ANNONS
Annons

Kritisera vs. Bläddra !!!

Produkter
(logga in för att koppla)

ekfeldt

Aktiv medlem
Jag blir irriterad när jag tittar på vissa bilder och de visats många gånger men ingen har sagt något...

Hur f..n kan man se en bild & inte tycka något ?
Okej att man kan vara trött ibland men
det jag ser på fs visar bara på ren & skär LATHET.

Om ni som "bläddrar" inte känner för att skriva vid just det tillfället...
Vänta hellre då & skriv åtminstånde NÅGOT över huvud taget vid ett senare tillfälle.
Det måste väl kännas bättre för alla då ?
...Eller är jag helt ute & seglar nu ???

Jag tycker att bilder berör & förtjänar någon form av reaktion.

Det är inte alltid man känner för att säga något med det samma men man försöker väl i alla fall att komma tillbaks & visa på något sätt att man sett konstverken i alla fall.

Det verkar finnas många kategorier av "uppladdare" här på fs.

En av dessa som jag tycker kan bättra sig är de som inte vill något...

Man ser en superbra bild som bara är helt j...a perfekt & så ges ingen direkt anledning till att man ser den.
Det kan ju vara bra att veta vad fotografen då väntar sig för respons.

Jag är dålig på att ge anledningar till varför jag laddat upp bilden alternativt ställa frågor om vad som kan förbättras fototekniskt men jag lovar att bli bättre.
Det kommer att bli en enorm sammanhållning mellan oss här på fs om vi någon gång då & då laddar upp någon totalt misslyckad bild & ber om hjälp i stället för att:
" Kolla här då... Visst är jag jätteduktig "...

Visst... Jag laddar upp de jag själv tycker är bland mina bästa/bättre men nu tycker jag att jag mognat in i vad denna site egentligen är tillför & tänker därför börja ladda upp de som verkligen behöver handpåläggning & jag hoppas då att folk "tycker" något om dem så att jag känner att fs kan hjälpa mig på det sätt som det förmoligen är tänkt.

Hoppas jag inte trampar för hårt på ömma tår eller har skrivit något direkt olämpligt.

Respons är en av de få saker i livet som gör att man utveklas åt något håll !

Nu tackar jag för mig & hoppas att någon reagerar så att det händer nå't ! :)

Jag tror att det finns tre förklaringar till detta, nämligen;

- En av de sju - lättja

- Bildflödet. För ett år sedan var det möjligt att kommentera det som kom in det senaste dygnet men det är det inte nu.

- Responsen på feedback. Hur kul är det att kommentera då man knappt får något tillbaka? Eller då man endast får skit tillbaka?

I sak håller jag med dig men utan ett belöningssystem - vilket i o f s verkar vara omöjligt att implementera utan att även detta havererar - tror jag att vi får lära oss att leva med detta. Tyvärr.

Det är nära sanningen... men å andra sidan har ju antalet betraktare vuxit också.
Jag förstår hur du menar iaf.

Att ge en 5:a till något för att få det samma tillbaks e ju en ganska kass inställning.
I vissa fall har jag sett att det fungerar så.

Min sambo kom precis hem & ställde till det för mig... :))

Hot har en liten poäng i det hon säger.

'Om man tycker att en bild verkligen är jättedålig så ska man inte tvingas att säga det till den som tagit bilden'

Till viss del kan jag väl hålla med, och nej det är väl sant att man inte kan säga något på alla bilder... men...

Om man ser en bild man tycker e så pass dålig, så tycker jag att man ska säga vad man tycker kan göra bilden bättre i så fall.

Exakt, med reservation för att det är lite för många som inte har förstått poängen med att ladda upp bilder.

Bilder som är så dåliga att de inte går att kommentera ska inte laddas upp. Eller omvänt, alla bilder som laddas upp laddas upp för att de ska kommenterar. Bortsett från utställningar och portfolios såklart.

Jag och några andra medlemmar har funderat på att dra igång någon form av subset i FS där man byter konstruktiv feedback med varandra. Men det känns lite fel. Dels ska det inte behövas och dels känns det som om man åker snålskjuts på redaktionens bekostnad.

Det är en ide som nog slagit många, men fs som den är, är helrätt ser bra ut och allt det där.

Det enda som kan störa här är just det som nämnts.

Kanske en annan metod för att granska bilder vore att föredra.

t.ex att man klickar på en bild man vill se & för att komma där ifrån så måste man göra hågot av föjande:
-Klicka i att man inte vill säga något.
-Att bara säga något.
...eller något liknande.
ett plus och/eller ett minus med följande komentar é ju inte helt fel att få.

Inte heller särskillt svårt att skriva :)

Man behöver ju inte direkt vara proffsfotograf för att tycka om / tycka illa om en bild ?
...eller ? :)

En idé, som kanske är väl grov, är att man är tvungen att kommentera någon annans bild för att andra skall kunna kommentera ens egna bilder.
Typ, kommentera en bild så kan du få 5 kommentarer.
/Micha

Eller, då det redan finns funktioner som lämnar spår, det skulle stå under bilden vilka som har titta på den ...

Och hur skulle det bli med kvaliten på kommentarerna om dessa skulle "tvingas" fram?

Se på Photosig. Totalt meningslös site. 90% av kommentarerna där består mest av, "snygg bild, snääääla titta på mina bilder (snyft)". Tilläggas kan att på photosig behöver man inte lämna kommentarer, det räcker med att ge 'tummen upp' eller 'tummen ner'. Visst är det kul att få många 'tummen upp' på en bild, men är det utvecklande utan en genomtänkt kommentar? Knappast...

Kvalite framför kvantitet.

joker skrev:
Eller, då det redan finns funktioner som lämnar spår, det skulle stå under bilden vilka som har titta på den ...

Och varje fredag skall vi hänga ut veckans ”tittare”, den person som tittat på flest bilder utan att kommentera.

Eller..?

Jag ser det så här man kollar in t.ex en översiktssida med typ 50 foton som är uppladdade under dagen, dessa småbilder ger en hum om bilden men det blir inte rättvist för än man förstorat den, och då räknas det in som en visning, men när man ser bilden så kanske man tycker den suger eller inte ger dig någonting, visst kan man skriva det men vad gör det för nytta. Bilden kanske är helt pefekt gjord och alla gillar den men för dig ger den ingenting, känns lite jobbigt att skriva det, tycker då det vore bättre att skriva det på en bildide som man tycker om men som är mindre bra utfört.
Sen tycker jag att man ska kunna luta sig tillbaka för att titta på lite bilder utan att bekymmra sig över vad som "måste skrivas". Eller så kan man låta bli och bara titta på utställningar eller portfolier...

Mikael P.

Pricken över i ! hehe

Skämt å sido...
Det finns både + & - med detta och det märks på diskutionen att det kan bli svårt att göra något bra av detta.

Men jag vidhåller mitt gillande av en funktion som ger en "stämpel" under en kritikbild/album så att man kan se vilka som tittat på bilden.
Det kan ju leda till att två personer med samma motivintresse "träffas" & utbyter idéer...

ekfeldt skrev:
Men jag vidhåller mitt gillande av en funktion som ger en "stämpel" under en kritikbild/album så att man kan se vilka som tittat på bilden.
Det kan ju leda till att två personer med samma motivintresse "träffas" & utbyter idéer...
Det kanske också leder till att färre tittar på bilderna.

Olle

joker skrev:
Jag och några andra medlemmar har funderat på att dra igång någon form av subset i FS där man byter konstruktiv feedback med varandra. Men det känns lite fel. Dels ska det inte behövas och dels känns det som om man åker snålskjuts på redaktionens bekostnad.

På photo.net har man kritikcirklar, dvs sammanslutningar av ett fåtal medlemmar som (om jag förstått det rätt) åtar sig att kommentera ett visst antal bilder från de övriga deltagarna i cirkeln. Jag vet inte hur bra det fungerar där, men jag tycker det är en väldigt bra idé som jag gärna skulle ställa upp på. Kan du utveckla lite varför det skulle vara på redaktionens bekostnad?

Friheten att kommentera innebär också friheten att inte kommentera.

Om en bild visats många gånger utan att få någon eller bara några få kommentarer, kan man ju betrakta även det som en kommentar; budskapet har helt enkelt inte gått fram.

Gr.

Paradox som har en del med känslor att göra.
Å ena sidan kan det vara bra att ha en funktion som visar att folk har tittat på bilden för då har den varit intressant nog att klicka fram,
men det kan ju också, som redan sagts, betyda att bilden inte tyckts vara värd att kommentera...

Å andra sidan utan den här funktionen kanske vissa hade tolkat 0 visningar på ett sett & 100 visningar men få kommentarer på ett annat.

Jag tror att jag får ge efter lite grand men inte fullt ut.

Det finns ju folk som inte har laddat upp en enda bild men har kommenterat ansenliga mängder material samt medlemmar som laddar upp massor utan att säga något.

Det är inte så att jag inte vill främja mångfalden av användarkategorier men någon form av konsekvens kanske vore på sin plats.

Visst håller jag med er om att man ska få sitta i lugn & ro & bara titta på lite bilder ibland men att konsekvent använda fotosidan som ett språklöst galleri tycker jag är nonchalant.

Hoppas nu ingen tror att jag aldrig sitter & slötittar på bilder. Det är självklart att man inte sätter sig ned & kommenterar bilder under vissa förhållanden.
Är man trött, irriterad eller något annat som kan tyckas påverka en kommentar till någon extrem så ska man kanske tänka till lite extra innan man skriver... :)

Ett problem som jag ser är att den här diskussionen inte når fram till de som bara använder fotosidan till att flukta runt på. Man kan kolla på de som kommenterar i den här tråden ochs er då att överlag så är det goda responsgivare ungefär 150+ på de flesta med vissa undantag dock. Så de märker inte av att det är ett problem att de bara fluktar runt utan kommer att fortsätta med det. Det är iaf min teori

Sen vad man ska göra åt det här problemmet är svårt att säga. Det låter väldigt bra med det här att man skapar vissa cirklar men det är väldigt lätt att det blir ännu mer inbördes beundran bland t.ex. naturfotografer. Man skapar sin lilla grupp och sen sitter man där och kommenterar enbart den delen av fotosidan. Det som jag tycker är fint med fotosidan är att alla blandas. Vi har mode bredvid natur brevid "konstnärligt". Det är klart att det är härligt att få en kommentar från en inbiten naturfotograf på en bild som ligger i helt fel kategori för honom/henne. Det visar på att man har lyckats nå fram till alla med sitt budskap. Det är det som jag tycker skapar djup till den här sidan och har bidragit mycket till att jag har vågat testa och fått bildideer till andra kategorier inom foto än vad jag först låg inom.

Som sagt har jag ingen lösning. Cirklar hade gett en själv många fina kommentarer men det riskerar tror jag att dela upp fotosidan i 50 olika små grupper som sitter och njuter av sina bilder och sen nya medlemmer postar 5 bilder får inga kommentarer och försvinner bort i etern. Vilket är döden för fotosidan.

att skriva in något till alla bilder man se här på fotosidan skulle av rent praktiska skäl inte var möjliga, det skulle ta för mycket tid...
Dessutom kanske alla inte känner att de har "rätt" att kritisera bilderna, brist på kunskap, erfarenhet m.m.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar