Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Längd på filmning med DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, då verkar det svårt att få till mer än 12min HD med en DSLR.

Min tanke var att vid tex en konstert använda en DSLR på stativ som filmar från en position, samtidigt som jag själv rör mig med den andra. Då kan jag klippa in film från stativkameran om jag vill få annan vinkel, rör mig snabbt från en sida till den andra utan att filma mm.

Så, andra varianten, om det finns något tillbehör som kan sätta igång kamerans filmning i tex 10min i taget om och om igen. Som tex Canons TC-80N3 som gör det för stillbild, fast istället för filmning?

Någon som vet om det finns någon sådan variant?
 
Ja, då verkar det svårt att få till mer än 12min HD med en DSLR.

Min tanke var att vid tex en konstert använda en DSLR på stativ som filmar från en position, samtidigt som jag själv rör mig med den andra. Då kan jag klippa in film från stativkameran om jag vill få annan vinkel, rör mig snabbt från en sida till den andra utan att filma mm.

Så, andra varianten, om det finns något tillbehör som kan sätta igång kamerans filmning i tex 10min i taget om och om igen. Som tex Canons TC-80N3 som gör det för stillbild, fast istället för filmning?

Någon som vet om det finns någon sådan variant?


Det där har jag funderat på. Att dra med en bekant som också har en nyare DSLR och båda filmar från lite olika håll och sedan redigera ihop det hela.
bara ljudet som är ..sådär, på dessa kameror
 
Det där har jag funderat på. Att dra med en bekant som också har en nyare DSLR och båda filmar från lite olika håll och sedan redigera ihop det hela.
bara ljudet som är ..sådär, på dessa kameror

Med tex den här micen (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=videomic) för 995:- på den ena kameran får man ganska skapligt ljud.
Och nuförtiden kan man också ställa ljudnivån med 5DMKII.

Men proffsen spelar väl ändå in ljudet separat, och använder möjligtvis den inbyggda mikrofonen för att synka vid redigeringen.
 
550D har ju stöd för exfat så om man lyckades formatera ett kort med det filsystemet så borde 4GB spärren försvinna. Finns säkert någon mjukvaruspärr i kameran som hindrar större klipp ändå.

SDHC är formatterade med FAT32 filsystem och då är begränsningen 2^32 =4 GB
Det är ingen mjukvaruspärr, men operativsystemet just nu kan inte hantera NTSF filsystem, och det kan nog inte vänta, att man gör förbättringar till nuvarande kameror.

SDXC cards kan formateras tydligen i exFAT (som tillåter mer än 4GB) men vanliga SDHC mig veterligen inte.



30 min gränsen är gjort att man ska inte kunna använda som bevaknings-videokamera, med dygns-inspelning. Det finns någon punktskatt på camcorders i EU om det jag läste är rätt så är det 14%. Men borde vara mjukvaruspärr som hindrar.
 
Ett andra problem är väl att sensorn (och batteriet) blir för varma också vid längre inspelningar, antar jag och om man kör längre än vad tillverkaren specifierar i manualen så då överhettar det hela enheten och riskerar paja den eller förkorta dess livslängd. Men jag vet inte säkert, det låter iaf ganska troligt.
Nåja det spelar inte så himla stor roll, man kan ju relativt lätt redidera ihop multipla klipp till en komplett sekvens vilket man bör göra ändå även om man filmar längre än 15-30 min åt gången.

/ Magnus
 
Ett andra problem är väl att sensorn (och batteriet) blir för varma också vid längre inspelningar, antar jag och om man kör längre än vad tillverkaren specifierar i manualen så då överhettar det hela enheten och riskerar paja den eller förkorta dess livslängd. Men jag vet inte säkert, det låter iaf ganska troligt.
Nåja det spelar inte så himla stor roll, man kan ju relativt lätt redidera ihop multipla klipp till en komplett sekvens vilket man bör göra ändå även om man filmar längre än 15-30 min åt gången.

/ Magnus

Tvivlar på det med överhettning. Nu har jag inte koll på vad som skrivs i manualerna och vad de rekommenderar. Men jag har filmat i varma källarlokaler vid mindre konserter och likande över en timme och endast haft pauser på sekunder vid start och stop. Har märkt av lite överhettning på 7D vid dessa tillfällen (indikator på skärmen och varma minneskort) men då är det 40+ grader i rummet och man står under en 1000w lampa och filmar. Vid normala miljöer har jag aldrig haft något problem vid överhettning trots heldagar med nästan konstant filmning
 
SDHC är formatterade med FAT32 filsystem och då är begränsningen 2^32 =4 GB
Det är ingen mjukvaruspärr, men operativsystemet just nu kan inte hantera NTSF filsystem, och det kan nog inte vänta, att man gör förbättringar till nuvarande kameror.

SDXC cards kan formateras tydligen i exFAT (som tillåter mer än 4GB) men vanliga SDHC mig veterligen inte.

Testade efter att ha skrivit den posten men glömde bort att skriva resultatet. Det är inga problem att formatera SDHC kort med exFAT, var bara tvungen att ladda ner en liten patch för XP.
550D klara att spara på ett sånt kort. Men kameran slår fortfarande ifrån vid 12 minuter även om begränsningen i filsystemet är borta.
 
Testade efter att ha skrivit den posten men glömde bort att skriva resultatet. Det är inga problem att formatera SDHC kort med exFAT, var bara tvungen att ladda ner en liten patch för XP.
550D klara att spara på ett sånt kort. Men kameran slår fortfarande ifrån vid 12 minuter även om begränsningen i filsystemet är borta.

Tackar, bra att veta (men synd).
 
ANNONS