CMOS och CCD är två skillda typer av tillverkningstekniker. Nikon använder dessutom en tredje typ vilken är en vidareutvecklning av CMOS i några av sina DSLR kameror JFET/LBCAST.
Nikon använder dessutom en kombination av elektronisk och fysisk slutare på sina DSLR-kameror som D2h och D70. Därav kan dom ha den kortare blixtsyncen på 1/500. Elektronisk slutare är inget som är specifikt för sensorer med kontinuerlig utläsning.
Och oavsett CMOS eller CCD så skiljer konstruktionen av sensorn sig mellan en sensor med kontinuerlig utläsning och en av fullformats-typ.
Och nej, det hjälper inte med en firmware uppdatering för att ge kamerorna dessa förmågor.
Och ja, det finns en kamera som klarar detta, kommer jag ihåg rätt har nya Fuji'n den funktionen, men endast en lågupplöst bild i 30 sekunder i taget.
I vanliga digitalkameror med kontinuerlig utläsning sitter det ingen slutare.
Som kuriosa så kan jag nämna Olympus E-10 och E-20. Dessa kameror är SLR kameror, men använder ett prisma som delar ljuset istället för speglar det. De har också en sensor som klarar kontinuerlig utläsning, så den har altså både optisk sökare samtidigt som den kan använda LCD-skärmen som sökare.Tråligt nog är dom väldigt brusiga och förlorar en del ljus på denna teknik.
Och till sist, sök i forumet, jag vet att jag har skrivit det jag skrev ovan ett antal gånger i trådar om precis samma sak.