Annons

Kritisera vs. Bläddra !!!

Produkter
(logga in för att koppla)
perstromgren skrev:
Jag är kanske en typisk bläddrare, och kan berätta varför jag inte ger kritik. Jag känner mig inte tillräckligt insatt och kunnig! SÅ enkelt är det för mig. Jag själv famlar omkring och vet inte hur en bra bild ser ut, men tittar gärna på en väldans massa bilder för att försöka bilda mig en uppfattning.

Om jag skulle ge kritik (positiv eller negativ) finns det ju risk att mottagaren tar det på allvar!

Per.
Jag tror att du (och andra som känner sig osäkra) skulle kunna vinna mycket på att ge uttryck för personliga känslor inför bilden snarare än att kritisera vissa detaljer i den. På så sätt blir det enklare att kommentera spontant och utan risk för att såra någon.
U
 
Balans

Handlar inte dessa diskussioner väldigt mycket om betraktare som (inte) kommenterar och väldigt lite om utställare som vill ha kommentarer? Den som lägger ut en bild vill förstås gärna ha respons på bilden, men på samma sätt kan jag föreställa mig att den som kommenterar ofta vill ha respons på kommentaren. I vilken utsträckning är ni som önskar fler kommentarer med och modererar diskussionen kring er bild? Det är ganska sällan jag ser kommentarstrådar som utvecklas allteftersom fler infallsvinklar kommer fram (på motsvarande sätt som trådarna i forumen).
 
Artificiell skrev:
Jag tror att du (och andra som känner sig osäkra) skulle kunna vinna mycket på att ge uttryck för personliga känslor inför bilden snarare än att kritisera vissa detaljer i den.

Menar du verkligen att *vi* skulle vinna mycket, eller avsåg du fotografen, vars bilder vi kommenterar?

Per.
 
perstromgren skrev:
Menar du verkligen att *vi* skulle vinna mycket, eller avsåg du fotografen, vars bilder vi kommenterar?

Per.
Det verkar ju finnas väldigt många som tror att man bara får kommentera om man kan ge konstruktiv kritik, men vem fan är det som bestämmer det? Jag lämnar nästa aldrig kritik utan skriver oftast bara vad jag känner när jag ser bilden. Blir mycket enklare och mer spontant på det sättet. Då känns det inte så ansträngt att lämna en kommentar. Det är min personliga uppfattning. Och därför är mitt råd till alla talträngda medlemmar - fokusera på vad ni känner när ni ser en bild och skit i att vara sååå svenskt konstruktiva! Jag lovar att det är mycket, mycket roligare :)
U
 
Artificiell skrev:
Det verkar ju finnas väldigt många som tror att man bara får kommentera om man kan ge konstruktiv kritik
Så sant. Läs gärna under Kommentarer i våra bildregler:
http://www.fotosidan.se/cldoc/rules-gallery.htm

Det där kan säkert skrivas bättre/tydligara - kom gärna med förslag.

Vi vill att fler försöker formulera, för sig själv och fotografen, vad det är i bilden som gjorde just den så bra. Inte lätt men nyttigt och utvecklande, för nästa gång man själv tar en bild i en liknande situation kan man dra sig det till minnes.
 
Det enorma bildflödet här på fotosidan är ett problem. Folk gillar att ladda upp bilder men är inte lika pigga på att kommentera.

En del har föreslagit att man tex måste kommentera ett x antal bilder innan man själv kan ladda upp en bild. Det tycker jag är ett väldigt bra förslag. En del kritik som riktats mot den idén är att det skulle bli mycket intetsägande kommentarer typ "snygg bild" och liknande.

Men det borde gå att motverka med att det måste vara en viss längd på kommentaren för att den ska bli registrerad. Jag tror tyvärr att "tvångskommentering" är det enda greppet som fungerar mot den nuvarande situationen med extremt mycket bilder och lite kommentarer.
 
Mer balans

Som alternativ till krav på kommentarer av en viss längd och mängd kunde man börja med att kräva att fotografen berättar om vad vederbörande vill ha kommenterat? Lite större krav på engagemang från fotografens sida skulle säkert även ha en minskad uppladdningsfrekvens som effekt. Nu ser jag att sidan Christer länkade kan tolkas som en motsättning mot detta och mitt förra inlägg, men jag hoppas det framgår vilken typ av respons på kommentarerna jag tänker på.
 
Jag tror inte på idén om krav på minimum si och så många ord i en kommentar, det blir bara krystat. Jag tror inte heller på att man måste lämna x antal kommentarer för att själv kunna ladda upp en bild, med risk för en massa summariska nonsenskommentarer. Jag tror inte heller att några krav ska ställas på fotografen om att denne måste skriva vad som förväntas i form av kritik, det är ju hos betraktaren bilden ligger!

Det jag däremot tror på är ett aktivt medlemskap där man ger åtminstone så mycket som man får, annars är fs kört. Jag tror också att bilden ligger i betraktarens ögon och att denne därmed ska ha rätt att tycka vadsomhelst om bilden. Jag tror också på att även korta kommentarer (typ 'Jättebra!') fyller en viktig funktion.

Alltså, ta bort kravet på minst x antal bokstäver i kommentarfältet och öppna upp för mer spontana kommentarer. Fs:s rekommendation om att fokusera på konstruktiv kritik gör många osäkra och talträngda. Konstruktiv kritik är förvisso bra men detta ska vägas mot att man kanske inte får någon kommentar alls och då skulle i alla fall jag föredra ett enkelt "Jättebra!". Om inte annat som en bekräftelse på att bilden gillas.

Det är ju bara att inse, medlemmarna klagar sällan på att de får för lite konstruktiv kritik utan på att de inte får några kommentarer alls. Det krävs alltså en attitydförändring på fs, som i större utsträckning uppmuntrar till spontanitet. Det är min personliga uppfattning.

U
 
Artificiell skrev:

Alltså, ta bort kravet på minst x antal bokstäver i kommentarfältet och öppna upp för mer spontana kommentarer. Fs:s rekommendation om att fokusera på konstruktiv kritik gör många osäkra och talträngda. Konstruktiv kritik är förvisso bra men detta ska vägas mot att man kanske inte får någon kommentar alls och då skulle i alla fall jag föredra ett enkelt "Jättebra!". Om inte annat som en bekräftelse på att bilden gillas.
U

Det har du helt rätt i Ulf, jag har faktiskt avstått en kommentar för att jag inte kom på mer att skriva då den inte gick igenom. Det hade annars blivit min första :)

Med krav på att fotografen ber om specifik kritik avsåg jag närmast att de som klagar över att de får för få kommentarer kanske skulle ransaka sig själva först och se i vilken mån bilden och bildtexten uppmuntar till kommentarer.

Angående ämnet för trådstarten:
Behöver det vara ett problem att många bilder bläddras förbi utan att bli kommenterade? Bilden ligger som sagt i betraktarens ögon, och enstaka kommentarer behöver därmed inte ge så mycket vägledning. Kanske vore det bättre med 10 kommentarer på var 10:e bild än en kommentar per bild. Ibland skulle man vilja filtrera ut de mest kommenterade bilderna för att lära av kommentarerna.
 
Klart man ska precisera vad man vill ha kritik på!
Om man inte vill ha kritik på sin bild så lägger man bilden i pool därefter.
Vet man inte exakt vad man vill ha kritik på så kan man skriva just det.

Många bilder står det ingenting till och de brukar inte heller få ngn kommentar eller så frågar jag vad som efterfrågas. :)
 
Anders74 skrev:
Ibland skulle man vilja filtrera ut de mest kommenterade bilderna för att lära av kommentarerna.
Ibland vill jag filtrera BORT de mest kommenterade bilderna. Fånga en havsörn på bild och få minst 10 kommentarer oavsett om bilden är bra eller inte.

Man kanske skulle ha något slags krav som har med uppladdning i kritikpoolerna att göra? Att folk laddar upp mängder av bilder i sina album gör ju inget, men att till exempel behöva skriva minst en kommentar för varje uppladdning i kritikpool skulle kunna räcka ganska långt. EN jädra kommentar kan man ju klämma ur sig.

Tillägg: Det där med större tumnaglar som någon nämnde är jag helt med på. Det vore verkligen en bra idé, så blir det inte lika slumpmässigt vilka bilder man väljer att fingranska.
 
Makten skrev:

Tillägg: Det där med större tumnaglar som någon nämnde är jag helt med på. Det vore verkligen en bra idé, så blir det inte lika slumpmässigt vilka bilder man väljer att fingranska.

Vi är sällan överens Martin men här är vi tydligen det. Har fösökt pusha detta länge nu, kanske går bättre med din (och andras hjälp)....

//Mattsen
 
ekfeldt skrev:
Klart man ska precisera vad man vill ha kritik på!
Jag skriver aldrig vad jag önskar för typ av kritik, än mindre vilken utrustning jag använder eller vart bilden är tagen men det händer att jag får en och annan kommentar ändå. Oftast med ett angrepp som jag inte hade tänkt på själv. Fria tankar, fria associationer, det är styrkan!
U
 
Som sagt:
'Vet man inte exakt vad man vill ha kritik på så kan man skriva just det.
'
..alltså om man vill ha helt oväntade tankegångar så kan man väl låta fantasin beskriva "vad man vill".
t.ex -vad är dina reaktioner på den här bilden.

Fast vill man bara visa bilden så måste man ju inte skriva ngt.
Jag förstå hur du:Ulf tänker med att utelämna så mkt som möjligt till betraktaren men om jag som amatör ska kritisera en mer erfaren fotograf så kanske jag ställer till det.
 
ekfeldt skrev:
Jag förstå hur du:Ulf tänker med att utelämna så mkt som möjligt till betraktaren men om jag som amatör ska kritisera en mer erfaren fotograf så kanske jag ställer till det.
Det är tyvärr en risk man får ta som kritiker. Men som jag sagt tidigare, man kan undvika de värsta klavertrampen genom att fokusera på ens egna känslor inför bilden och strunta i det tekniska eller för den delen all sorts konstruktiv kritik. Det senare är bara hämmande enligt min mening.

Jag önskar inget annat än att fs kunde uppmuntra mer spontanitet och glädje snarare än regler, regler och återigen regler.

U
 
Danlo skrev:
Jag tycker som Ulf här ovanför! Man orkar inte alltid skriva värsta grejen, ibland vill man bara skriva "Fantastiskt!" eller "nej tack"
Det är ju bättre än ingenting eller?

Kanske redan har nämnts i denna tråd..

Men en sak som jag skulle tycka vore bra vore om man kunde få vara ärlig och rakt på sak utan att folk ska bli arga..

Varför måste man väva in en kommentar i löjliga utsvävningar och omskrivningar bara att bildskaparen inte ska bli ledsen?

Jag blir sååå trött på detta meseri!

Det är inte heller så underligt att det är så få bilder som får kommentarer.. vem orkar kommentera en massa husdjursbilder och eller semester/familjebilder som är tagna utan eftertanke eller snyggt efterarbete (eller åtminstone försök till efterarbete)?!

Detta är inget foto-album på nätet!

Det finns flickr.com till såna bilder!

Ett vackert motiv blir automatiskt inte en vacker bild, Svensson! (namnet syftar ej på en viss person)


Håller verkligen med!!!
Bra sagt (skrivet)!

//Peter
 
Danlo skrev:
Jag tycker som Ulf här ovanför! Man orkar inte alltid skriva värsta grejen, ibland vill man bara skriva "Fantastiskt!" eller "nej tack"
Det är ju bättre än ingenting eller?

Kanske redan har nämnts i denna tråd..

Men en sak som jag skulle tycka vore bra vore om man kunde få vara ärlig och rakt på sak utan att folk ska bli arga..

Varför måste man väva in en kommentar i löjliga utsvävningar och omskrivningar bara att bildskaparen inte ska bli ledsen?

Jag blir sååå trött på detta meseri!

Det är inte heller så underligt att det är så få bilder som får kommentarer.. vem orkar kommentera en massa husdjursbilder och eller semester/familjebilder som är tagna utan eftertanke eller snyggt efterarbete (eller åtminstone försök till efterarbete)?!

Detta är inget foto-album på nätet!

Det finns flickr.com till såna bilder!

Ett vackert motiv blir automatiskt inte en vacker bild, Svensson! (namnet syftar ej på en viss person)

Ett inlägg värt att citera i dess helhet. Mkr bra skrivet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.