henrik.e
Aktiv medlem
ZerveZ skrev:
Som sagt har jag ingen lösning. Cirklar hade gett en själv många fina kommentarer men det riskerar tror jag att dela upp fotosidan i 50 olika små grupper som sitter och njuter av sina bilder och sen nya medlemmer postar 5 bilder får inga kommentarer och försvinner bort i etern. Vilket är döden för fotosidan.
Det ligger något i det du säger. Om man vill ha cirklar är det viktigt att se till att de inte blir fora för inbördes beundran och stänger ute andra som inte är "invigda". Kanske i så fall införa någon funktion så att man bara kan vara med en viss cirkel i en viss tid och sedan blir "omplacerad" när den tiden gått? Jag bara spånar... Å andra sidan undrar jag om det inte är så redan idag att det finns många som bara tittar på varandras bilder och kommenterar dessa och inga andra.
Jag tror nog ändå att cirklar hade kunnat fungera om man fortlöpande bildar nya så fort som ett tillräckligt stort antal personer anslutit sig. Som det är idag är det ju såpass snålt med kommentarer att det nästan inte känns meningsfullt att ladda upp bilder. Orsaken till att man är med på fotosidan är ju att man vill utvecklas som fotograf.
Jag kan å andra sidan förstå att man inte kommenterar varje bild man ser, eftersom det tar ganska mycket tid. Jag har ju själv insett att jag inte hinner med att kommentera alla bilder jag velat kommentera på grund av tidsbrist. Alternativet är att man skriver många "slarviga" kommentarer. Om man varit med i en cirkel, så hade man istället kunnat koncentrera sig på några bilder per vecka och varit mer omsorgsfull i sin kritik. Dessutom hade man nog blivit tvingad att kritisera "dåliga" bilder, som man kanske inte gjort annars, och vilket förhoppningsvis hjälpt fotografen ifråga att utveckla sig.