Damocles
Aktiv medlem
Beror på märke, Canon använder genomgående CMOS i sina DSLR-kameror, undantaget är Canon 1D där de inte hade löst problemet med att läsa ur en CMOS-sensor snabbt nog för att klara 8BPS. När 1D mk2 kom hade dem det och använde en nyutveklad 8MP 8BPS CMOS sensor med 8 samtida utläsningskanaler. 1Ds och den nya 1Ds mk2 använder också CMOS på 11,1MP respektive 16,7MP. Och just nu har Canon den småbildssensor med högst upplösning samt även den APS-sensorn med minst brus, än så länge.steppen7 skrev:
CMOS är snabbare, billigare och effektsnålare än CCD men når fortfarande inte riktigt upp till samma kvalité idag (men det utvecklas ju enormt snabbt). Därför har de dyrare modellerna CCD.
Designen är inte avpassad för det. Det är ju långt mer än bara att det är CCD- eller CMOS-teknik som bestämmer vad en sensor klarar av. Att säga att bara för att det är en CMOS senor bör den klara det är lite kortsynt, även om det är ett mer närstående argument för CCD än för CMOS. CCD har mig veterligen aldrig använt någon annan teknik än shift-register för utläsning. CCD har ej heller vad jag vet använts till något annat än just bildchip, även om det är tekniskt möjligt. CMOS-chippen kommer ju från en annan riktning då CMOS som teknik förrutom till bildchip har använts i många olika saker som CPU:er, minnen och nätverkschip.Canon 300D har CMOS och BORDE kunna läsa kontinuerligt. Men det är klart att det kan finnas andra hinder.
Det bör ju nämnas att för speciella applikationen som stråliningshärdning så finns bildchip som är konstruerad av kombinationer med CCD och andra tekniker t.ex. PMOS.
He, alla kan ha fel, jag trodde Minolta skulle få svårt att ta fram ett billigt AS-system för en sensor i APS storlek, men tji fick jag.jimh skrev:
Men i gott sällskap tillsammans med annat i den här stilen (jag har en egen kategori för "spåmän med smak för kokt hatt" bland mina bokmärken)
Det är ju den lätta nöten att knäcka. AF-systemet sitter i regel i botten av huset, och ljuset speglas ner via en bakre spegel som sitter ung. vinkelrät mot huvudspegeln som faktiskt släpper igenom en del ljus. Det enklaste sättet att få till en EVF är att sätta ett chip i toppen där ljuset normalt sett går upp i pentaprismat. Det är ett relativt klumpigt sätt i min mening.Linmajon skrev:
Det är bl.a. omöjligt att använda samma AF-system som en DSLR har eftersom det sitter speglar i strålgången som länkar ljuset till linjesensorer (med prismor). "Enklare" kameror använder kontrastdetektion direkt på CCD'n för sin AF. Jag har MYCKET svårt att se hur den nöten ska knäckas och överträffa exempelvis Canon 1D Mark2 vilket lär krävas om de ska ha en chans på proffssidan.
Alternativet är att bygga ett hus liknande Canons 1N-RS eller Olympus E-10/E-20 vilka använder en pellicle [svensk översättning?] spegel respektive ett prisma för att dela ljuset. På så vis behöves inte spegeln fällas ur strålgången. Fortfarande kvarstår problemen med att använda samma sensor för EVF och slutlig bild.
Senast ändrad: