Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

LCD som sökare på DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänk er en optisk sökare med valbar överlagrad information typ som en HUD på stridsflygplan, som kan visa realtidshistogram. Det vore nåt!
 
steppen7 skrev:
Tänk er en optisk sökare med valbar överlagrad information typ som en HUD på stridsflygplan, som kan visa realtidshistogram. Det vore nåt!

En fotograf som vet vad han gör behöver inget histogram ;)

Vad jag menar är att fotografisk erfarenhet och kunnande alltid kommer klå tekniska finesser!
 
Janne, kanske en lcd behövs om det är så mörkt (ljusförstärkare) att man inte ser ett dyft i den optiska, inte vet jag. :)
 
Powershooter skrev:
Janne, kanske en lcd behövs om det är så mörkt (ljusförstärkare) att man inte ser ett dyft i den optiska, inte vet jag. :)

Det är absolut en anledning till LCD. Ljusförstärkaren gillade jag i min Dimage 7i.

Är det enda anledningen till en elektronisk sökare?
 
Den som har flest finesser när han dör vinner, så visst vore det nåt med HUD, realtidshistogram och tetris...
 
Arleklint skrev:
Det är absolut en anledning till LCD. Ljusförstärkaren gillade jag i min Dimage 7i.

Är det enda anledningen till en elektronisk sökare?
;) En till är att du inte ska behöva gräva ned halva fejset i jorden när du tar dina macrobilder. (vinklingsbar då)
PS. Jag har ju hört att en vinkelsökare (optisk)till Nikon ska vara ganska dyr.
 
Powershooter skrev:
;) En till är att du inte ska behöva gräva ned halva fejset i jorden när du tar dina macrobilder. (vinklingsbar då)
PS. Jag har ju hört att en vinkelsökare (optisk)till Nikon ska vara ganska dyr.

Det är en anledning till! men jag föredrar att lägga ut 2.500:- eller vad det nu är, för att få en tydlig bild i sökaren.

Allt bedömt utifrån hur digitala sökare ser ut idag.

Det måste bli bättre!!!
 
Arleklint skrev:
Allt bedömt utifrån hur digitala sökare ser ut idag.

Det måste bli bättre!!!

Klart det blir bättre... har du ens kikat i en Dimage A2? Tänk dej den i kubik...

O du vet vad en EVF erbjuder som inte en vanlig spegel kan leverera.

Att inte sakna den e lika sant som att jag inte saknar turbon i min Porsche för jag har automatlåda i Volvon... klart att alla som fattar vad det innebär vill ha en (bra) EVF o klart att tillverkarna kommer att släppa det som en jättenyhet som får alla att hoppa ur skorna o byta sina dyrbara hus igen... o igen... o igen.

Jim>> förstod inte riktigt det där. Jag letade en tråd som handlade om hur vi trodde digitalkameror skulle utvecklas. Jag vill minnas att jag satsade på ca 10 megapixel till julen 2004... i vanliga konsumentkameror. O blev förstås utgarvad. Nu e 8 rätt vanligt... maybe missar jag på två miljoner pixlar, men det kommer nog en tiomiljoners snart...

Kanske tar det två månader extra innan vi får se DSL hus med EVF också... men det bjuder jag på isåfall.

O jag käkar inte hatt, möjligen har kameraremmen legat illa till ibland ;-)
 
Men KG?

Kom igen nu! Vilka fördelar ger en EVF för en erfaren fotograf - förutsatt att den nu klarar upplösning och omfång?

Spalta upp det i punkter! Ta din chans ;)
 
Oja visst finns det sådana dslr kameror.
Kika in på Olympus E10/E20 dom delar ljuset via en prism så du kan kika i lcd´n för att komponera din bild.
edit--** sorry såg ju att nån hunnit för mig..
 
Senast ändrad:
Har jag ju skrivit så många gånger att det börjar bli tjatigt, men att se hur bilden kommer att se ut efter exponeringen direkt i sökaren. Dra ner bländaren ett steg, få feedback direkt... öka/minska tiden se direkt hur det slår, samma med ISO o alla andra inställningar, vitbalans o för de som gillar histogrammet måste det rimligen vara bättre att se det INNAN man tar bilden.

Sen gör det ju inget att ha 100% utsnitt i sökaren, ljusförstärkning, 8x förstoring o att man kan använda en vrid- o vinklingsbar LCD skärm i knepiga lägen.

Nu ere förstås så att alla gamla analoguvar som har lärt sej o "ser" bilden framför sej baserat på kunskap o erfarenhet inte tycker sej behöva det här o vill gärna att nya fotografer ska beundra deras enorma kunskap, byggd på sextusenetthundratjugoåtta felexponeringar o inte behöva stå med brallorna nere när det egentligen är så enkelt som det kan vara.

Det är därför dagens DSLR är helt okej för dem som länge kört analoga system o vill bli digitala. Men efter när tio år som digitalfotograf så känns inte en DSLR som en uppgradering. Det är ett steg fram o två bakåt...

Jag kan dra massor av paralleller till andra tekniksprång som inte ansetts nödvändiga av dem som behärskar den föråldrade tekniken. Ger mej katten på att prelaterna grinade illa när det skulle börja predikas på svenska också, plötsligt kunde ju ALLA förstå... trist för dem!

Nå, Janne, har du kikat i sökaren på en A2? Det tog fyra månader för Minolta att gå från A1 som e bättre än sjuserien, till A2 som e outstanding... snart har det gått ett år sen den kom, nån som tror att tekniken nått så långt det går? inte jag!
 
HDFS) (KGS skrev:
Nu ere förstås så att alla gamla analoguvar som har lärt sej o "ser" bilden framför sej baserat på kunskap o erfarenhet inte tycker sej behöva det här o vill gärna att nya fotografer ska beundra deras enorma kunskap, byggd på sextusenetthundratjugoåtta felexponeringar


Så många har väl en digitalnisse kört på ett par månader:)

/Göran
 
KG: Ja jag har kikat i A2. Den är bra!!!

Den klår dock inte den optiska, och den är inte i jämförelse. Det är en bit kvar.

Du har rätt i att det kan vara praktiskt att se bilden färdigexponerad direkt i sökaren, men grejjen är ju att det gör du inte. Det du ser i sökaren på A1 stämmer inte med hur den ser ut på papper. Det är en bit kvar.

Du ser nästan exponeringen, du ser skärpedjupet krasst och du ser inte ett dyft av rörelseoskärpa. Det är långt till din utopi att se en färdig bild före avtrycket.

Så länge du inte ser bilden helt färdig så funkar erfarenheten bättre.
 
Senast ändrad:
Visst finns det fördelar med EVF som KG säger. Själv skulle jag inte tacka nej till ett live-histogram i sökaren tex.
Man bör inte heller glömma att en optisk sökare har sina fördelar med. Oändlig frame-rate är en finess jag skulle ha svårt att leva utan.
Jag tror INTE EVF kommer i proffskameror på överskådlig tid av en rad anledningar
.
Det är bl.a. omöjligt att använda samma AF-system som en DSLR har eftersom det sitter speglar i strålgången som länkar ljuset till linjesensorer (med prismor). "Enklare" kameror använder kontrastdetektion direkt på CCD'n för sin AF. Jag har MYCKET svårt att se hur den nöten ska knäckas och överträffa exempelvis Canon 1D Mark2 vilket lär krävas om de ska ha en chans på proffssidan.

Men,men. Man har ju förvånats mer än en gång de senaste åren...
 
Jag har inte sagt att den är färdig än... men våren 2006... just wait. O den kommer förstås utvecklas efter det. Till dess kan vi kombinera erfarenhet + en sökarbild som är närmare verkligheten. Vill jag se bilden naturligare så tittar jag förbi kameran... o komponerar med LCD´n o erfarenhet. Jorå, jag har fotat med jättemanuella kameror längre än med digitala. Fast inte fler bilder... *s'

Självklart ser jag inte rörelseoskärpa i förväg, men det kanske mina barnbarn kommer att göra... hur fasen det nu ska gå till att se den i förväg... he he...

Däremot hoppas jag Minolta kommer med MS till OS i Peking!! Det kommer att bli kul med 69224 fotografer på läktarna!

min första kamera:
EDIT: blev fel kamera!! här e rätt
 

Bilagor

  • firstkamera.jpg
    firstkamera.jpg
    21.7 KB · Visningar: 275
Senast ändrad:
Hann inte redigera färdigt innan tiden gick ut... så det är fortfarande fel kamera på första bilden, nån admin kanske kan flytta, det här är rätt kamera. Min fars. Som jag använde som första kamera. Mellanformat? Tja, man kan välja 6x6 eller 4x4 *s* har en oframkallad rulle liggande från 60-talet...
 

Bilagor

  • firstcamera.jpg
    firstcamera.jpg
    19.9 KB · Visningar: 263
Jajamen, men precis som med datorer från samma epok uppskattar jag utvecklingen som skett sen dess!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.