Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvinnor och Män, typ av kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
lottae skrev:

Själv visar jag ingen kameraväska här. Ser ingen direkt orsak att skylta med utrustningen, den är till för att användas i stället för att pratas om.

jag anser inte att kamera väskans enda syfte är att visa någon form av status utan att man kan se vad en kamera/objektiv kan vara kapabel till. detta hjälper iofs inte en dålig fotograf att få bra bilder.

Jan, det är lugnt, jag såg det inte som ett påhopp. Min spekulation hamnade dock vid om killar oftare pratar i märken än vad tjejer gör, men eg. tror jag inte det heller fullt ut, även om det är så i mina kretsar..

Sen om kameraväskan.. Jag anger utrustningen som kan vara vesäntlig under bilderna. Det borde vara där den är viktig att påtala.

Fast diskussionen ifall det är skillnader är eg. intressant, och ännu roligare skulle den vara om fåniga nedvärderingar som kom från någon kunde hållas utanför.

Senast ändrad:
Killar är nog mer undermedvetet styrda av attributvärden. Tjejer jag känner är mycket måna om kvalitet och att det är praktiskt för deras behov, utan att märket betyder så mycket. Dom kanske helt enkelt är mer intresserade av bilder och fotografering ?

Jag tror att killar (i genomsnitt) har ett större behov av att visa upp och tävla mot varandra med sina prylar. Känns som om detta är ett strukturellt, socialt mönster hos många män. Skrattar ofta åt att jag själv har lätt att falla in i denna jargong. En struktur som faktiskt håller på att förrändras då tjejer också hävdar sig på samma sätt..

ZoMbiE skrev:
Aaah så måste det ju helt enkelt vara...hahaha

Tror helt enkelt du har ganska fel där om man säger så.

Kanske dina argument om den stackars lågavlönade kvinnan kan ha lite substans dock.

GROVA generaliseringar var det ju!

Och jag tror fortfarande inte att det beror på att kvinnor är mer teknikfientliga.

Staffan skrev:
Killar är nog mer undermedvetet styrda av attributvärden. Tjejer jag känner är mycket måna om kvalitet och att det är praktiskt för deras behov, utan att märket betyder så mycket. Dom kanske helt enkelt är mer intresserade av bilder och fotografering ?

Kvalitet och märket går ofta hand i hand, man får lixom det man betalar för, vissa märken har givetvis överpriser, men jag personligen tycker i alla fall att ofta är märkes grejorna bättre, inta bara i kamera världen utan i största allmänhet.
ex.
jag fick låna ett Sigma objektiv av en kompis som skulle vara bra med ED linser mm och enl mitt tycke så funkade inte AF särskilt bra, det var ett betydligt billigare objektiv än Canons mosvarighet, men med facit i hand så väntar jag hellre och sparar än att köpa nu för "det duger"..

Jag har inte dom dyraste fotoprylarna, jag har JOYCAM, holga,mamaya,:) av den enkla anledning att jag prioriterar annorlunda. Jag försöker göra det besta av dom prylarna jag har och blir kanske inte like retad av sämre teknisk kvalite som killar ofte blir, det gäller sälvklart inte alla!!!!!!! Jag drar hellre nytta av den "dårliga" kvaliteen och gör det til en del av mitt uttryck, nåt som jag inte skulle villa vara förutan.

Och det är helt sant som sagt över jag skulle hällre använda 35000 kr på kläder än prylar. Mina ögon glimtar av tanken på Prada, Gucci, chanel osv...:)
Men detta beror ju på typen människor inte på kön. Kanske finns det flere män av fotopryltypen men vi måste inte glömma att det är så många fler män på fotosidan än kvinner.

~Maritha

yalazy skrev:
...Män är mycket mer ovilliga att ge sig in på ny mark där de inte redan "kan allt". Män har svårt för att vara nybörjare, och med stigande ålder ägnar de sig helst åt sånt de redan kan...
Damn, ett manligt attribut till som jag inte har...
Det verkar som att knivärren är de enda manliga egenskaper jag har :)

Intressant är min frus reaktion när jag skulle visa henne den nya kameran (Canon G6).
Hon kände tydligen igen min ivrigt pedagogiska min och satte upp ett argt pekfinger; ”Du, inte ett ord nu, jag hittar den där automatknappen själv...”

Hon är totalt ointresserad av inställningar och egenskaper, såvida jag inte kan bevisa att hon har en absolut nytta av dem.

Detta från den kvinna som varje dag vid matbordet berättar om hur hon löst dagens programutvecklingsproblem (hon är programmerare) och med lysande ögon berättar om (jag vill inte ens upprepa de termer hon använder, en del måste komma från från Star Trek) loopar och konteringshänvisningar.

Kläder ligger för oss båda milsvitt högre än kameraprylar på tiolistan...

defiant skrev:
Kvalitet och märket går ofta hand i hand

Håller inte med. Nästan alla stora tillverkare har ett stort kvalitetsintervall från billigaste konsumentmodell till proffsutrustning. En del udda tillverkare slår ibland till med riktiga kvalitetskameror.

Däremot håller jag med dig om att priset speglar kvaliteten (eller mängden m e m nödvändiga finesser).

Men det handlade om damerna och våran uppfattning därom, och dom(ni) är ofta inte så förtjusta i stativ, därför tror jag att skakningsstabilsisering kommer att stå högt på önskelistan.

Vet inte om jag orkar ge mig in i det här... Verkar ju bli lite pajkastning.....

Men det är ju förmodligen ingen slump att de flesta manliga fotografer av amatörtyp man råkar på är vansinnigt intresserade av med vad man plåtar inte vad man plåtar....

Många kan varenda siffra å bokstav på varenda liten pryl.... Fan vet om dom inte har memorerat serienummrena åxå....

Har nog problem med min manlighet eftersom jag är tvungen att titta efter om nån frågar....

mipert skrev:
Damn, ett manligt attribut till som jag inte har...
Det verkar som att knivärren är de enda manliga egenskaper jag har :)

Intressant är min frus reaktion när jag skulle visa henne den nya kameran (Canon G6).
Hon kände tydligen igen min ivrigt pedagogiska min och satte upp ett argt pekfinger; ”Du, inte ett ord nu, jag hittar den där automatknappen själv...”

Hon är totalt ointresserad av inställningar och egenskaper, såvida jag inte kan bevisa att hon har en absolut nytta av dem.

Detta från den kvinna som varje dag vid matbordet berättar om hur hon löst dagens programutvecklingsproblem (hon är programmerare) och med lysande ögon berättar om (jag vill inte ens upprepa de termer hon använder, en del måste komma från från Star Trek) loopar och konteringshänvisningar.

Kläder ligger för oss båda milsvitt högre än kameraprylar på tiolistan...

Jaså! Haha! Mitt eget inlägg ska förstås egentligen ses i ljuset av att jag fick syn på ett inlägg som sa att kvinnors kameraval hade samband med att de inte klarar att öppna en webläsare. Nivån var satt, liksom :)

Tjejer skall ha söta och sexiga saker, därför är Hasselblad är en typisk tjej kamera.

Tror det beror på att fler killar fotograferar och att denna fördelning är normal. Även just att killar är lite mer förtjusta i ny teknik medan tjejer nöjer sig med det som är bra men kanske inte det nyaste eller coolaste.

lottae skrev:
Men hallååå, vilka fördomar..

Kanske det bara är så enkelt som att kvinnor inte har behovet av penisförlängare?

Helt logiskt. Eftersom det som önskas förlängas med en dylik tingest inte finns där från början ;)

Fast en faktor kanske ligger i annan ojämlikhet. Fler kvinnor är fortfarande låginkomsttagare än vad män är och kameror kostar pengar.. Kan det ha viss betydelse?

De flesta dyr-kameror köps nog på kredit så det har mindre betydelse.

Själv visar jag ingen kameraväska här. Ser ingen direkt orsak att skylta med utrustningen, den är till för att användas i stället för att pratas om.

Medhålles! Det har nästan blivit som att den som har flest eller de senaste prylarna vinner.

/Johan

Staffan skrev:

Kan meddela att det inte går att tillämpa på min tjejs rätt rejäla förråd av skor och handväskor :)

/Johan

ANNONS