Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lättklädda kvinnor round 2873 för dom som orkar

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Alla män vill förtrycka

Jag har nu kryssat bort bevakning av denna diskussion eftersom jag inte får svar på de frågor jag ställer.

ace skrev:
Jag har fått ut en hel del intressanta saker av denna debatt. Jag förstår inte varför det envisas med att hävdas att vi inte kommer någon vart.
Därför att du inte förklarar VARFÖR bilder är förnedrande för dig. Gör någon form av analys.

ace skrev:
Den typ av bilder jag "stör" mig på är bilder där kvinnan inte är en person, utan ett sexobjekt som bara är till för att tillfredsställa en "manlig" blick.
Vem är det som gör att kvinnan på bilden inte är en person, du (betraktaren) eller fotografen?
Hur vet du vad som tillfredställer en manlig blick? Du lägger åsikter i vår (männens) mun.
Är kvinnan inte en person om hon verkar vara intresserad av sex? Obehaglig sexism från din sida: Det verkar som att i din värld kan endast män vara kåta, kvinnor är alltid oskulder och offer.

ace skrev:
T.ex. en halvnaken tjej med ett skjutvapen. Mig veteligen så svämmar inte världen över av strippor med jaktlicens, ändå finns det mängder av såna bilder.
Snacka om fördommar och en sjuk kvinnosyn.
Så du menar att bara för att en kvinna är oklädd på en bild är hon en strippa? Lågvattenmärke.

Det har inte fallit dig in att bildmakaren kanske är ute efter kontrasten? Kontrasten mellan våld och kvinnlig skörhet t ex? Om han lyckats eller inte skiter jag i. Det som gör bilder intressanta är alltid extremer av någon form. T ex extrem enkelhet och renhet som alla dessa solnedgångar. Eller starka känslouttryck. Eller extrema kontraster i bildlig mening, mellan t ex gott och ont, fult och fint, eller vad du vill.

För att få uppmärksamhet måste man ibland skrika.

Bye

Det är inte utan med en viss förfäran man läser visa "mäns" inlägg.
Är ni så insnöade eller är det bara ivern att debattera med kvinnor med "feministiska" åsikter som får er till så korkade inlägg.
Man kan tro att ni tillbringar livet bland en grupp hormonstinna beväringar, eller instängda i ett fikarum på en bilverksatd i djupaste skogarna.

Levt 40 år och lärt sig så lite, det är bra sorgligt.
Det kanske är dax att ifrågasätta den manliga sanningen om kvinnor?

ace skrev:
....Att vara nyfiken på sex är väl naturligt, men det verkar finnas en överkonsumtion bland allmänheten.

[..klipp..]

. är det så att det stora sexsuget som genomsyrar dagens samhälle delvis beror på brist på intellektuell stimulans....

Det här låter som en obehagligt elitistisk syn på sina medmänniskor. Du kan väl ändå inte på allvar mena att hur stor plats sexualiteten tar i livet hos var och en av oss skulle vara kopplat till det du kallar "intellektuell stimulans" eller att det finns ett lämpligt "medlevärde" som de intellektuellt begåvade kan förmedla till den obildade massan som inte insett att högre värden är viktigare ?

Förutom det - på vilket sätt har det att göra med om en specifik bild är "förnedrande" eller inte, för att återgå lite till diskussionen om bilden....:)

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Alla män vill förtrycka

ace skrev:
....Vi förutsätter ju i en sådan här diskussion att inget brott ligger bakom bilderna. Jag förutsätter i alla fall att bilderna på fotosidan är framställda på laglig väg. Bilder som framkommit genom faktiskt tvång behöver man väl inte ens diskutera om de skall vara förbjudna eller inte, det är väl rätt självklart?....
...

Att det är ett brott att tvinga en annan människa att mot sin vilja utsätta sig t.ex för fotografering är (eller borde var) självklart. Om det innebär att det automatiskt är förbjudet att inneha och/eller publicera bilderna är en annan sak. Vi är nog överens i sak men jag tycker inte frågan är så okomplicerad att den kan sägas vara självklar.

Re: Re: Re: Re: Alla män vill förtrycka

janc skrev:
Att det är ett brott att tvinga en annan människa att mot sin vilja utsätta sig t.ex för fotografering är (eller borde var) självklart. Om det innebär att det automatiskt är förbjudet att inneha och/eller publicera bilderna är en annan sak. Vi är nog överens i sak men jag tycker inte frågan är så okomplicerad att den kan sägas vara självklar.

Så vitt jag förstått så är det utan tvekan (enligt PUL) förbjudet att publicera bilder på nätet där inte identifierbara personer på bilden gett sitt medgivande. En person som fotograferas mot sin vilja har nog knappast medgivit publicering. Är inte sån publicering då uppenbart otillåten?

F ö så är det ursprungliga ämnet jätteintressant och jag gillar såna här diskussiner, även om man ofta får känslan i dem av att det ska uppfostras från ena eller andra hållet. Alla måste väl inte tycka lika heller?
/Lotta

lotelo skrev:
Så vitt jag förstått så är det utan tvekan (enligt PUL) förbjudet att ...

I så fall är det självklart - fel av mig :)

F ö så är det ursprungliga ämnet jätteintressant och jag gillar såna här diskussiner, även om man ofta får känslan i dem av att det ska uppfostras från ena eller andra hållet. Alla måste väl inte tycka lika heller?
Det håller jag verkligen med om !

Ändra värderingar med bilder är väl uppfostran.
Och det är det jag skulle vilja ändra på lite.
Att t ex mina ungar som också är intresserade av foto inte ska behöva få en massa konstiga perversa bilder i ansiktet. Utan kunna gå in här utan att få de.
Men är inte det möjligt så får vi väl lämna sidan.
Det enda man behöver göra är att separera bilderna från första sidan.
Det borde vara ett önskemål från alla sidor.
Att man som förälder känner och försöker ta ansvar över sina ungar är ju självklart. Och en del i det är min förfrågan om en separering på förstasidan.
-Anders

Inte första sidan utan senaste inlaggda bild menar jag borde separeras i olika fack. -Anders

Abraur
Det jag syftade på i det fallet med ordet uppfostran var det jag upplever att många försöker med i trådarna. Att vuxna människor av olika åsikter försöker uppfostra varandra...

Vad gäller hur man låter barn se och hur man förklarar för dem är en annan sak. Inte alltid så enkel, jag vet! Jag tittar ofta tillsammans med en 12årig tjej som också är jätteintresserad av bilder och önskar också ibland att hon inte såg allt. Dock känner jag oftare på det sättet med vissa musikvideos, filmer, tidskrifter som tonåringar läser mm än på fotosidan. Mina bilder på nakna människor visar jag däremot ganska stolt upp för henne. Det är en värld vi lever i och personligen tror jag det vettigaste vi som föräldrar kan göra är att vara med och våga prata och svara. Där är det nog vårat ansvar som föräldrar att försöka påverka fram en sund syn och inställning och inte fotografernas ansvar. Såna bilder kommer alltid att finnas ändå.
/Lotta

Ja du har sant. Men det vore så jävla skönt om det fanns en plats där man slapp få det i ansiktet utan kunde välja.
-Anders

Abraur skrev:
Inte första sidan utan senaste inlaggda bild menar jag borde separeras i olika fack. -Anders

Det här väl något du får föreslå och sedan är det upp till de som står för sidan att avgöra om den ska vara "barnsäker" eller inte.

Problemet blir vem som ska göra "fackindelningen" och enligt vilken definition. Men det är kanske en annan diskussion.

Ja men problemet skulle bli mindre. Även om det skulle bli fel ibland.
Jag tror nog sidestillverkarna följer den här tråden.
-Anders

Tänkbart men det innebär defenitivt inte att det problem du har är löst. Det kommer att dyka upp bilder som enligt din defenition är "bara för vuxna" men inte enligt fotografens, men troligen i mindre omfattning det har du säkert rätt i.

Det behöver inte vara något problem så länge det räcker med en enkel regel typ naken hud = vuxenbild. Det som oroar mig mer är om det skulle komma andra liknande krav från de som stör sig på något annat som de tycker är "äckligt" t.ex döda djur, människor som lider eller vad vet jag.

Well..

Det känns som att det inte är någon idé att hänga upp sig på de så kallade "tjejfotograferna" då deras mål och syfte inte är att göra en bra bild, utan att framställa en sexuellt tilltalande bild.

Men gränsen kan vara hårfin när man jämför en nakenbild med en annan. Det beror helt enkelt på betraktaren. Det kommer alltid att finnas gnäll-kärringar, och det kommer alltid finnas killar som utnyttjar sin ställning som fotograf för att få leva ut sina egna fantasier. Man har ju en viss makt med en kamera i handen.

Men å andra sidan känns det som att det är bättre att lägga den energin på att istället berömma de fotografer som verkligen kan plocka fram äkta känslor och skönhet på ett naket och öppet sätt utan att bli "snuskiga"..

Jag vet många bra fotografer som gör detta på ett exeptionellt sätt!
Beröm dem istället för att reta upp er på de andra!

/ Emelie

Anders!

Fast å andra sidan, Anders, så är det inga problem att hitta betydligt värre bilder på övriga nätet än de som är här på fotosidan!

Man får ju "scanna" med omsorg och helt enkelt använda sitt eget förnuft när man väljer vilka bilder man vill se på.
Det kanske är svårt att helt och hållet undvika de bilderna, men man behöver inte öppna länken och betrakta bilden.

Nakenbilder är trots allt en konstform, och sen hur varje fotograf väljer att tolka det är deras sak. Vi kan bara välja vilka vi vill se på!

Emla skrev:
Men å andra sidan känns det som att det är bättre att lägga den energin på att istället berömma de fotografer som verkligen kan plocka fram äkta känslor och skönhet på ett naket och öppet sätt utan att bli "snuskiga"..

Jag vet många bra fotografer som gör detta på ett exeptionellt sätt!
Beröm dem istället för att reta upp er på de andra!

/ Emelie

Fast åsikterna om vad som är vackert skiljer sig väl mellan olika personer? Själv tittar jag (och kan dessutom gilla) vissa bilder som säkerligen några av mina vänner skulle klassa som porr.

Definitionerna är olika..
/Lotta

Ja om jag är ensam som vill separera bilderna på senaste inlaggda så böjer jag mig. Fast jag tycker att alla borde se det som det enklaste.
Och jag kan inte förstå varför inte.
Jag får hitta en annan lösning.
Nu slutar jag här på tråden.
Till mångas lycka tror jag:0) Ha det.
-Anders

Re: Anders!

Emla skrev:
Fast å andra sidan, Anders, så är det inga problem att hitta betydligt värre bilder på övriga nätet än de som är här på fotosidan!....

Här tycker jag du pekar på något viktigt som inte sagts tidigare. Är man orolig för vad barnen kan se på nätet torde väl fotosidan.se komma väldigt långt ner på listan... Kan inte påminna mig att jag sett något här som i det perspektivet ens är värt att ödsla energi på.

Re: Re: Anders!

janc skrev:
Här tycker jag du pekar på något viktigt som inte sagts tidigare. Är man orolig för vad barnen kan se på nätet torde väl fotosidan.se komma väldigt långt ner på listan...

Håller med helt och fullt och där har vi även en av anledningarna till att inte jag skulle förespråka separering av bilderna. Skulle man t e x ha en kategori naket? I så fall kanske den skulle dra nyfikna blickar till sig ännu mer. Jag tror att det skulle ge ungarna ännu större möjlighet att hitta de bilder vi helst inte vill att de ska se.

Jag anser mig ha en hög tröskel, är nog inte feminist, tar nakenbilder själv och skulle inte dra mig för att klä av mig för rätt fotograf/bilder heller. Trots det har jag faktiskt sett bilder även på fotosidan som jag tycker överskridit gränsen för vad jag vill förklara för barn, likaså i flertalet fotografiska tidskrifter också för den delen. Ändå blir man liksom tvungen att försöka och ganska skönt är det ju när man kan ha en öppen dialog om just såna bilder.

Jag tror att det man gömmer bara blir ännu mer spännande.
/Lotta

Senast ändrad:
Men va fan.
Nu vill jag inte bli inblandad nåt mer.
Men visst är fotosidan "snäll" Jan.
Att du inte fattar resten förstår jag.
Och jag kan fortfarande inte förstå att ni som nu vill se dom där bilderna inte kan vara för er själva. Måste föra det vidare till nästa generation. Jag tog bort den sista meningen för annars hade jag nog blivit avstängd. -Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar