Annons

Kritisera vs. Bläddra !!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:
...För att lösa problemet här så har jag tidigare föreslagit olika former av tvingande åtgärder för att få folk att kommentera. Det är inte en bra lösning igentligen men ..

Frågan är väl egentligen vad man vill uppnå, mer text eller mer konstruktiv bildkritik.

Vil man ha det senare är jag personligen övertygad om att man inte löser det med någon sorts tvingande åtgärder eller premier i form av ökat diskutrymme. Det handlar om varför varje individ är medlem på siten och det är säkert olika. Diskutera bild (i vid bemärkelse), teknik, mm i formum, ge och ta kritik samt inte minst att ha ett ställe att visa sina bilder - detta i en mix som är olika för var och en av oss.

En tanke skulle i så fall snarare vara att lyfta fram analysen och kritiken av bilder mer på siten - riktigt hur har jag inte någon idé om just nu....
 
Det går ju att koppla ett omdömme till kritiken. Det vill säga tycker jag som fotograf att kritiken varit hjälpfull så kan jag välja att ge kommentatören en stjärna i kanten. När tillräckligt många gjort det så primeras han.

/Maverick
 
Maverick skrev:
Det går ju att koppla ett omdömme till kritiken. Det vill säga tycker jag som fotograf att kritiken varit hjälpfull så kan jag välja att ge kommentatören en stjärna i kanten. När tillräckligt många gjort det så primeras han.

/Maverick

Hmmm.... det är självfallet en möjlighet. Eller en T-shirt eller fritt medlemskap ett år efter 100 "stjärnor"....... Men jag menar att grunden fortfarande måste vara ett intresse även om din idé inte alls är fel. Att ge positiv uppmuntran är rätt väg - inte börja ta bort funktioner som ska "betalas" med kommentarer.
 
Jag tänker även jag, precis som en tidigare skribent inleda med att skriva att jag är en "bläddrare" - och det står jag för.

När jag läser vissa av inläggen och funderationerna i den här diskussionen så åker ordet "åsiktsregistrering" genom huvudet. Otroligt att vissa tycker att man tvångsmässigt skall ge kommentarer till de bilder man tittar på eller att man ska registreras när man laddar upp en bild! Eller att man ens ska närma sig ett sådant system med diverse metoder.

Jag är själv nybörjare och känner inte att jag i alla lägen, eller ens i de flesta fall, kan ge en kritik som skulle kunna bidra till att lära fotografen något. Jag är i det stadiet att jag uppskattar motivet som sådant och har ingen egentlig uppfattning om hur bilden är beskuren, hur ljuset faller, huruvida modellen skulle titta åt vänster eller höger eller något annat.
Visst kan jag ha åsikter om kompositionen av en bild men då tror jag att det handlar mer om vad som tilltalar mig och inte vad som är rätt och fel.
Sedan går jag från förundrad till skrämd när jag läser ett inlägg där "bläddrare" kategoriseras som ett problem.....! Problem för vem då? Pretentiösa förståsigpåare med svårartad hybris?
Det är ju faktiskt så att vissa typer av bilder tilltalar mig och vissa förstår jag inte ens varför de är tagna över huvud taget. Då kan man kanske säga att jag ska låta bli att ladda upp bilder som jag inte är intresserade av men då bildas de grupperingar som tidigare nämts och det är ju inte speciellt breddande.
Det är fantastiskt tråkigt att det anses vara ett problem och ett irritationsmoment att en person tittar på din bild utan att kommentera den. Men är det så kanske du istället ska välja ett annat forum eller bilda ett eget för "de utvalda och begåvade".
Nä låt mig inspireras av bilderna och låt mig vara nonchalant i mitt bläddrande så länge jag väljer det själv och känner att min kritik skulle kunna vara konstruktiv.
 
Johan, jag ser inte "bläddrare" som ett problem. Det finns olika skäl att hålla till på fotosidan, och ett av dem är att titta på andras bilder, lite som att strosa runt på en utställning.

Jag ser att du inte lagt upp några egna bilder för tillfället, så det är nog inte för att få "kommentarer" som du vistas här.

Jag tror att behovet av att få feedback på sina bilder varierar mellan olika personer, och samma sak att behovet/viljan att ge kommentarer varierar mellan olika tittare.

Att skriva en bra, givande kommentar på en bild är inget som man kan "beordra" fram (och det är nog ingen som riktigt menar det heller). Däremot kan man på olika sätt uppmuntra till en bra dialog kring bilder - det tycker *jag* är fotosidans syfte.
-Christian
 
Det handlar ju heller inte om att lära ut så fort man yttrar sig. Utan att berätta vad bilden säger dig. Varför du gillar eller ogillar den, det kan ge viktiga ledtrådar för fotografen.

Det är väl heller ingen som direkt har talat om tvingande åtgärder, utan snarare ett givande och tagande. Jag tycker inte det är orimligt att kräva att folk kommenterar bilder för få ladda upp till exempel. Vill man få kommentarer så får man ge kommentarer helt enkelt.

Jag tror inte att man måste vara mästerfotograf för att ge givande kommentarer. Det är väl bara så att vana fotografer kanske lägger märke till andra saker, men det gör inte de andra kommentarerna mindra värda.

Jag betraktar det stora antalet bilder som inte får kommentarer som ett problem, eftersom sidan då inte längre fyller sin funktion för uppladdade bilder.

Mvh
Maverick
 
forstheim skrev:
Ett liknande förslag hade jag för 1 år sedan eller något. Kommer inte ihåg vad jag kallade det då..men det gick ut på att alla medlemmar slumpades ihop i grupper om ett antal personer i varje grupp. Medlemmarnas bilder i sin egen grupp skulle man bevaka lite extra för att också kommentera. Efter en eller ett par veckor var det tänkt att man skulle slumpas ihop med nya medlemmar osv.

Tanken med det hela var att dels öka själva mängden kommentarer och dels se till att så många medlemmar som möjligt får kommentarer på sina bilder. Lite av den "inbördes beundran" som anses förekomma hade inte blivit så uppenbar längre.

Men jag vet inte..gensvaret blev väl inte så jättestort då har jag för mig. Kan inte säga varför.

Jag tycker personligen att cirklar är en jättebra idé och tror att det är ett effektivt sätt att utvecklas som fotograf, både genom att man får återkoppling på sina egna bilder och även på grund av att man lär sig granska och kommentera andras bilder på ett konstruktivt sätt. Kanske är det inte så bra att alla medlemmar slumpas ut i cirklar, då tror jag inte det kommer att bli någon skillnad mot idag. Dock tycker jag att de som verkligen vill vara med i en cirkel skulle kunna anmäla sig och sedan kanske slumpas ihop med andra villiga. Kanske skulle man kunna tänka sig ett system där man även kaegoriserar cirklarna efter erfarenhet (nybörjare, mellanduktig, ...), intresse (natur, reportage,...), osv. Finns det något som talar mot att det inte skulle funka, eller tilltalar det möjligen inte av andra skäl?
 
Den som ansåg att "fluktare" var ett problem var David Sjunnesson som för övrigt även ansåg att det var ett problem att diskussionen vi här för inte går fram till de personer den gäller - bläddrarna - och att de därför inte inser vilket problem de utgör.
Du motsäger dig själv, Fredrik, när du i samma stycke säger att det inte är någon som talar om tvångsmetoder och sedan skriver om rimligheten i att kräva saker.
Jag anser ändå att det måste kallas tvångsmetoder när man föreslår att en kommentar skall skrivas om man laddar upp en bild. Visst kan man påstå att det inte är tal om tvångsmetoder eftersom ingen tvingar mig att ladda upp bilderna men då anser jag att man missat hela poängen. Man är ju tvungen att betala för en apelsin i affären men det är inget tvång....eftersom man inte måste köpa den över huvud taget...Ja, jag kan inte förklara det enklare än så - hoppas det går fram vad jag menar...

Är det inte orimligt att begära kommentarer för att få ladda upp bilder?
-Jo, det är det!
Om så vore fallet så finns det 2 vägar att gå; Det blir en hel massa ogenomtänkta kommentarer som ingen har något ut av. Alternativt som någon tidigare sagt så skall fotografen betygsätta vissa svar om han tycker att de varit givande varefter kommentatören premieras.
-Skärpning!

Fredrik, du skriver att problemet med det stora antalet okommenterade bilder är att sidan tappar sin funktion för uppladdade bilder...
-Var har du hittat riktlinjerna och funktionerna för uppladdningar? De måste jag ha missat innan jag började bläddra på denna sida!
Kan det kanske vara så att olika personer har olika behov (som tidigare nämndes) och därför fyller uppladdningen av bilder olika funktioner för olika människor?
Men rätta mig gärna om jag ha fel tillsammans med en hänvisning till den funktion som du påstår uppladdingarna har.

Nu ska jag sätta mig att bläddra lite, medan den möjligheten forfarande förunnas amatörer :)
 
fotosidans uttalade ambition är att utveckla fotografer, ingen feedback ingen utveckling enligt mitt sätt att se på saken.

Sedan menar jag inte att du inte ska få ladda upp bilder utan att du får ladda upp MER bilder om du kommenterar som exempel. Det är möjligt att det finns andra saker som går att använda som morötter.

Att ladda upp bilder utan att få feedback kan jag göra på min privata hemsida istället för här.

/Maverick
 
"BLÄDDRARE"Fundering på Fredriks argument:

Jag är helt medveten om att många vill att man ska ge kritik om bilderna på FS, Jag vill inte sänka någon genom att ge taskig kritik till en bild!
Får vederböradne inte någon kritik alls, börjar denne att tänka!
"Det var kanske inte så bra bild, varför?"
Inre rannsakning är bättre i MÅNGA fall än TASKIG kritik!ALLA behöver INTE vägledning från diverse förståsigpåare, som mig!
Mvh.....Usker!
 
Senast ändrad:
Maverick skrev:
fotosidans uttalade ambition är att utveckla fotografer, ingen feedback ingen utveckling enligt mitt sätt att se på saken.

-Ambitionen är att skapa ett forum för fotointresserade eftersom detta ansågs vara en bristvara på internet.
Som jag skrev tidigare så har olika personer olika anledningar till att titta på bilder i galleriet och ladda upp bilder. Det är precis som du själv skriver - enligt DITT sätt att se på saken! Andra ser det på ett annat sätt - bara att acceptera!
 
Jag har mer eller mindre slutat kommentera bilder. Det visar sig nämligen att folk inte vill ha kritik, bara beröm. Jag förväntar mig inga vettiga kommentarer på mina bilder heller för den delen, men det är ju roligt om nån orkar säga vad de tycker.
 
Bra inlägg.
Jag tror att många känner likadant.
Sedan poolerna tror jag det har blivit bättre dock trots att många berömjagare lägger sina alster i "hård kritik" utan att ens specificera vas som efterfrågas. Ibland är det helheten men långt ifrån i alla :)
 
Jag kan tänka mig att kravet på minst x antal ord/bokstäver i en kommentar avskräcker många från spontana uttryck.
U
 
Jag tycker som Ulf här ovanför! Man orkar inte alltid skriva värsta grejen, ibland vill man bara skriva "Fantastiskt!" eller "nej tack"
Det är ju bättre än ingenting eller?

Kanske redan har nämnts i denna tråd..

Men en sak som jag skulle tycka vore bra vore om man kunde få vara ärlig och rakt på sak utan att folk ska bli arga..

Varför måste man väva in en kommentar i löjliga utsvävningar och omskrivningar bara att bildskaparen inte ska bli ledsen?

Jag blir sååå trött på detta meseri!

Det är inte heller så underligt att det är så få bilder som får kommentarer.. vem orkar kommentera en massa husdjursbilder och eller semester/familjebilder som är tagna utan eftertanke eller snyggt efterarbete (eller åtminstone försök till efterarbete)?!

Detta är inget foto-album på nätet!

Det finns flickr.com till såna bilder!

Ett vackert motiv blir automatiskt inte en vacker bild, Svensson! (namnet syftar ej på en viss person)
 
Senast ändrad:
lenell skrev:
Jag ser det så här man kollar in t.ex en översiktssida med typ 50 foton som är uppladdade under dagen, dessa småbilder ger en hum om bilden men det blir inte rättvist för än man förstorat den...

Förkortade ditt inlägg något. Jag har önskat i säkert två år nu, att tumnaglarna ska göras STÖRRE, då kommer man helt eller delvis ifrån detta problem. Vi sitter idag med högupplösta skärmar och snabbt bredband, så det finns inget försvar för frimärksstora översiktsbilder längre.
 
Jag är kanske en typisk bläddrare, och kan berätta varför jag inte ger kritik. Jag känner mig inte tillräckligt insatt och kunnig! SÅ enkelt är det för mig. Jag själv famlar omkring och vet inte hur en bra bild ser ut, men tittar gärna på en väldans massa bilder för att försöka bilda mig en uppfattning.

Om jag skulle ge kritik (positiv eller negativ) finns det ju risk att mottagaren tar det på allvar!

Per.
 
Du behöver inte ge tekniska tips etc. Att försöka sätta på pränt vad man själv ser i en bild och varför man tyckte den var så bra (enklast) är nyttigt både för dig och fotografen.

Det är klart lärorikt att höra hur andra uppfattar ens bild (dvs något mer än bara "bra!"), det är inte alls nödvändigt att få tips på hur man eventuellt skulle kunna göra den bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.