Annons

Längd på filmning med DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Någon som VET hur lång tid i följd man kan filma med Canons DSLR:er i full HD.

Tex har min egen 5DMKII begränsning i full HD läge till 12 minuter.

Hur är det med 7D, 550D och 1DMKIV?
 
1080p och 720p: Ungefär 12 minuter.
VGA: 30 minuter.

Detta gäller oberoende av modell. I första fallet är det max filstorlek på 4 GB som sätter stopp, i det andra skattelagstiftningen (!), som hävdar att om man kan filma i mer än en halvtimme i taget är det en videokamera, och då blir skatten dyrare.
 
Fråga

Hur är det med Nikon, tex D300s?

Hur mycket MB tar klippen, och hur långt kan man filma?

(Förlåt om jag stjäl tråden hehe)
 
1080p och 720p: Ungefär 12 minuter.
VGA: 30 minuter.

Detta gäller oberoende av modell. I första fallet är det max filstorlek på 4 GB som sätter stopp, i det andra skattelagstiftningen (!), som hävdar att om man kan filma i mer än en halvtimme i taget är det en videokamera, och då blir skatten dyrare.


Det där med FAT32 har en begränsning på 4GB stämmer, däremot undrar jag om skattelagstiftningen, har du någon källa till det, eller kan det vara en faktoid månne?
 
Om det är hittepå är det i alla fall väldigt många som har gått på den bluffen. Här är bara en av dem:

Länk

Somsagt, ingen källhänvisning. Man får nog avfärda detta som en modern myt, tills dess det bekräftas. Låter som 30 minuter också är 4GB begränsningen.
Jag finner inget om detta och skall ringa skatteverket och fråga.

Jag återkommer.
 
Nä, 30 minuter blir inte på långa vägar 4 GB i det läget, så det är det inte. Begränsningen är just 29:59, så något kul är det med den tiden.
 
Nä, 30 minuter blir inte på långa vägar 4 GB i det läget, så det är det inte. Begränsningen är just 29:59, så något kul är det med den tiden.

jag ringde skatteverket och de sade att videokamera/digital systemkamera beskattas/moms på precis samma grunder.
För tillverkaren har det heller ingen betydelse om det säljs som videokamera eller DSLR rent skatte/moms-mässigt. Varken den är tillverkad här, i Japan eller USA. Nada. Det låter som vi kan avfärda detta som en modern myt/faktoid.

Det låter som att sensorn kanske garanterar klara ca 30 minuter innan den blir för "varm"?
 
Jag läser vidare på cinema5D.com att "We're getting an hour+ out of our 5Ds, just the meter only reads 29'59" till it dips below that."
Alltså, kanske till den uppnår 4GB. Eller? Någon som testat?
 
550D har ju stöd för exfat så om man lyckades formatera ett kort med det filsystemet så borde 4GB spärren försvinna. Finns säkert någon mjukvaruspärr i kameran som hindrar större klipp ändå.
 
jag ringde skatteverket och de sade att videokamera/digital systemkamera beskattas/moms på precis samma grunder.
För tillverkaren har det heller ingen betydelse om det säljs som videokamera eller DSLR rent skatte/moms-mässigt. Varken den är tillverkad här, i Japan eller USA. Nada. Det låter som vi kan avfärda detta som en modern myt/faktoid.

Det låter som att sensorn kanske garanterar klara ca 30 minuter innan den blir för "varm"?

Nja, det är inte skatteverket som sätter käppar i hjulet. Det är tullen. Stillbildskameror är tullfria (dock så måste man betala moms). Videokameror däremot tar tullen en avgift på 4,9% för. EU har kommit fram till en definition som ser ut enligt följande (scrolla ner en liten bit): http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2007:248:0005:0006:EN:PDF

Detta innebär att om kameran kan spela in mer än 30 minuter så tillkommer tullavgift med 4,9% om varan förtullas in till EU-land. Hur det ser ut i t.ex USA vet jag ej.
 
Nja, det är inte skatteverket som sätter käppar i hjulet. Det är tullen. Stillbildskameror är tullfria (dock så måste man betala moms). Videokameror däremot tar tullen en avgift på 4,9% för. EU har kommit fram till en definition som ser ut enligt följande (scrolla ner en liten bit): http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2007:248:0005:0006:EN:PDF

Detta innebär att om kameran kan spela in mer än 30 minuter så tillkommer tullavgift med 4,9% om varan förtullas in till EU-land. Hur det ser ut i t.ex USA vet jag ej.

Perfekt. Tack för information och för länken. Då förstår jag 29.59 minutersspärren.
 
Nja, det är inte skatteverket som sätter käppar i hjulet. Det är tullen. Stillbildskameror är tullfria (dock så måste man betala moms). Videokameror däremot tar tullen en avgift på 4,9% för. EU har kommit fram till en definition som ser ut enligt följande (scrolla ner en liten bit): http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2007:248:0005:0006:EN:PDF

Detta innebär att om kameran kan spela in mer än 30 minuter så tillkommer tullavgift med 4,9% om varan förtullas in till EU-land. Hur det ser ut i t.ex USA vet jag ej.


Fast.. om "We're getting an hour+ out of our 5Ds, just the meter only reads 29'59" till it dips below that" stämmer, kvarstår ju ett frågetecken. Eller?
 
Sen är det inget problem att dela upp en inspelning i flera filer. Vilket redan görs i videokameror som använder minneskort med filsystemet FAT32. Det vill säga att när filen blir 4gb så fortsätter kameran på en ny fil utan att tappa någon frame. Så det är endast dessa tullregler som står i vägen tyvärr.
 
Jag har inte hört om detta fenomen. Vilken videokamera splittar filerna utom när jag själv slutar spela in?
 
Anledningen till att splitta upp inspelningen i flera filer är just pga. begränsningen i FAT32 med 4gb. Nu kanske jag fick det att låta som det är väldigt vanligt och det vet jag faktiskt inte om det är. Men denna kamera gör så och jag antar att flera kameror löser problemet på detta sett.
 
Splittar filer gör t.ex. Compactflashrecordrarna Flash XDR och NanoFlash, men de är ju 'riktiga' videogrejor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.