Just det digiotiska i reglagen är vad som gör dem sämre än de äldre.
Inte på allting. Att se direkt på bländarringen (och/eller slutartidsratten) må vara praktiskt om man har kameran på stativ och gör inställningar i lugn och ro, men det tillför absolut ingenting när man försöker fotografera ett snabbt förlopp. I det senare fallet är det mycket bättre att ha all information i sökaren, och det har man på en modern digitalkamera med EVF[1]. Betydligt mer och tydligare information än man någonsin hade i gamla analoga kamerors sökare.
Jag vet inte riktigt hur du tänker där. Jag har egentligen ingen nytta av att få infformation i sökaren om sådant som jag redan vet. En kamera av äldre typ, helt utan automatik, ger mig den "fulla" kontroil som jag egentligen vill ha, i högre grad än en kamera som har all information i sökaren. När jag ska ta ett snabbt förlopp, har jag precis samma förutsättningar som den som tar i sporthallen eller på motocrossbanan, men själva kontrollorganen på kameran fungerar inte lika smidigt som förr.
Om jag ska ställa in manuellt, får jag stega mig igenom ett par olika funktioner, dels slutare, dels bländare, var för sig, och med kontrollorgan som inte har bestämda lägen, och som inte snabbt kan vridas från ett läge till ett annat, om det inte handlar om just precis ett steg. På en gammal kamera kunde jag direkt ändra från bländare 1,4 till 8 utan att stega igenom värdena emellan, och jag kunde ställa slutartiden på motsvarande sätt, direkt från vad den råkar stå på, till värdet jag vill ha, utan att passera värdena emellan. Ratten vrids visserligen förbi dem, men alla mellanvärdena, som är helt oväsentliga, behöver jag inte stega mig igenom. Jag vrider direkt till värdet som jag ska ha. Det går inte med de digiotiska reglagen, inte vare sig på Canon EOS 10D eller på Lumix G1, och jag misstänker att det inte går på i stort sett alla digitalkameror, med ett fåtal undantag.
Jag undviker numera manuella inställningar helt enkelt för att de är så krångliga på en digital systemkamera. Det är lättare att använda läget A med kompensering i nästan alla situationer, helt enkelt därför att det inte går särskilt fort att ratta in de manuella inställningarna. Det kan jag göra mycket fortare med en gammal kamera. Och det har alltså ett egenvärde, ett extra värde, att ha de kontrollerna separata och med distinkta lägen, att själva kontrollorganets läge avgör vilken inställning som är vald.
Och det gäller inte bara när kameran sitter på stativ, utan det gäller lika väl när jag sitter invid bäckhålan och väntar på att snoken ska fånga en fisk. Väntan kan ta en timme, men när det händer, går det oerhört snabbt, så snabbt att det inte finns tid att väcka kameran om den har gått ner i strömsparläge, och det handlar om förlopp där det gäller att trycka av i det korta stilla ögonblicket när det går att få skärpa med så lång exponeringstid som behövs för att det ska bli en användbar bild. Jag skulle kunna ställa in manuellt under väntetiden, men det är krångligt, så jag föredrar A med kompensation, och jag måste hålla kameran "vaken", för att den ska klara att ta bilden utan längre fördröjning än nödvändigt. Jag skulle ha föredragit manuella inställningar om de hade varit lika smidiga som förr.
länk till större bild