Advertisement

Annons

Lättklädda kvinnor round 2873 för dom som orkar

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja så enkelt det är.
Men hädanefter kommer jag att fråga vad bilden betyder.
-Anders

Hmm, vet inte hur gammal jag kan ha varit eftersom jag fortfarande minns det. Men jag var inte gammal när jag låg i samma säng som två vuxna som hade sex. Barnvakten och hennes man, och de är frireligösa... Då förstod jag väl inte så mycket av vad de höll på med, jag undrade väl mest varför sängen vibrerade.

Jo, fotografer kanske borde förklara sina bilder bättre. Fast det är inget unikt för nakenbilder eller erotiska bilder. Dock vill jag själv inte leda betraktaren in i hur jag har tänkt kring en bild. Om betraktaren kommer fram till det utan förklaringar vet jag att jag har lyckats med min bild. Dock är det ju ytters sällan sådan kritik ges så det svårt att veta iaf.

Om man nu gillar ben med nylonstrumpor och tror sig ha fått det av bilder omkring sig, är det då nödvändigtvis en dålig sak? Mycket av det man gillar kommer ju fram genom att man upplever nya saker, t ex musik och bilder. Man sitter ju liksom inte i ett mörkt rum och funderar ut om man gillar hårdrock och nylonstrumpor. Det är något som kommer fram genom upplevelser. Det man gillar är något man ska bejaka enligt min livsuppfattning, inom lagens ramar naturligtvis.

Personligen bävar jag mer för den dagen då jag måste förklara det logiska i krig för ett barn än varför vissa människor gillar läder och lack. I det senare fallet borde det väl räcka med att sägar farbrorn och damen gillar sånt?

De flesta barnfamiljer jag känner använder tv:n som barnvakt i mer eller mindre omfattning. Vilket inte alltid blir rätt. Ett par jag känner sig satte sina barn framför nyfilmningen av "Flipper" i tron att det var gammla hederliga flipper. Resultatet blev tre uppskrämda ungar i soffan :)

Mvh
Maverick
Som fortfarande inte riktigt hittar tråden, men som inte kan avhålla sig från att debattera.

För att återgå till ursprungsämnet då..

Det finns mycket i vår värld jag inte identifierar mig med. Jag känner inget behov av att kunna identifiera mig med varken män eller kvinnor i vissa situationer eller på vissa bilder. Min tro är att vi påverkas av mycket i omgivningen men att för den sakens skull känna att man måste kunna identifiera sig med allt går inte in i min skalle.

Vissa bilder på både män, kvinnor, våld mm, vissa TV-såpor där skådisar reagerar och beter sig ganska orealistiskt i handlingar, mycket musik, filmer, folk i verkliga livet e t c kan jag tycka är rejält fånigt. Så är det och vissa saker går att undvika, andra inte. Det jag inte förstår är varför man ska behöva kalla det andra gör för förnedrande? Varför man ska ta åt sig själv om någon annan tjej har behov av att operera jättebomber eller att visa upp sig på bild? Jag kan tycka synd om de som hamnat galet, de som strippar, horar, knarkar och även om de som poserar på knepiga bilder men jag tror inte på förbud. Det vettigaste vi kan göra på fotosidan kanske är att nonchalera vissa bilder? Därav min åsikt jag skrev i första inlägget, att jag tycker synd om de som "hurraropar" åt dessa bilder. Fördomar har jag också för just de personerna tycker jag inte är så vettiga.
/Lotta

Re: För att återgå till ursprungsämnet då..

lotelo skrev:
Det finns mycket i vår värld jag inte identifierar mig med. Jag känner inget behov av att kunna identifiera mig med varken...

Kan bara instämma och inte heller jag är klar över på vilket sätt jag kan bli personligen kränkt av att någon annan man (eller kvinna för den delen..) uppför sig på ett sätt som jag aldrig skulle göra. Det blir en skillnad om någon påstår sig tala för alla människor, män Uppsalabor o.s.v.

Bara det faktum att personen i fråga är människa eller kanske mer specifikt man och därmed visar att det finns män som gör på ett visst sätt och man därav kan dra slutsatsen att det kan finnas andra män som gör likadant räcker enligt min mening inte.

Av samma orsak som jag inte kan iklä mig ett ansvar för att vissa störda män slår kvinnor och barn (apropå en kampanj för något år sedan) kan jag se att en kvinna behöver göra det för att det finns kvinnor som slår sina barn - eller visar brösten i Café...

Därmed inte sagt att jag accepterar barnmisshandel, skull spendera ett öre på Café eller delta i ett fånigt lekprogram på TV.

Senast ändrad:
I och med att jag är kvinna, och kvinnor i samhället anses som en grupp så måste jag förhålla mig till det på något sätt. Jag kan ju springa runt och låtsas att jag bara är "en individ" men samhället kommer fortfarande att behandla mig som en kvinna. Samhällets bild av kvinnan påverkar mig.

För att förklara vad som är en oschysst bild så kan vi ta ett annat exempel. Om vi började fota bara huvudsakligen svarta människor, och på majoriteten av bilderna så hade de bastkjol och åt bananer. Tycker ni det skulle vara schysst?

Mänden av bilder i media och det offentliga rummet, där kvinnor framställs på ett odynamiskt och nedvärderande sätt är stor. Varje förnedrande bild som framställs förstärker detta, och blir därigenom för mig en otrevlighet.

Jag skall vara helt ärlig och också säga att jag får känslor av medlidande när jag ser bilder av kvinnor som låter sig domineras/exploateras. Inte för att de är någon slags sämre kvinna, utan för att jag känner igen mig. Som ung tjej är lätt att låta sig styras, men svårt att våga vara sig själv.

ace skrev:
I och med att jag är kvinna, och kvinnor i samhället anses som en grupp så måste jag förhålla mig till det på något sätt.

Aj då, det hade jag missat. Trodde att jag också var kvinna men den gruppen du talar om vill jag inte vara med i. Får/kan man stå utanför?

ace skrev:Jag kan ju springa runt och låtsas att jag bara är "en individ" men samhället kommer fortfarande att behandla mig som en kvinna. Samhällets bild av kvinnan påverkar mig.

Jag anser mig vara "en individ" och har inte upplevt mig illa behandlad av samhället i såna sammanhang..

Det är folket tillsammans som gör samhället. Kanske olika åsikter behövs?
/Lotta

Man kan konstatera att vi har olika syn på oss själva i förhållande till de grupper vi anses tillhöra. I första hand en del av gruppen och beskrivningar av andra i samma grupp blir då en beskrivning av oss själva eller i först hand som en individ.

I det perspektivet är det inte konstigt att vi också upplever budskapet i bilder olika.

lotelo skrev:
Aj då, det hade jag missat. Trodde att jag också var kvinna men den gruppen du talar om vill jag inte vara med i. Får/kan man stå utanför?

Hm.. mja som jag sa, du kan ju säga att du är individ, men faktum kvarstår att du i samhällets ögon är "kvinna". Du har t.ex. ett kvinnligt personnummer och ett kvinnligt namn (Det finns ingen man i Sverige som har förnamnet Lotta).

lotelo skrev:
Jag anser mig vara "en individ" och har inte upplevt mig illa behandlad av samhället i såna sammanhang..

Vilka sammanhang? Att vissa typer av bilder på kvinnor är tillåtna anser jag vara illa behandlig av kvinnor. Om du t.ex. läser bildbeskrivningarna på denna sida, känner du ingenting då?
http://sexpicnet.com/MENU_BONDAGE1.htm
Jag blir iaf ledsen och arg.

lotelo skrev:
Det är folket tillsammans som gör samhället. Kanske olika åsikter behövs?

Japp, det är därför jag gärna diskuterar sånt här. Jag har ju inte den allmänna uppfattningen.

lägger mig i lite -

åsa:
"Hm.. mja som jag sa, du kan ju säga att du är individ, men faktum kvarstår att du i samhällets ögon är "kvinna". Du har t.ex. ett kvinnligt personnummer och ett kvinnligt namn (Det finns ingen man i Sverige som har förnamnet Lotta). "

och det kan vi nog inte komma ifrån. därför att det är ett faktum. jag ÄR en kvinna och kalle ÄR en man. det är väl jag tycker vi borde stanna. vid det faktumet. sen måste individen få ta över. äpplen är en typ av frukt, en grupp, men alla äpplen ser olika ut och har olika egenskaper.

Den sidan du länkade till håller jag med om att den är minst sagt ruggig och jag tycker det är hemskt att både tjejer, killar, fotografer och allt inblandat deltar i sånt. Tjejerna är det fruktansvärt synd om.

Fast jag syftade mycket på sammanhang i det vardagliga livet. Jag har inte personligen känt mig kränkt av vad andra gör eller av hur andra tjejer beter sig. Säkert handlar detta mycket om vilken bakgrund man har och hur man levt själv. Jag har t e x växt upp med nästan bara killkompisar, arbetat 7 år som gym/aerobicinstruktör och hjälpt killar med träningen, simtävlat och tillbringat lika mycket tid mer eller mindre avklädd som påklädd även bland folk ibland. För mig är nakenhet något naturligt och jag har aldrig någonsin upplevt det jobbigt att arbeta halvklädd och jag har inte känt mig utsatt varken i arbete eller privatliv för att jag är kvinna.

Visst finns det ju skithögar som även jag träffat och visst har jag fått någon smäll av en karl någon gång också. Detta tror jag dock inte beror på att jag är "kvinna" eller på hur kvinnor framställs på t e x bild.
....Andas och samlar mod för att fortsätta, för nu blir jag väl anklagad för att diskriminera men den bittra sanningen är nog att jag oftare känt mig illa behandlad av andra kvinnor än av män.

Många faktorer spelar nog in i hur vi behandlas. Jag har alltså aldrig känt att skulden för hur jag personligen behandlas av andra människor kan läggas på samhället utan klandrar hellre den individ som behandlat mig illa i så fall. Alla är vi enskilda individer i mina ögon och därför vill jag inte placera mig i gruppen kvinnor eller någon annan gruppering heller.

Till sist vill jag erkänna att jag gillar dig Åsa och tycker att du är trevlig, Folk med bestämda åsikter som kan motivera dem brukar imponera på mig men jag sympatiserar inte med allt för det. Fast det är kul att diskutera..

Och så ett klargörande också ifall någon missuppfattat vilka bilder jag syftat på som ok. Det är definitivt inte såna bilder som Åsa länkade till nu.
/Lotta

Senast ändrad:
måste tillägga också - det är nog väldigt mkt upp till individen också, hurvida man vågar träda fram som en individ. om man själv har problem med att se sig som en individ, en unik varselse så kanske man också har svårt att bli sedd på det viset.

Ärligt talat tycker jag inte Åsas länk har så mycket att göra med de bilder som visas här på sidan. Om jag såg sådana bildtexter här på sidan så har jag inte som helst problem med att förstå varför man blir upprörd.

Nu gissar jag att bilderna bakom texterna som Åsa länkade till ligger ganska långt ifrån de kriterier och den bildkvalité som finns på denna sida. De som ligger bakom dessa texter och bilder har säkerligen en ganska sned syn på kvinnor, men det är för den skull inte samhällets syn eller alla "tuttfotografers" syn på sina kvinnliga modeller. Bondage kan handla om precis lika mycket kärlek som andra nakenbilder.

De bilder som, som vi inte kan se, är länkade till faller troligen under det jag kallar för porr. Vars enda syfte går ut på att kittla somliga manliga organ och visa på kvinnliga genitaler. Att jämföra dessa bilder med de bilder som i flertalet laddas upp här skulle jag vilja kalla oförskämt mot de fotografer som laddat upp sina bilder här.

Fortfarande kvarstår frågan om varför ni tar åt er så ordentligt av att någon idiot lägger upp dylika bilder? Det är klart att man kan känna medlidande för de tjejer som är på dessa bilder, eftersom det går att ifrågasätta hur pass frivilligt det igentligen är. Men återigen, att jämföra dessa tjejer med de modeller som ställer upp här på sidan eller i Slitz och Café eller för den delen vanliga porrtidningar tycker jag är oförskämt.

Jag tror, som jag skrivit i någon annan tråd, att det råder nog inte särskilt delade meningar om dessa extrembilder. Det är mer intressant att diskutera bilder som inte är så extrema som t ex de bilder som finns i Café eller Slitz. Eller som fotografen Roy Stuart tar.

Mvh
Maverick

ariadne skrev:
och det kan vi nog inte komma ifrån. därför att det är ett faktum. jag ÄR en kvinna och kalle ÄR en man. det är väl jag tycker vi borde stanna. vid det faktumet. sen måste individen få ta över. äpplen är en typ av frukt, en grupp, men alla äpplen ser olika ut och har olika egenskaper.

Mycket bra uttryckt! och äpplen behöver knappast försöka anpassa sig för att platsa i gruppen.. Usch, jag gillar inte grupperingar i vilket fall.

ariadne skrev:
lägger mig i lite -

Jag förstår inte din liknelse.
Jämför du kvinnans ställning kontra mannens med äpplen?
Oavsett om det finns svaga eller starka individer i gruppen kvinnor. Så kan du inte likställa den med gruppen män.
Vi fostrar individen att bli det dom är. Killar ska ta för sig och leka med bilar. Tjejer ska va söta o leka med dockor.

Kvinnor är mer eller mindre förtryckta av män. Det är ett faktum.

Strutsen skrev:
Killar ska ta för sig och leka med bilar. Tjejer ska va söta o leka med dockor.

Tycker du verkligen detta på fullaste allvar?

Sen uppfattade inte jag det inlägget som liknelse män/kvinnor utan som innehållet i en grupp eller hur man ska uttrycka det.
/Lotta

Maverick skrev:
Ärligt talat tycker jag inte Åsas länk har så mycket att göra med de bilder som visas här på sidan. Om jag såg sådana bildtexter här på sidan så har jag inte som helst problem med att förstå varför man blir upprörd.

Jag länkade till bildtexter eftersom att jag inte vill länka till en massa vidriga bilder. Men jag anser att bilderna, även utan bildtext, talar samma språk.

Även om dessa bilder är extrema så är det ju inte svart eller vitt, utan förtrycket är ju på en skala. Mer eller mindre. Det bilder på fotosidan jag tycker bör kritiseras är mindre förnedrande än många på internet, men de är inte "oförnedrande". Jag börjar bli väldigt sugen på att ta upp bildexempel från fotosidan. Jag skulle gärna vilja diskutera "budskapet" i endel bilder... Tycker ni att det vore fel att göra det?

ulf -

min liknelse kom av att vi talade om kvinnor som en grupp. vi kunde lika gärna talat om männen. en grupp består av individer med olika utseende och egenskaper.

att kvinnor i större utsträckning är förtrycka än män är mycket möjligt, men det var alltså inte det jag berörde i det jag skrev.

Nja, inte upplever jag samhällets syn så. På en barnmaskerad för ett tag sedan var min son Pippi Långstrump för att han ville det, en tjej var fantomen. När jag var liten lekte jag med tågbanor och bilar. Jag tror inte man blir utdömd i samhället p g a det.

Åsa, jag tycker det vore intressant om du länkade;)
/Lotta

ace skrev:
Jag börjar bli väldigt sugen på att ta upp bildexempel från fotosidan. Jag skulle gärna vilja diskutera "budskapet" i endel bilder... Tycker ni att det vore fel att göra det?
Diskutera budskap, ja. Men snälla, låt det inte urarta till smutskastning av fotografen.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar