Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kritisera vs. Bläddra !!!

Produkter
(logga in för att koppla)
ZerveZ skrev:
Som sagt har jag ingen lösning. Cirklar hade gett en själv många fina kommentarer men det riskerar tror jag att dela upp fotosidan i 50 olika små grupper som sitter och njuter av sina bilder och sen nya medlemmer postar 5 bilder får inga kommentarer och försvinner bort i etern. Vilket är döden för fotosidan.

Det ligger något i det du säger. Om man vill ha cirklar är det viktigt att se till att de inte blir fora för inbördes beundran och stänger ute andra som inte är "invigda". Kanske i så fall införa någon funktion så att man bara kan vara med en viss cirkel i en viss tid och sedan blir "omplacerad" när den tiden gått? Jag bara spånar... Å andra sidan undrar jag om det inte är så redan idag att det finns många som bara tittar på varandras bilder och kommenterar dessa och inga andra.

Jag tror nog ändå att cirklar hade kunnat fungera om man fortlöpande bildar nya så fort som ett tillräckligt stort antal personer anslutit sig. Som det är idag är det ju såpass snålt med kommentarer att det nästan inte känns meningsfullt att ladda upp bilder. Orsaken till att man är med på fotosidan är ju att man vill utvecklas som fotograf.

Jag kan å andra sidan förstå att man inte kommenterar varje bild man ser, eftersom det tar ganska mycket tid. Jag har ju själv insett att jag inte hinner med att kommentera alla bilder jag velat kommentera på grund av tidsbrist. Alternativet är att man skriver många "slarviga" kommentarer. Om man varit med i en cirkel, så hade man istället kunnat koncentrera sig på några bilder per vecka och varit mer omsorgsfull i sin kritik. Dessutom hade man nog blivit tvingad att kritisera "dåliga" bilder, som man kanske inte gjort annars, och vilket förhoppningsvis hjälpt fotografen ifråga att utveckla sig.
 
ekfeldt skrev:
Jag blir irriterad när jag tittar på vissa bilder och de visats många gånger men ingen har sagt något...

Hur f..n kan man se en bild & inte tycka något ?
Okej att man kan vara trött ibland men
det jag ser på fs visar bara på ren & skär LATHET.

...

Du har aldrig funderat på om det kan vara så att de flesta har en begränsad tid att lägga ner och måste göra en avvägning ? Ska du ge genomtänkt kritik på alla bilder som läggs lär det inte bli mycket tid över för annat - typ egna bilder...

Enligt din profil har du gett drygt 130 kommentarer vilket jag tycker du ska ha all heder för men det är inte många dagars inflöde på fs - ska jag gå på ditt resonemang borde jag istället fråga varför har du varit för lat för att kommentera de övriga ?

Visst är det önsvärt med bra och konstruktiva kommentarer men det är inget man kan tvinga fram.
 
Cirklar

Tanken med kritikcirklar har klara poänger men jag ser inte på vilket sätt den står i motsättning till hur fs fungerar idag ?

Vad hindrar ett antal personer från att komma överens om att alltid i första hand lägga tid på att kritisera varandras bilder ? Det är ju det som det hela i praktiken handlar om ...

Inget så vitt jag kan se - och det är betydligt mer konstruktivt än att gnälla på andra. Se det positiva i att bilden intresserat så pass många även om ingen eller ett fåtal gett kritik.
 
En idé kan kanske vara att man, säg var tionde gång, när man loggar in får i uppdrag att kommentera en slumpvald bild.
Innan man kommenterat den så är viss funktioner på sidan låsta.
Fördelen med detta är ju dessutom att man kan få kommentera en bild man annars inte skulle ha tittat på alls. Förhoppningsvis så lär man sig något nytt på detta, och fotografen får en kommentar som kanske skiljer sig från övriga han/hon fått på denna bild.
Nackdelen är naturligtvis att man kanske tvingas kommentera när man inte är upplagd för det.
/Micha
 
ekfeldt skrev:
..Visst håller jag med er om att man ska få sitta i lugn & ro & bara titta på lite bilder ibland men att konsekvent använda fotosidan som ett språklöst galleri tycker jag är nonchalant...

Hur menar du då ? På vilket sätt är det nochalant mot dig om någon går in på fs och ser på dina bilder, som du valt att publicera tillgängligt för vem som helst, även om personen i fråga inte anser sig ha kunskap eller tid att ge dig kritik ? Kanske inte ens är medlem på fs.

Jag kanske missförstår dig men den enda lösning jag kan se i så fall är att ha sina bilder lösenordsskyddade och bara ge ut det till de man vet kommer att ge återkoppling. Hålla "populasen" borta så att säga :)
 
michap skrev:
En idé kan kanske vara att man, säg var tionde gång, när man loggar in får i uppdrag att kommentera en slumpvald bild.
Innan man kommenterat den ...

Visst är det en tanke om man vill tvinga av folk text. Kanske får det vissa att ta sig i kragen och kommentera mera, kanske får det vissa att sluta använda fs. Det finns positiva sidor men jag tror det negativa överväger.

Hur ska man göra med kommentaren: "Hej, din bild kom upp men tyvärr hinner jag inte skriva en kommentar nu, skulle bara kolla ett forum" ? Ska man kunna anmäla den till redaktionen ? Ska man bli avstängd, tvingas skriva en extra kommentar...??
 
janc skrev:
Visst är det en tanke om man vill tvinga av folk text. Kanske får det vissa att ta sig i kragen och kommentera mera, kanske får det vissa att sluta använda fs. Det finns positiva sidor men jag tror det negativa överväger.

Hur ska man göra med kommentaren: "Hej, din bild kom upp men tyvärr hinner jag inte skriva en kommentar nu, skulle bara kolla ett forum" ? Ska man kunna anmäla den till redaktionen ? Ska man bli avstängd, tvingas skriva en extra kommentar...??

Ja visst! Jag inser nackdelarna.
Det finns inga lätta lösningar på problemet.
/Micha
 
ZerveZ skrev:
..Ett problem som jag ser är att den här diskussionen inte når fram till de som bara använder fotosidan till att flukta runt på. Man kan kolla på de som kommenterar i den här tråden ochs er då att överlag så är det goda responsgivare ungefär 150+ på de flesta med vissa undantag dock. Så de märker inte av att det är ett problem att de bara fluktar runt utan kommer att fortsätta med det. Det är iaf min teori
...

Är problemet att det är för få kommentarer över lag eller att för många bara "fluktar" och att vissa upplever att de därigenom åker snålsjuts, är nonchalanta o.s.v. ?

Det första fallet tycker jag är relevant, visst skulle det vara bra med fler och djupare kommentater. Kanske kan idén om någon typ av "cirklar" som framförts kunna åstakomma detta.

Det andra fallet är obegripligt för mig. Vill någon titta på de bilder jag lagt upp här är det hjärtligt välkomna att göra det även om de av en eller annan orsak inte ger en kommentar.
 
Jag gick ut starkt i början för just då var jag irriterad & kände att jag var tvungen att skriva av mig.
Det hjälpte.
Nu när jag är mer samlad så kan jag så klart se fördelar med "blädring" också.
Inspirationskälla,mm.

Men jag tror att i grund & botten att det jag vill poängtera att man tänker lite på de som skapat konstverken lägger upp dem för att de vill ha lite respons i alla fall.

Jag har förstått att ju mer man kommenterar desto mer kommentarer får man.

När man sedan tar sig tid att för att se om man i gengäld kan hjälpa de som kommenterat mig och det visar sig att det inte finns några bilder att kommentera så kan det kännas lite tomt :)

Jag förstår att man inte kan kommentera alla bilder men jag tror att jag har lyckats,
lite i alla fall,
med mitt mål att försöka få fler att kommentera liiite mer än de förut gjorde, beroende på hur länge detta ligger kvar & hur många som läser.

Observant av dig 'ZerveZ' :)
 
Nyttig eller inte...
Diskutionen här har, genom er, hjälpt mig att snabbare väga för & nackdelar mot varandra.
Stort tack !
Skönt att vädra & det har hjälpt mig att få en mer öppen syn på "problemet".

Det kommer förmodligen att komma dagar när jag bara kommer att slökolla och det kommer säkerligen fler dagar då jag känner att jag bara inte KAN hålla mun. :)

Fortsätt gärna diskutionen eller ämnen som ligger i närheten här.
Jag läser alla inlägg...
ännu så länge har de inte kommit i samma takt som bilderna här på fs. ;-))
 
henrik.e skrev:
På photo.net har man kritikcirklar, dvs sammanslutningar av ett fåtal medlemmar som (om jag förstått det rätt) åtar sig att kommentera ett visst antal bilder från de övriga deltagarna i cirkeln.

Ett liknande förslag hade jag för 1 år sedan eller något. Kommer inte ihåg vad jag kallade det då..men det gick ut på att alla medlemmar slumpades ihop i grupper om ett antal personer i varje grupp. Medlemmarnas bilder i sin egen grupp skulle man bevaka lite extra för att också kommentera. Efter en eller ett par veckor var det tänkt att man skulle slumpas ihop med nya medlemmar osv.

Tanken med det hela var att dels öka själva mängden kommentarer och dels se till att så många medlemmar som möjligt får kommentarer på sina bilder. Lite av den "inbördes beundran" som anses förekomma hade inte blivit så uppenbar längre.

Men jag vet inte..gensvaret blev väl inte så jättestort då har jag för mig. Kan inte säga varför.
 
Jag tror att en källa till problemet med färre/ytligare kommentarer har att göra med det stora inflödet av bilder.

I höstas fanns det fortfarande en chans att titta igenom "dagens skörd". Idag använder jag sällan funktionen "visa dagens bilder", utan istället bevakningar.

Ett sätt att få upp antalet kommentarer är att faktiskt utsätta oss "bevakare" för oväntade nya bilder samtidigt som vi tittar på våra favoritfotografer. 1-3 slumpade bilder som visas samtidigt med den bevakade bilden kanske?

Jag har ingen "vilja" att snäva in enbart på mina favoritfotografer, men det blir så automatiskt av bevakningarna. Så tjuffa upp lite andra bilder samtidigt, så ska jag nog kommentera dom också. :)

Mina funderingar.
-Christian

PS. Gränsen med max 50 bevakningar är också ett problem - jag ligger och stöter emot den hela tiden. Det minskar också mängden bilder jag "utsätts" för.
 
Jag är en "bläddrare"!
Och det står jag för!
Det finns ingen anledning för mig att racka ner på några bilder på Fotosidan!
De bilder som jag inte gillar/tycker mindre om/tycker är dåliga, bläddrar jag förbi!
Jag förväntar mig att alla andra gör lika med mina bilder! "Är inte bilden i smak, så bläddra förbi!"

Visst! Kan man ge kritik till de bilder man tycker är dåliga, men vi MÅSTE vara konsikventa
i vårt utlåtande! Så alla som är här vet vad som gäller! Eller?
Mvh...Conny.
 
Jag tror inte att flödet är ett problem. På Photosig som överträffar fotosidan mångfalt vad det gäller bildflöde har ändå inte mer än kanske 100 bilder totalt som inte är kommenterade.

Jag håller heller inte med om att kommentarerna är dåliga på Photosig. Jag tycker jag generellt att jag får bättre kommentarer på Photosig än vad jag får här. Då inte i form av fler tummar eller bättre betyg utan mer genomtänkt och analyserat svar.

Mvh
Maverick
 
Usker skrev:
Jag är en "bläddrare"!
Och det står jag för!
Det finns ingen anledning för mig att racka ner på några bilder på Fotosidan!
De bilder som jag inte gillar/tycker mindre om/tycker är dåliga, bläddrar jag förbi!
Jag förväntar mig att alla andra gör lika med mina bilder! "Är inte bilden i smak, så bläddra förbi!"

Visst! Kan man ge kritik till de bilder man tycker är dåliga, men vi MÅSTE vara konsikventa
i vårt utlåtande! Så alla som är här vet vad som gäller! Eller?
Mvh...Conny.

Det är skillnad på en dålig bild och en bild som inte passar ens smak. Något som inte alla tycks ha klart för sig när de kommenterar iaf.

Mvh
Maverick
 
Fredrik, angående att du får fler & bättre kommentarer på PhotoSig - vad tror du det beror på? Vad kan man göra åt det?

Jag har själv inte använt PhotoSig, så jag vet inte riktigt hur den funkar.
-Christian
 
Jag vet inte så noga. På photosig finns igentligen två typer av kommentarer de som säger vilken fin bild titta på mina. Eller de som verkligen är bra. Hitills så har jag fått både och på bilderna jag laddat upp. Det som skiljer från här är att de kommenterar bilden mycket mer än motivet.

De berättar vad de tycker tar uppmärksamhet i bilden hur de upplever skärpedjupet osv... Här är det rätt ofta att man kommenterar motivet snarare än bilden, vilket i praktiken leder till att man ska byta motiv för att bilden ska bli bra.

Det är ju naturligtvis så att det är betydligt fler fotografer engagerade på photpsig än här och därmed fler duktiga fotografer, men det i sig förklarar inte varför kommentarerna är bättre eller att de har så få okommenterade bilder. Jag har själv hittills förklarat det med att det råder kulturella nätskillnader mellan svenskar och övriga världen. Det är för stor andel människor som bara vill ha och inte ge tillbaka något på en sajt som denna, vi är lite för ego helt enkelt. Det i sin tur kanske kan förklaras genom att USA troligen är lite mer moget i sitt utnyttjande av communitys pga att landet är så stort och att communitys då är vanligare för att hålla ihop intressegrupper i samhället. I sverige är det enligt min erfarenhet inte särskilt vanligt, i synnerhet i stora format.

För att lösa problemet här så har jag tidigare föreslagit olika former av tvingande åtgärder för att få folk att kommentera. Det är inte en bra lösning igentligen men jag ser ingen annan lösning för tillfället iaf. Ett alternativ kan vara att primera de som kommenterar, t ex genom att deras uppladdningskvot utökas eller nåt.

Vad jag tycker är viktigt att jämföra är dock att photosig får in flera tusen bilder om dygnet medans vi här får in ett par hundra eller nått. Så flödet i sig är inte det som hindrar folk från att kommentera. Det är mest en lockvara för att få folk att betala dyrare medlemskap. Vore flöldet problemet skulle ingen få ladda upp mer än en bild i veckan tror jag. Hos photosig är frekvensen en bild var tredje dag om jag inte minns fel.

Mvh
Maverick
 
Fredrik Johansson skrev:
'Ett alternativ kan vara att primera de som kommenterar, t ex genom att deras uppladdningskvot utökas eller nåt.'

Helt klart bästa lösningen hittills.
Mycket bra !
 
men då kommer problemmet med att man går in hos någon skriver fin bild till 10 olika bilder och laddar upp sina mästerverk. kvantitet istället för kvalite. vet inte om det är bättre eller sämre heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.