Re: Re: Re: Re: Alla män vill förtrycka
anderse skrev:
Jag har nu kryssat bort bevakning av denna diskussion eftersom jag inte får svar på de frågor jag ställer.
Men jag väljer att svara ändå. Om du sedan vill läsa det eller inte är upp till dig.
anderse skrev:
Vem är det som gör att kvinnan på bilden inte är en person, du (betraktaren) eller fotografen?
Det är en kombination av båda i enligt min mening. Det beror också på vilken kultur man befinner sig i och omständigheterna under vilka bilden förmedlas.
anderse skrev:
Hur vet du vad som tillfredställer en manlig blick? Du lägger åsikter i vår (männens) mun.
Den manliga blicken är ett vedertagen term innom t.ex. feministisk filmforskning. Vill du veta mer om hur det uttrycket uppkommit så förslår jag att du studerar det. Skall man försöka förklara lite kort så kan man säga att det handlar om t.ex. tekniska fakta, som att kvinnor visas mer i närbild än män, att kvinnor oftare fetisheras, alltså framställs som sexobjekt medans männen framställs som personligheter. Det är svårt att tolka ett sådant upplägg som något annat än till för manlig njutning. Det handlar inte om att tala om för män vad de tycker om, utan att analysera hur könsroller framställs i bilder.
anderse skrev:
Är kvinnan inte en person om hon verkar vara intresserad av sex? Obehaglig sexism från din sida: Det verkar som att i din värld kan endast män vara kåta, kvinnor är alltid oskulder och offer.
Nu är det visst du som lägger ord i min mun i alla fall? Jag anser inte att kvinnor inte får vara sexuella, men jag tror att kvinnors njutning är större än att bara visa tuttarna och le mot mannen bakom kameran/bilden. Jag tror inte att det är kvinnlig sexualitet vi ser i bilderna, jag tror det är en manlig drömbild om hur kvinnans sexualitet skall vara.
anderse skrev:
Snacka om fördommar och en sjuk kvinnosyn.
Så du menar att bara för att en kvinna är oklädd på en bild är hon en strippa? Lågvattenmärke.
Aha. Ja jag måste ju ha en väldigt sjuk kvinnosyn jag som vill att kvinnor skall framställas som kvinnor och inte sexslavar? Nej, jag har inte sagt att alla nakna kvinnor är strippor. Jag säger att jag tror att "den nakna kvinnan med skjutvapen" är en falsk bild. Den representerar en manlig dröm, inte en verklig kvinna.
anderse skrev:
Det har inte fallit dig in att bildmakaren kanske är ute efter kontrasten? Kontrasten mellan våld och kvinnlig skörhet t ex?
Vad är det som säger dig att kvinnor är eller vill vara sköra? Eller är det kvinnligheten i sig som är skör? Hur kommer det sig att du ser en kontrast i en naken kvinna och ett vapen? Jo för den bilden vi fått av samhället (dels genom bilder i film, TV, reklam, konst m.m.) är ju att det är män som skall kriga, försvara kvinnan som ligger hemma på sängen och väntar. Jag vill mena att alla dessa könsklyschor är värda att ifrågasätta. Alla män vill inte kriga, och alla kvinnor vill inte föda barn. Och framför allt - alla kvinnor är inte sköra!