Annons

Kritisera vs. Bläddra !!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Jag tycker som Ulf här ovanför! Man orkar inte alltid skriva värsta grejen, ibland vill man bara skriva "Fantastiskt!" eller "nej tack"
Det är ju bättre än ingenting eller?

Kanske redan har nämnts i denna tråd..

Men en sak som jag skulle tycka vore bra vore om man kunde få vara ärlig och rakt på sak utan att folk ska bli arga..

Varför måste man väva in en kommentar i löjliga utsvävningar och omskrivningar bara att bildskaparen inte ska bli ledsen?

Jag blir sååå trött på detta meseri!

Det är inte heller så underligt att det är så få bilder som får kommentarer.. vem orkar kommentera en massa husdjursbilder och eller semester/familjebilder som är tagna utan eftertanke eller snyggt efterarbete (eller åtminstone försök till efterarbete)?!

Detta är inget foto-album på nätet!

Det finns flickr.com till såna bilder!

Ett vackert motiv blir automatiskt inte en vacker bild, Svensson! (namnet syftar ej på en viss person)
Kloka synpunkter Daniel. Visst är det trist att behöva skriva minst x antal bokstäver för att kunna registrera en kommentar, och visst är det trist att vissa inte kan ta kritik osv. Jag håller med dig om att spontaniteten måste uppmuntras och att gnällspikarna (samt familjealbumsfundamentalisterna) ska plattas till. Kunde inte skrivit det bättre själv.
U
 
Danlo skrev:
Men en sak som jag skulle tycka vore bra vore om man kunde få vara ärlig och rakt på sak utan att folk ska bli arga..
Håller helt med - men hur skall man förändra människors beteende runt sådant. Det är inget man löser med tekniska lösningar iallafall. Vi har regler mot hämndröster och sådant, men får nästan aldrig rapporter om att det förekommer. Och vi skriver tydligt att man måste kunna ta kritik - referera till det bara om ni får mothugg, det är inget snack om saken.

Naturligtvis finns det alltid vissa som inte kan ta kritik, men det känns också lite som att det blivit en gängse uppfattning att man bara får massa skit om man kritiserar hårt men ärligt. Så är det ju inte. Jag tycker jag skriver rätt så hård kritik ibland i "Hård kritik", och har aldrig fått något skit tillbaka - ibland något motargument eller "försvarstal", men vad gör det?
Varför måste man väva in en kommentar i löjliga utsvävningar och omskrivningar bara att bildskaparen inte ska bli ledsen?
Det behöver man alls inte, det har vi väl bara sagt om Mjukstart (det är onekligen en "mespool"... :)
Det är inte heller så underligt att det är så få bilder som får kommentarer.. vem orkar kommentera en massa husdjursbilder och eller semester/familjebilder som är tagna utan eftertanke eller snyggt efterarbete (eller åtminstone försök till efterarbete)?!
Vi införda specifika kritikpooler för att man just skall begära kritik på vissa bilder och inte bara ösa upp. Tro't eller ej - de allra flesta som lägger upp i Bildkritik av alla de slag tycker att de har tagit en riktigt bra bild.

(FS har väl en väldigt yxig mekanism om man bara är ute efter att använda Bildkritik som en "flickr")
 
Jag känner själv att det är bättre få en ärlig kritik än en ryggdunk. Men det är ju svårt att det inte blir så nu då det inte finns någon möjlighet till att ha sina bilder anonyma under tex en eller två veckor. Nu kan man ju kolla först vad det är för fotograf och sedan skapa sin kritik utifrån det.
Om någon Nisse lägger ut en helkass bild men som har värsta Nikonkameran så vågar inte en nybörjare säga "detta var inte så bra".

Ska det vara så svårt att få en vettig pool dvs en pool där man kan få vara anonym en stund? Eller lägg in en sådan regel i poolen "hård kritik".
 
Kul idé med anonyma bilder. Ingen info om vilken kamera m m bör ju synas heller då.
Kanske räcker att fotografen kan klicka i en anonymitets-ruta när man lägger in bilden i poolen?
 
matnyttige skrev:
Om någon Nisse lägger ut en helkass bild men som har värsta Nikonkameran så vågar inte en nybörjare säga "detta var inte så bra".

Va??
Menar du att man ska kika på utrustningen innan man kommenterar???

Det har jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Jag har ingen aning om vilket hus, glugg osv eller om det kanske är en kompaktkamera som har använts bakom de bilder jag kommenterar. Än mindre om det är ett stativ för 3000:- som håller upp kameran eller om det är ett hemmabygge med prylar från Rusta. Totalt ointressant för mig.
 
Mattsen skrev:
Va??
Menar du att man ska kika på utrustningen innan man kommenterar???
Jag gjorde de alltid innan jag kommenterade dina bilder förr. Nu har du tagit bort listan på prylar så nu får du inga fler kommentarer från mig. "Tänk, det kan ju vara en nybörjare som har tagit ett turskott" tänker jag tyst för mig själv.
 
clindh skrev:
Tro't eller ej - de allra flesta som lägger upp i Bildkritik av alla de slag tycker att de har tagit en riktigt bra bild.
Det tror jag på, tyvärr. När jag själv lägger upp en bild så är det lite svettigt. Kommer den att sågas, ignoreras, få beröm? Enligt mig själv tar jag nästan inga bra bilder alls. Om någon annan tycker det så är det en oerhörd bonus, så man blir ju glad över fina kommentarer. Men jag väntar mig egentligen mest påpekanden om vad som kunnat göra bilden bra, eftersom jag som sagt oftast inte tycker att den är det själv.

Självkritik är visst någon väldigt ovanligt, både här och annorstädes.
 

...
Det behöver man alls inte, det har vi väl bara sagt om Mjukstart (det är onekligen en "mespool"... :)
...

Nyregistrerade/Nyblivna fotografer har väl oftast dåligt självförtroende när de första bilderna laddas upp och innan man lärt sig hur det är här på fs.

Vill man ha hård kritik så finns den poolen men om mjukstart börjar döpas om bland gemene man till "mespool" så tror jag att den kommer utnyttjas minimalt och att många väljer att använda andra forum.

Man vet ju själv hur det är när man försöker "bli en i gänget".

Anonymitetspool med minimal information om både utrustning & fotograf verkar som en spännande väg väl värd att prova.
 
matnyttige skrev:
Jag gjorde de alltid innan jag kommenterade dina bilder förr. Nu har du tagit bort listan på prylar så nu får du inga fler kommentarer från mig. "Tänk, det kan ju vara en nybörjare som har tagit ett turskott" tänker jag tyst för mig själv.

Sorry Mats... Där gick du på en nit. Jag har ALDRIG haft min utrustning specad...
 
matnyttige skrev:
Jag känner själv att det är bättre få en ärlig kritik än en ryggdunk.
Menar du verkligen allvar? Som etablerad fotograf borde man primärt inte ha behov av ärlig kritik utan snarare fortsatt ryggdunkande (hårdraget? ja, jag vet). Egot växer och bilderna likaså. Låter kanske konstigt, men så funkar det ju faktiskt i verkliga livet...

Tråden handlar egentligen inte om 'dig' utan om den stora massan som upplever frustration över att inte få sina bilder kommenterade överhuvudtaget. Här gissar jag att en allvarligt hämmande faktor är kravet på minst x antal bokstäver för att kunna registrera en kommentar.

Min personliga uppfattning är att en kommentar ska kunna registreras om det så bara är ett "!", vilket ändå säger att bilden gillas. Värdet av ett "!" ska inte nonchaleras eftersom många känner behov av all sorts respons för att kunna utvecklas.

U
 
Artificiell skrev:

Min personliga uppfattning är att en kommentar ska kunna registreras om det så bara är ett "!", vilket ändå säger att bilden gillas. Värdet av ett "!" ska inte nonchaleras eftersom många känner behov av all sorts respons för att kunna utvecklas.
U

Jag spånar vidare lite...

Skulle man kunna tänka sig en ytterligare betygsskala, där man som nybörjare inte behöver ge ett helhetsbetyg (teknisk kvalitet, komposition etc.) men med ett klick ändå kan dela med sig av sitt första snabba intryck. typ ...
[]"Passerar ganska obemärkt"
[]"Gillar bilden"
[]"Fantastisk bild"

Då skulle fotografen kanske få en viss vägledning om vilka bilder betraktarna fastnar för, även de som inte ger sig tid att skriva mer.

Alternativt kan fotosidan kanske visa statistik på hur länge besökarna stannat vid varje bild, det ger nog lika bra vägledning, men kräver antagligen en ny server :). Kanske ger dock antalet som förstorat bilden samma information.
 
Artificiell skrev:
Menar du verkligen allvar? Som etablerad fotograf borde man primärt inte ha behov av ärlig kritik utan snarare fortsatt ryggdunkande (hårdraget? ja, jag vet). Egot växer och bilderna likaså. Låter kanske konstigt, men så funkar det ju faktiskt i verkliga livet...
Självklart blir man glad även om man får en kortfattad kommentar som tex "Bra!" som ett kvitto på att ens bild går hem. Men det är lätt att om man har en speciell stil som kanske uppskattas av liknande folk (tex om man är aktiv i "poolen för att plåta fina flickor i stora fula gasmasker" så lägger man upp en medioker naturbild och får då fortfarande positiva kommentarer från "poolarna" som bevakar ens bilder.
 
Anders74 skrev:
Skulle man kunna tänka sig en ytterligare betygsskala, där man som nybörjare inte behöver ge ett helhetsbetyg (teknisk kvalitet, komposition etc.)
[]"Passerar ganska obemärkt"
[]"Gillar bilden"
[]"Fantastisk bild"
Vi har ju en betygsskala som uttrycker detta - men fn är det krav på att också skriva en text, då skulle man ta bort det kravet helt isåfall.

Men vi vill ju att man skall skriva kommentarer, och uttrycka sig lite mer - just för att det är utvecklande för en själv också att tänka lite extra om en bild. Är det kanske feltänk?

Och att man får många visningar men inga kommentarer är väl att likställa med betyget "passerar ganska obemärkt" - så tolkar jag det iallafall på mina bilder... :)

En nackdel med visningsräknaren är att den räknar även de oinloggade, de som inte ens kan kommentera. En bild kan tex få en hemsk massa visningar om den blir länkad till från någon blogg, Buzz eller dylikt. Jag har funderat på att bryta upp den i visningar för oinloggade och inloggade.
 
Anders74 skrev:
Jag spånar vidare lite...

Skulle man kunna tänka sig en ytterligare betygsskala, där man som nybörjare inte behöver ge ett helhetsbetyg (teknisk kvalitet, komposition etc.) men med ett klick ändå kan dela med sig av sitt första snabba intryck. typ ...
[]"Passerar ganska obemärkt"
[]"Gillar bilden"
[]"Fantastisk bild"


För oss amatörer är det viktigt att få veta om man är på rätt väg eller ej. Minsta lilla bekräftelse på detta är viktigt. De krav på "konstruktiv kritik" som verkar ha blivit allt större med åren här på FS gör att kommentarerna blir färre och färre. Noviser vågar inte skriva något längre. Den grupp som återstår är det gäng av fotografer som är tillräckligt garvade för att kunna leva upp till de höga kraven på kritikformuleringar. Och hur många av dessa har tid/lust intresse att göra detta?? Nej, bort med brasklapparna och låt "folk" så skriva vad de känner för. Bättre med korta gillande/ogillande än inga kommentarer alls.

Något jag har försökt att få till här på FS är möjligheten att kunna klicka på tex en, två eller tre "blixtar" för att visa om eller hur mkt man gillar en bild. Typ 1, 2 eller 3 tummen upp. Perfekt om man inte kan skriva konstruktivt men ändå vill uppmärksamma fotografen att han/hon har fått till en bild som inte gick helt obemärkt förbi,
 
clindh skrev:
Och att man får många visningar men inga kommentarer är väl att likställa med betyget "passerar ganska obemärkt" - så tolkar jag det iallafall på mina bilder... :)

En nackdel med visningsräknaren är att den räknar även de oinloggade, de som inte ens kan kommentera. En bild kan tex få en hemsk massa visningar om den blir länkad till från någon blogg, Buzz eller dylikt. Jag har funderat på att bryta upp den i visningar för oinloggade och inloggade.

Vad är tanken med att oinloggades visningar över huvudtaget räknas med? Jag skulle föredra att det är inloggades visningar som bara anges, då kan jag verkligen dra någon sorts slutsats av siffran i förhållande till antal kommentarer eller "uteblivna kommentarer".
/Nonno
 
Att oinloggades visningar loggas visar att tummnageln var tillräckligt intressant men säger inget om vad betraktaren fick ut av visningen.
Kanske en liten betygskala för oinloggade ?
Javisst kan den missbrukas men då får man ha det i åtanke.

kanske...
 
clindh skrev:
Vi har ju en betygsskala som uttrycker detta - men fn är det krav på att också skriva en text, då skulle man ta bort det kravet helt isåfall.


Nja, i så fall hittar jag nog inte den skalan. Den skala jag spånade kring avsåg endast det första intrycket, det som även en ren nybörjare törs dela med sig av, för ingen kan ju påstå att betraktaren har fel i sitt eget intryck. Den skala jag hittar, se exempel ur den gemensamma betygsdefinitionen nedan, ställer ganska stora krav på analys av bilden ur många aspekter, även tekniska. (Det är inte ofta jag argumenterar mot tekniska aspekter, men jag kan förstå dem som inte vill betygssätta bilder från erfarna och erkänt duktiga fotografer ur det perspektivet.)

Flera skalor (t ex även en med sifferbetyg på helheten) och möjligheten att även kommentera i ord behöver inte strida mot varandra. En erfaren kritiker och en nybörjare behöver kanske olika sätt att uttrycka något om samma bild. Visst kan det bli rörigt också, speciellt med sammanställningen, men kanske kan man tänka sig en pool av mer temporär karaktär där flera olika grepp testas för att fotografen ska få mer återkoppling på bilderna?


Ur betygsdefinitionen:

3. Ganska bra

Den här bilden är "rätt bra", "helt ok". Den är tekniskt och kompositionsmässigt "bra" eller minst "hyfsad" och har i regel något som fångar intresset. Det märks tydligt att du har tänkt och antalet direkta brister är avsevärt mindre än för betyg 2.

Här hamnar bilder som inte kan sägas vara direkt dåliga och håller acceptabel teknisk kvalitet men ändå kanske inte lyckas väcka de där riktigt speciella känslorna. Det är följaktligen fortfarande något som saknas. Ibland kan det vara någonting ganska enkelt som du har förbisett.

...


4. Väldigt bra

Det här är en "väldigt bra" eller minst "bra" bild som är genomtänkt både när det gäller komposition, val av motiv och färger/gråtoner samt håller en tekniskt hög kvalitet. Den ska också gärna ge någon sorts känslomässig reaktion mer än att bara vara fotoboksexemplariskt bra.

...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.