Annons

LCD-skärmen (D5D) visar för mörka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Har en Dynax 5D. En grej som jag upplever som ett problem är att bilderna ofta ser bra ut i LCD-skärmen, men när jag kollar i datorn är många överexponerade. Inte så farligt, det går att rätta till enkelt i datorn, men man vill ju helst ha det rätt från början.
De bilderna som ser lite mörka ut i kameran blir bättre.
Tycker man märker detta mest på landskapsbilder.
Har ju försökt få bilderna lite mörkare i kameran, men det är svårt att veta hur det ska vara för att det ska bli rätt osv. Kan tillägga att det har inte med ljuset att göra. Kan titta på bilderna i kameran i ett mörkt rum också och de ser bra ut, men blir ändå aningens för ljusa i datorn.
Blir samma även om man använder olika datorer.

Någon som har samma problem? Finns det några inställningar i kameran som man kan ändra? Misstänker starkt att det inte finns det, men man vet ju aldrig. Nåt de kan göra i en kameraverkstad?
 
Om man kollar på skärmen ur olika vinklar så skiftar ljusstyrkan. Åtminstone är min sådan att om man tittar lite nedifrån så ser bilden mer riktig ut. Tittar jag rakt på är det - som för dig - ganska mörkt.

Inget pålitligt trick för att exponera bättre, men det visar iaf att skärmarna är väldigt luriga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.