Annons

leica 50 mm summicron eller zeiss planar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Benganbus skrev:
Hej Nils
Blir litet nyfiken på din Zeiss av förkrigsmodell..

Om du har en så'n så är den ...intressant! :)

De flesta sk. Leica-Sonnarerna "beställdes" av Ryssarna till FED-kameran 1945-46, och återleverans av Ryssarna.
På så sätt kom det ett antal tusen objektiv tillbaka till Väst-Europa, och blev intressanta för Leica-ägare.

Men det finns faktiskt uppgifter på att Zeiss "tillverkat" Sonnarer i M39 (Leica-gänga)
före och under kriget.

Och dom är intressanta! :)

Om du är intresserad, och vill ge mig numret på ditt objektiv, så kan jag kolla i Zeiss Fabrikationsbuch. (Objektiv tillverkade mellan 1927-1991)
Där borde objektivnumret finnas, och då kan man se...

Mvh Bengan

Tyvärr har jag inget själv utan det var en amerikansk professors bilder jag länkade till och han gjorde det i en diskussion på rangefinderforum för att visa dess bildkvalitét.
 
Voigtländer Color-Skopar 50/2,5 vore trevligt för att det är så litet och smidigt.
Tyvärr så verkar en stor andel av ägarna missnöjda med objektivets optiska egenskaper.
Och sen så blev det inte så intressant längre...
:-(

/Erik
 
Graal skrev:
Tyvärr har jag inget själv utan det var en amerikansk professors bilder jag länkade till och han gjorde det i en diskussion på rangefinderforum för att visa dess bildkvalitét.


Ok, synd.

Vad gäller Sonnarer i Leicafattning, satta i fattning av Zeiss före kriget, så beställdes det några sådana av rika indier på 1930-talet.

En vän till mig, sålde en så'n glugg på auktion för 26.000:-
så visst e dom intressanta! :)

Huvuddelen av de Zeiss-objektiv i Leicafattning M39 som finns, är som sagt de som ryssarna "beställde" 1945-46.

Vad gäller bildkvalitet, och den amerikanska professorn, så har jag en Sonnar 1,5 från 1936 som har testats via Hasselblad för Zeiss Historica Society med mycket imponerande resultat!

Därför,
bör en riktig "Leica-Zeiss-Aficionado",
trots de moderna Leica-gluggarna/Zeiss-gluggarna,
självklart ha en Zeiss-glugg i M39 för användning vid högtidliga tillfällen! ;)

Och då såklart, då talar vi om "juvelen i kronan", Sonnar 1,5:an!! :)
 
Att titta i en affär, det är verkligen "a thing of the past"... tyvärr.

Så vitt jag vet är det ingen i Sverige som tagit in ZM-objektiven, och med de helt sjuka pålägg de gör på priserna skulle jag aldrig köpa av en svensk affär.

Ta exemplet Voigtländer. De som säljer dem i Sverige tar ca 20-30% mer än om jag importerar själv. När jag köpte min Bessa med en 40 mm Nokton och en 21 mm Skopar betalade jag sammanlagt under 9000 kr. Samma uppsättning hade vid det tillfället kostat över 15000 i Sverige och då med en leveranstid på 3-4 veckor. Jag fick min efter mindre än en vecka. Jag slapp momsen, men om jag betalat den hade det ändå kostat 4000 kr mindre.

Svenska kamerahandlare håller ett så högt prisläge att de gräver sin egen grav.
 
timeUnit skrev:
Att titta i en affär, det är verkligen "a thing of the past"... tyvärr.

...

Svenska kamerahandlare håller ett så högt prisläge att de gräver sin egen grav.

Ja, jag vet. Jag trodde möjligen att du bodde i Stockholm och kanske LPfoto hade något på lager.

Jag har slutat att köpa till och med film i Sverige. Jag beställer från Berlin. Om jag fastnar för ADOX/EFKE kb400 (= HP5+) så finns det alltid Photax med rimliga priser. Andra affärer här i Göteborgsområdet har till och med slutat att fylla på film med samma antal de säljer (Scandinavianphoto). Det är meningslöst att gå in och handla film och kemikalier. Jag handlar nu hos www.fotoimpex.de

Vad gäller Voigtländer/Cosina, är det till och med mycket billigare i Norge (Oslo), eller har varit det. Jag köpte en 21mm för 2100 kr. Det var ungefär samma som USA.
 
dlridings skrev:
Jag har slutat att köpa till och med film i Sverige. Jag beställer från Berlin. Om jag fastnar för ADOX/EFKE kb400 (= HP5+) så finns det alltid Photax med rimliga priser. Andra affärer här i Göteborgsområdet har till och med slutat att fylla på film med samma antal de säljer (Scandinavianphoto). Det är meningslöst att gå in och handla film och kemikalier. Jag handlar nu hos www.fotoimpex.de

Vad gäller Voigtländer/Cosina, är det till och med mycket billigare i Norge (Oslo), eller har varit det. Jag köpte en 21mm för 2100 kr. Det var ungefär samma som USA.

Jag har också handlat hos fotoimpex. En trevlig bekantskap. Ungefär samma frakt som från Nybro eller Bankeryd, konstigt nog.

Synd bara att man har en sån liten kyl! Skulle kunna köpa hur mycket film som helst annars... Fotoimpex har ett husmärke på fiberpapper som är mycket bra också, Adox Fineprint Vario Classic. Det blir blåsvart i Dektol 1+1 -- riktigt snyggt.

Jag köper en del film och sånt av Fotokompaniet i Göteborg, men de kan ju självklart inte konkurrera med fotoimpex priser. Men det är trevliga människor som har helt OK lager av fotokemi, -film och -papper.
 
timeUnit skrev:

Jag köper en del film och sånt av Fotokompaniet i Göteborg, men de kan ju självklart inte konkurrera med fotoimpex priser. Men det är trevliga människor som har helt OK lager av fotokemi, -film och -papper.

På Kungsgatan? Det är den enda affären jag kan komma på vars namn jag inte minns (och som har trevligt, kunnigt folk).
 
OT - men jag kör ändå.

Fotoimpex har mest svartvitt - och de är ju det ni pratar om här.

Dock: känner ni till någon bra och billig (läs: billigare än i Sverige) (internet)butik utomlands för färgfilm (helst både neg och dia, 135 och 120)?
 
Hej. Om du är ute efter maximal skärpa så är det Summicron som gäller. Så är det bara. Det enda minus för den gluggen är ströljuset, alla andra optiska egenskaper är outstanding!

Tommy Åström.
 
Tommy Åström skrev:
Hej. Om du är ute efter maximal skärpa så är det Summicron som gäller. Så är det bara. Det enda minus för den gluggen är ströljuset, alla andra optiska egenskaper är outstanding!

Tommy Åström.



Nja...
Även om jag vill hålla med...
(Jag har fortfarande/har haft några Summicron under åren)
så är jag nog väääääldigt nyfiken på nya Zeiss Planaren...

(Stephen Gandy CameraQuest's)
Zeiss M 50/2 Planar: Multicoated 6 elements in 4 groups, 43mm filter size, close focus .7 meter, f/2 to f/22 in third click stops, weight 210 grams, length 43.5 mm, built in focusing knob on the lens barrel. The vented bayonet 35/50 lens hood is sold separately. Incredible as it may be for some to believe, several users have reported finding the new Zeiss Ikon 50/2 superior to their current version 50/2 Summicron, especially close-up.....!
http://www.cameraquest.com/ZM lenses.htm
Visst e dom läckra!!!!
Gluggarna bara utstrålar Zeiss.....

Undrar vad Leica tycker....? ;)


Men, för att lämna drömmarnas rike ;)
och återgå till vardagen ;)
och praktiskt fotografering,
så finns/har funnits olika versioner av Summicron under åren, och jag skulle välja den version av Summicron 1:2/50 som kom 1979-1980.
För den är bra,
OCH kompakt! :)

Att ha en kompakt lätt bärbar utrustning innanför jackan underlättar! ;)
 
Senast ändrad:
Enligt Gandy så är den svarta med "50" på sidan ett bra köp. Bättre än den tidigare modellen. Båda är ganska kompakta, men den tidigare lite mer kompakt. De nya Summicron är tunga, framförallt den i "krom". Ca 350 gr.
 
tormig skrev:
Med tanke på medelåldern på deltagarna i den här tråden, ju förr desto bättre :))


Det vore bra!! :) :)



Och det e väl bara vi 95+ som sitter på den här tråden och yrar om några gamla analoga Leica-grejer.....

Men, de e kul grejer!! :)

/B

Plockade nyss fram en Sonnar 1,5/5 cm i M39!
Från 1945... med ett rött T
Skruvade på den på M6:an!

Inga nyheter, är bra nyheter!! ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.