Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

långa slutartider på kvällen

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__L

Medlem
Om man fotograferar en bil som kör förbi en sen sommarkväll och använder lite längre slutartid, 0,5 till 1 sekund så kan man få väldigt fina effekter med långa "ljusstreck" längs bilens sida.

Jag har en EOS 350D och försöker få till liknande effekter, men på alla mina bilder så är bilen på den plats där den är när slutaren öppnar, jag skulle hellre vilja att bilen är på den plats där den är precis innan slutaren stänger. Någon som förstår? Någon som vet hur jag ska gå till väga för att uppnå det jag vill?

/Johan

Förstår inte riktigt hur du menar. Har du problem med att du inte bara får med "strecken" utan hela bilen på bilden? Du vill ha streck, sedan bil?

Jag antar att du menar när du kör kombinationen blixt och lång slutartid och i så fall gäller blixt på andra ridån, kolla i instruktionsboken för kameran. Vilket alltid är ett bra tipps innan man kastar ut frågan i cyberrymden.

alf109 skrev:
Jag antar att du menar när du kör kombinationen blixt och lång slutartid och i så fall gäller blixt på andra ridån, kolla i instruktionsboken för kameran. Vilket alltid är ett bra tipps innan man kastar ut frågan i cyberrymden.

Fast i det här fallet vore det nog väldigt svårt att använda instruktionsboken. Den hade mer till hjälp om han vetat om funktionen men inte hur man ställer in kameran att synka blixten på andra ridån. Tror inte att det står i instruktionsboke hur andra ridån det löser det problem som Johan beskriver?

Däremot fick han ju ett mycket bra svar av dig ;)

Joel Höglund skrev:
Fast i det här fallet vore det nog väldigt svårt att använda instruktionsboken. Den hade mer till hjälp om han vetat om funktionen men inte hur man ställer in kameran att synka blixten på andra ridån. Tror inte att det står i instruktionsboke hur andra ridån det löser det problem som Johan beskriver?

Däremot fick han ju ett mycket bra svar av dig ;)
Menade inte att vara spydig, men tycker att det är lite väl ofta folk kastar ut frågor i forumen i stället för att först själv försöka ta reda på hur saker och ting funkar. Och ofta talar man om i instruktionsböcker hur man fixar olika "effekter". Mitt tips när man skaffar en ny kamera, eller tekniska prylar över huvud taget, är att man alltid börjar med att läsa igenom instruktionsboken. Det är förvånande hur många tipps man kan hitta där, bara man ger sig lite tid.

alf109 skrev:
Mitt tips när man skaffar en ny kamera, eller tekniska prylar över huvud taget, är att man alltid börjar med att läsa igenom instruktionsboken. Det är förvånande hur många tipps man kan hitta där, bara man ger sig lite tid.
Ett fantastiskt bra tips är att läsa instruktionsboken från pärm till pärm efter ett halvår! Många tips är obegripliga i början, men den som har använt en pryl ett halvår kommer till sin förvåning att upptäcka att ALLT i instruktionsboken är begripligt. Dessutom brukar där stå en del man inte har tänkt på under halvåret. :)

Här är en bild som visar hur jag inte vill ha det. Alla fartränder är framför bilen eftersom allt visar hur det såg ut när slutaren öppnades. Jag skulle hellre se fartränderna bakom bilen. Nu tycker jag att det ser ut som att den backar jättefort.

Jag har tittat i min instruktionsbok, och där står inget om att ändra blixten till slutet av exponeringen. Det kanske inte går med den inbygda blixten.

Vad beror fenomenet på? Rörelseoskärpa syns ju inte som ett tydligt objekt med lite oskärpa brevid, utan där är ju allt otydligt.

Bilagor

• wminiz.jpg
    wminiz.jpg
    99.5 KB · Visningar: 382
Som det redan har framkommit i tråden så handlar det om att sätta blixtsynken på bakre ridån. Detta står faktiskt i kamerans manual. Därför är Alf's tips att läsa manualen helt rätt. Det står väldigt mycket i kameramanualen, men den förkastas oftast av lite mer erfarna fotografer, oftast mest beroende på att det är hippt att göra det.

Det är "custom function 9" (C.Fn 9) på 350D som finns i menyerna, ändra från första till andra ridå så¨blir det som du vill.

Johan__L skrev:
Vad beror fenomenet på? Rörelseoskärpa syns ju inte som ett tydligt objekt med lite oskärpa brevid, utan där är ju allt otydligt.
Det beror ju på att det befintliga ljuset är svagt medan blixten är förhållandevis stark i sammanhanget och bidrar mer till exponeringen än det befintliga ljuset. Eftersom blixtens brinntid är kort kommer du få en "fryst" bil när blixten går av men suddig bli så länge som slutaren är öppen och blixten rör sig.

"Lägg samman" dessa två delbilder och du får resultatet som du ser. Flera har påpekat att du kan sätta blixtsynkningen till "andra ridån", dvs att blixten utlöses precis innan slutaren stängs. Bilden du har tagit är blixt på första ridån, dvs när slutaren öppnas.

Ytterligare en lösning är att INTE använda blixt, då får du bara fartränder utan en bil någonstans. Speciellt om du har en klen blixt som inte orkar lysa nog för att det ska bli en skarp bild kanske det är att föredra. Prova och se vad du tycker ger bäst bildresultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar