokkor 40/2.0). Många säger att en Summicron 40/2.0 är det bästa objektivet som Leitz har tillverkat i Summicron. Jag har en, den är inte till salu, men du kan ta några bilder med den.

Jag vet inte. Den kostar kanske inte lika mycket som de andra (Summicron/Planar). Ingen idé.

Daniel


Summicron 40/2.0 bästa som Leitz tillverkat...nja..!?? ;)

Men mycket, mycket bra,
körde den några år på min M6:a.
Mycket kompakt! :)

Dock har avståndskammen en litet annorlunda stigning än vanliga Leica-gluggar, så man bör kolla att den mäter rätt på den nya kameran.
(Detta går att justera via kameran)
 
Benganbus skrev:
Det är inte någon skillnad på kromad och svarta Jupiter-8,
om,
om det inte är någon äldre Jupiter-8 med sn. som börjar på 47xxxxx, 48xxxxx, eller ev 49xxxxx.

Samma med Jupiter-3, och sn.

Se'n är det ingen skillnad, utan skillnaden ligger i vilken fabrik som tillverkat, och där kan det vara viss liten skillnad...!? ;)

Lätt att fatta va!? :)

Men, svart är i alla fall litet snyggare!
Och nyare... :)

B)

Ja, lätt att fatta! :)

Jupiter-8 verkar ju vara lite kompaktare än Jupiter-3, så det blir nog en sån i så fall.

En fråga till bengan! :)

Är Jupiter-8 med M39-fattning samma som Jupiter-8 med Kiev/Contax fattning? Hade en sån förut till min Kiev 4, och den gillade jag.

Förresten, det där märket "pilen" på jupiter-3 hur ser det ut?
 
Senast ändrad:
aleklint skrev:
Ja, lätt att fatta! :)

Jupiter-8 verkar ju vara lite kompaktare än Jupiter-3, så det blir nog en sån i så fall.

En fråga till bengan! :)

Är Jupiter-8 med M39-fattning samma som Jupiter-8 med Kiev/Contax fattning? Hade en sån förut till min Kiev 4, och den gillade jag.

Förresten, det där märket "pilen" på jupiter-3 hur ser det ut?


Det är samma glugg i olika fattningar.

Praktiskt vid masstillverkning! :)

Skall se i morgon om jag kan ta en bild på "pilbågs-märkningen"!

B)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.