ANNONS
Annons

Kritvit bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)
Du överexponerar bakgrunden genom att lägga på mer ljus.

Problemet som uppstsår är de överstrålningar som du ser i din exempelbild. Dessa går att ta bort med rätt placerade skärmar.
 
För att få en riktigt vit bakgrund utan att behöva fixa och dona i Photoshop så behöver man en blixt eller lampa som lyser på den vita bakgrunden. Det ljuset ska vara ett bländarsteg starkare än ljuset på modellen. Är det starkare så riskerar ljus från bakgrunden att läcka över och göra modellen grådaskig.

Om du kör med fasta lampor mäter du enklast ljuset på modellen genom att gå närmare och mäta på överkroppen eller i ansiktet. Kör du men negativ film är det inte fel att du ställer in ett bländarsteg över det värde du får om du mäter mot ansiktet, alltså överexponerar. Med dia ska du köra exakt.

För att kolla styrkan på bakgrundsljuset så mäter du mot den vita bakgrunden och ökar 3 bländarsteg. Då ska det värdet ligga ett bländarsteg över värdet på som du fått på modellen. Det värde som du slutligen ställer in på kameran är det värde som du fått fram när du mätt modellen enligt förra stycket.

Plåtar du med fasta studioblictar måste du ha en lös blixtmätare och då är det en baggis. Bara mär ljuset som faller på modellen och ställ in. Gör en kontollmätning på bakgrunden och kolla att det värdet är ett bländarsteg högre än modellljuset.

Gör du med kamerans inbyggda blixt eller en blixt på kameran är det lite svårare. Den vita bakgrunden kommer antagligen att lura din kamera. På en del kameror eller blixtar finns möjlighet att ställa in kompensation. Ställ då in +1 eller +2 steg. Märk att det är skillnad mellan kompensering för vanligt ljus (finns på de flesta kameror) och kompensering av blixtljuset som är mer sällsynt. Det är bara blixtljuskompensering som funkar.

Finns inte blixtljuskomensering på din kamera så kan du på en analog kamera ställa in ett eller två stegs lägre filmkänslighet och därmed lura blixten. Kör du tex med ISO 200-film så ställer du in ISO 100 eller ISO 50.
 
Magnus: Kräver den metoden du beskriver att man har reglerbara blixtar/lampor? Hur gör man om man köper sig ett enklare studiobelysningskit med ren belysning och fast ljus? Måste man anpassa avsånden till modell/fond så att förhållandena i ljusstyrkan blir rätt enligt det du beskrev ovan? Eller kan man gå till den lokala elhandlaren och köpa en dimmer? Fast då får man väl fel ljustemperaturer?

Detta var en intressant tråd för en som vill lära sig lite mer om belysning!!

mvh//Peter
 
peter_wahlström skrev:
Magnus: Kräver den metoden du beskriver att man har reglerbara blixtar/lampor? Hur gör man om man köper sig ett enklare studiobelysningskit med ren belysning och fast ljus? Måste man anpassa avsånden till modell/fond så att förhållandena i ljusstyrkan blir rätt enligt det du beskrev ovan? Eller kan man gå till den lokala elhandlaren och köpa en dimmer? Fast då får man väl fel ljustemperaturer?

Det finns flera sätt att reglera ljusstyrkan. Ofta finns hel och halvljus. Sedan kan man som du säger ändra avståndet. Man kan också sätta gråfilter på ljuskällan. Kan vara en grå tygbit.

Dimmer är sällan roliga och kan ge ett ljus som fladdrar i ljusstrka. Ger dessutom surr i stereoanläggningen...
 
Nu kommer följdfrågan... Blixtljus eller fast ljus? Är det mest en ekonomisk fråga? Blixtarna är ju inte gratis, men några enkla lampor och paraply kam man ju får för bara några tusenlappar. Med fast ljus så ser man väl nästan hur resultatet av ljussättningen blir direkt, vilket kan vara en fördel för en nybörjare - eller? Bygglampor säger många är en bra idé, men jag är väldigt skeptisk mot detta, så billiga bygglampor mest ger ifrån sig IR-Ljus... struntprat eller inte? Men det låter ju logiskt.

Synpunkter?

mvh //Peter
 
Vit bakgrund (friläggning)

Det klassiska sättet är att belysa bakgrunden med två blixtar (studioblixtar) med reflektorer som ger ett jämnt ljus över hela bakgrunden. Mät ljuset mot blixtarna och överexponera 7/10 (f)-steg sätt sedan ljuset på motivet och exponera normalt. Alltså ska ljuset som träffar väggen tex bländare 11 och ljuset på motivet ska vara bländare 8 1/3. Viss tolerans finns men skillnaden ska inte överstiga 1 (f)-steg.

Med vänlig hälsning

Anders Forsslund
AIFO AB
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar