gamleJ
Aktiv medlem
Samt när blixtar används.Ja då var väl hela högen av användbarhet när det gäller manuell fokus uppräknad.
Det finns såklart lägen även vid blixtfoto när automatik fungerar bra, och ibland är den till och med helt avgörande.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Samt när blixtar används.Ja då var väl hela högen av användbarhet när det gäller manuell fokus uppräknad.
Ja, och grunden är teoretisk. Man måste plugga i en kvart innan man kan gå ut och öva.För en del är det självklart direkt för andra krävs det träning. TS uttrycker tydligt en frustration kring exponeringstriangeln. Med den på plats blir det lättare att göra kloka val kring programläge och mycket annat. Det är svårt att utveckla färdighet när inte grunden finns.
Autofokus vid blixtfotografering kan fungera utmärkt. Många blixtar har speciell belysning för att hjälpa autofokusen på traven.Samt när blixtar används.
Det finns såklart lägen även vid blixtfoto när automatik fungerar bra, och ibland är den till och med helt avgörande.
Vid makrofotografering kan manuell fokus också vara praktiskt. Dock inte i allmänhet när man fotograferar flygande insekter.Ja då var väl hela högen av användbarhet när det gäller manuell fokus uppräknad.
Ja, och grunden är teoretisk. Man måste plugga i en kvart innan man kan gå ut och öva.
Det var kanske lite raljant uttryckt, förstås. Eftersom en ändring av bländaren med en faktor kvadratroten ur två dubblar eller halverar ljusmängden medan samma sak sker med ändring med en faktor två av slutartiden så kan det kanske ta lite mer än en kvart att lära sig.
Det handlar dock inte om raketkirurgi så man ska inte vara rädd att läsa på lite. Vilken grundläggande text som helst om exponering kan duga.
(F.ö. så är uttrycket exponeringstriangeln formellt felaktigt eftersom en ändring av ISO inte ändrar exponeringen. Den ändrar bara bildens ljushet. Detta är dock överkurs för de flesta).
Det kan jag sympatisera med. Det är förvisso så att man måste öva på det praktiska så att man inte behöver sätta sig ner och räkna när man ska exponeringskompensera. Men det går fortare att öva upp en "intuitiv" förmåga om man börjar med att sätta sig in i den teoretiska bakgrunden. Att prova sig fram med "trial and error" (ibland benämnt "trial and horror") tar längre tid.Ibland går det också att förstå något teoretiskt när det läses men så gör teflonet i huvudet att det är borta i den praktiska situationen. Nu betyder inte det att jag personligen haft svårt med exponeringstriangeln men den ställer definitivt till problem och avskräcker många.
Det är helt sant, men en sådan bild är lättare att ta med hjälp av en ljusmätare än utan någon ljusmätare.
Om man är mycket rutinerad kan man nog ta den typen av bilder helt utan ljusmätare, men det mänskliga ögat är en sämre ljusmätare än en ljusmätare av valfritt annat slag (i stort sett) som man kan plocka fram vid behov.
Ett exempel på ett fotografi taget utan hjälp av ljusmätare är "Moonrise, Hernandez, New Mexico" som Ansel Adams lyckades exponera rätt med hjälp av att han kände till månens luminans. Vi vanliga dödliga lyckas nog bättre genom att använda en ljusmätare.
Till TS framför jag förslaget att fortsätta med automatisk exponering så länge det blir bra. Om du med tiden vill ta lite krångligare bilder, ljusmässigt, så kommer du att bli motiverad att lära dig sambandet mellan bländare, slutartid och ljus.
Hur en enkel ljusmätare mäter ljuset kan också vara bra att känna till. Om man vet det så vet man också hur man ska justera exponeringen för en ljusmässigt knepig bild som en ljusmätare inte ger rätt värden för.
Det var nånting liknande jag föreslog i en annan tråd. Möjligen med undantaget att den första bilden inte nödvändigtvis behöver vara "bra". Man tar först en bild på ett motiv, en fruktskål eller en tall, sen vrider man till något annat läge, till exempel M, och tar ett gäng bilder på samma motiv med olika inställningar. Men behöver inte ens komma ihåg vilka inställningar man gör, eftersom kameran oftast är så fiffig att den sparar dessa inställningar som metadata i bildfilen. Sen tar man ned bilderna i datorn och jämför, och man kan se hur olika inställningar påverkar bilden. För att göra det enklare kanske man ska börja med små bildserier där man bara ändrar ett fåtal eller bara en parameter.Övning ger färdighet.
Ta en bild i autoläget som blir bra. Ställ in alla parametrar som kameran valde i manuellt läge. Ta en till bild som nu ska vara lika bra som den automatiska. Ändra en parameter upp och ner och se vad som händer med exponeringen. Kompensera ändringen med en annan parameter tills bilden blir bra exponerad. Prova samma med en annan parameter. Med parametrar avses bländare, tid eller iso och var och en påverkar bilden på sitt sätt.
Öva på.
Du behöver inte ens ta en bild i autoläget. Det räcker att snurra på rattarna i M-läget tills kameran anser att du har rätt exponering. Då har du en kombination den kunde valt själv.Övning ger färdighet.
Ta en bild i autoläget som blir bra. Ställ in alla parametrar som kameran valde i manuellt läge.
Ja, när man gör experiment ska man bara variera en parameter i en experimentserie. Annars blir det rätt svårt att lära sig hur varje parameter påverkar bilden.Det var nånting liknande jag föreslog i en annan tråd. Möjligen med undantaget att den första bilden inte nödvändigtvis behöver vara För att göra det enklare kanske man ska börja med små bildserier där man bara ändrar ett fåtal eller bara en parameter.
Hon är ute och testar förstås. Här blir ju inget gjort...... Jag tror vi har tappat TS för länge sedan.. fantastiskt hur en enkel fråga kan få så många komplicerade svar .. kan det bero på att TS är en kvinna??
…eller att alla andra i tråden inte är kvinnor…..... Jag tror vi har tappat TS för länge sedan.. fantastiskt hur en enkel fråga kan få så många komplicerade svar .. kan det bero på att TS är en kvinna??
Kan det vara så att TS missat det mest uppenbara och kanske inte läst av kamerans ljusmätare (som kan synas lite dåligt i vissa kamerors sökare)?. Fotograferar du enligt ljusmätaren får du exakt samma exponering som i A eller T/TV läget! Knepet med manuell exponering är att över- eller underexponera jämfört vad med ljusmätaren säger (som redan finns förklarat i tråden. Har du spegellös kamera och har rätt inställning i sökaren är "What you see is what you get" - Med andra ord är det lika lätt att exponera som man vill i M-läget som i de andra lägena (Bara att justera på exponeringskompensationen när du kör A/AV eller T/TV (på vilken ratt den nu finns eller är programmerad att finnas) eller på ratten/rattarna för tid/bländare/ISO när du kör M. Ska du lära dig detta så det sitter i ryggmärgen är det en fördel om du undviker auto-iso till en början!
Du har redan fått bra och uttömmande svar ovan. Men ska man gå ännu mera manuellt så ska man väl stänga av autokokus och bildstabilisering också.
Jag är dock lite fundersam över varför man gör så. All den där fina automatiken har säkert kostat en del att utveckla och utgör en inte helt försumbar del av inköpspriset på kameran, och man hade säkert kunnat spara en del genom att köpa en kamera utan den automatiken, om det hade gått,
Nu börjar det bli lite väl off-topic. Vad makrofoto har med M-läget att göra är inte lätt att begripa. M som i makro?Börja fota macro.