Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvinnor och Män, typ av kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
Läste en recension på EOS 1D MKII och såg sedan att det var 48st på fotosidan som hade en sådan och endast en ! var kvinna.

Är det den prylkåta genen i mannen som styr detta? frågan ställs inte specifikt på denna kameran, är det likadant med Nikons alt? (om det nu finns något nikon alt (lite ironi)).

min egentliga fråga är nog, vad är en tjej kamera resp. kill kamera?

På fotosidan finns 9749 kvinnor och så många män att sökningen pajade..
Iaf så är typ var fjärde (4,4) medlem en kvinna, resten män och därför kan man ju inte gå efter resultat på såna sökningar här.

Jag tror inte fotoutrustningen skiljer sig speciellt mellan kvinnor och män, men fler män verkar ha foto som intresse.

Om var fjärde medlem är en kvinna borde det ju rimligen finnas ca 10 kvinnor med en EOS 1D mkII.

Jag tror definitivt att män är mer prylkåta, eller iaf prioriterar nya tekniska prylar högre. Jag använder hellre min gamla jacka en säsong till och köper ett minneskort istället för att köpa en ny jacka tex. ;-)

Detta går igen överallt. Kvinnor köper en Renault Clio och män köper BMW. Män går till Hifiklubben (eller liknande/värre) och tar lån för att köpa de dyraste högtalarna de har. Kvinnor handlar en "lagom" anläggning på siba.

Jag tror att det finns fråmst två anledningar. Män har ett större behov av att hävda sig inför andra. Män har ett, rent allmänt, större teknikintresse.

Jag tycker ofta åxå att man ser skillnad i kvinnligt och manligt fotograferande och även i hur man tittar på bilder. Män kommenterar ofta bilder i form av teknisk kritik. "Inte riktigt bra skärpa där och där", medan kvinnor kommenterar färg och form.

Och för alla som inte förstår: Ovanstående är grova generaliseringar och inte nogmed det, det är vad JAG ser som ligger till grund för dessa generaliseringar.

Så.

Edit:
Man kan ju åxå spekulera i att män har en övertro på sig själva och måste skaffa "de värsta" grejerna som sin bara för att de inte ska bli begränsade. Kvinnor: "Denhär räcker väl bra åt lilla mig. Jag är ju ändå inte så duktig."

Jag köpte en D100 av en kvinna som skaffade en D2H istället. Hon behövde snabbare AF och rejälare hus.

!

Eftersom kvinnor har sinne för smak och stil har kvinnor Nikon. =)

F.ö. är jag nog inte den enda kvinna som hellre lägger pengarna på prylar a´la minneskort, ipaq osv än på kläder.

Själv tror jag att kvinnor inte kan det här med datorer, de kan knappt starta webläsaren. Hur ska de då kunna lägga in en 1Ds MKII i sin "kameraryggsäck"?

ThomasT skrev:
Själv tror jag att kvinnor inte kan det här med datorer, de kan knappt starta webläsaren. Hur ska de då kunna lägga in en 1Ds MKII i sin "kameraryggsäck"?
Men hallååå, vilka fördomar..

Kanske det bara är så enkelt som att kvinnor inte har behovet av penisförlängare?

Fast en faktor kanske ligger i annan ojämlikhet. Fler kvinnor är fortfarande låginkomsttagare än vad män är och kameror kostar pengar.. Kan det ha viss betydelse?

Själv visar jag ingen kameraväska här. Ser ingen direkt orsak att skylta med utrustningen, den är till för att användas i stället för att pratas om.

lottae skrev:
På fotosidan finns 9749 kvinnor och så många män att sökningen pajade..
Iaf så är typ var fjärde (4,4) medlem en kvinna, resten män och därför kan man ju inte gå efter resultat på såna sökningar här.

Jag tror inte fotoutrustningen skiljer sig speciellt mellan kvinnor och män, men fler män verkar ha foto som intresse.

Lotta, hos oss i Fotografiska Föreningen i Malmö finns nog upp till 40% kvinnor. I det analoga svart-vita mörkrummet är tejerna i klar majoritet.
Två av tjejerna använder mellanformat 6x6 och 6x7.

Mvh
Wolfgang

lottae skrev:

Själv visar jag ingen kameraväska här. Ser ingen direkt orsak att skylta med utrustningen, den är till för att användas i stället för att pratas om.

Hmm, inte jag heller. Hjälp, kanske har en stark kvinnlig sida! Eller kanske inte hjälp, tror jag, den kommer nog till pass ibland ;-)

Någon som orkar leta upp förhållandet på L optik och vad det nu heter på Nikon språk mellan män och kvinnor??

Pojkar, pojkar.... jag hoppas ni skämtar mycket i den här tråden eller är ironiska. För annars har ni nog inte förstått mycket om oss kvinnor...

defiant skrev:
tjejer som köper mycket kläder ex, är inte det en form av "penis förlängeri"?? eller är det fåfänga??
Jag svarade så bara för att citatet jag svarade på var väldigt nedvärderande mot tjejer.

Sen vad gäller kläder så handlar jag rätt friskt själv, men många killar jag känner är minst lika bra klädshoppare.
Skillnaderna är att att jag berättar för kompisen att jag köpt ett par skitsnygga jeans, han säger till mig att det gjorde jag med igår "ett par diesel." Den grejen hände för några veckor sedan på riktigt;)
Andra tjejer kanske är olik mig och andra killar kanske är olik han, men jag säger hellre att jag har några bra kameror än att jag rabblar märket/ena, jag säger hellre snygga jeans än märket (även om det står diesel på, vilket killkompisen inte gjorde.)
Fast säkert skiljer det sig som sagt i många fall både vad gäller teknik och kläder oavsett kön.

Tycker bara det är bättre att använda sakerna än att prata/skylta med dem alltså..

(sen att jag shoppar kläder ibland går givetvis inte ut över kameraväskan ;))

ThomasT skrev:

Men hallå! Jag är en 40-årig tant som fick min första dator när jag var 30, de senaste åren har jag byggt ihop mina datorer själv. Otaliga jämnåriga män har jag löst datorproblem åt. Själv har jag en teori om varför det är så; Män är mycket mer ovilliga att ge sig in på ny mark där de inte redan "kan allt". Män har svårt för att vara nybörjare, och med stigande ålder ägnar de sig helst åt sånt de redan kan. Varför? Jo, män är mer prestigefyllda helt enkelt.

Om varför färre kvinnor har dyraste kamerorna... Ja en anledning som jag ser är att kvinnor ofta har mindre pengar. Vi har ju fortfarande inte lika höga löner, och kvinnor tar större ekonomiskt ansvar för barn- och hushållskostnader.

Ja det var MINA grova generaliseringar det ;)

Själv prioriterar jag definitivt mina tekniska prylar framför kläder, eftersom jag har roligare med dem än vad jag brukar ha i snygga kläder!

Senast ändrad:
Killkamera är väl en kamera som bärs av en Kille
Tjejkamera en kamera som bärs av en Tjej,
är det så svårt att lista ut:)

/Göran

lottae skrev:
Jag svarade så bara för att citatet jag svarade på var väldigt nedvärderande mot tjejer.

Sen vad gäller kläder så handlar jag rätt friskt själv, men många killar jag känner är minst lika bra klädshoppare.
Skillnaderna är att att jag berättar för kompisen att jag köpt ett par skitsnygga jeans, han säger till mig att det gjorde jag med igår "ett par diesel." Den grejen hände för några veckor sedan på riktigt;)
Andra tjejer kanske är olik mig och andra killar kanske är olik han, men jag säger hellre att jag har några bra kameror än att jag rabblar märket/ena, jag säger hellre snygga jeans än märket (även om det står diesel på, vilket killkompisen inte gjorde.)
Fast säkert skiljer det sig som sagt i många fall både vad gäller teknik och kläder oavsett kön.

Tycker bara det är bättre att använda sakerna än att prata/skylta med dem alltså..

(sen att jag shoppar kläder ibland går givetvis inte ut över kameraväskan ;))

Detta påhopp var inte riktat mot dig persnoligen utan mer ett allmänt påhopp mote tjejer som tycker att prylar är penisfölängeri men inte ex kläder.

ett annat ex. på män och kvinnor har olika syn på teknikiniska/estetiska är ex om man köper en ny bil, så fråga en tjej/kvinna nästan alltid först vilken färg? medans en kille/man fråga om vilket märket eller hur stor motorn är...

yalazy skrev:
Själv har jag en teori om varför det är så; Män är mycket mer ovilliga att ge sig in på ny mark där de inte redan "kan allt". Män har svårt för att vara nybörjare, och med stigande ålder ägnar de sig helst åt sånt de redan kan. Varför? Jo, män är mer prestigefyllda helt enkelt.

Aaah så måste det ju helt enkelt vara...hahaha

Tror helt enkelt du har ganska fel där om man säger så.

Kanske dina argument om den stackars lågavlönade kvinnan kan ha lite substans dock.

ANNONS