Annons

kritikpooler:lämna kritik!!

Produkter
(logga in för att koppla)
75jailbreak skrev:
...Om jag fotar en horisont och med flit vill jag ha den sned, för att jag tycker det är snyggt så kommer du med en sådan kommentar som inte ger mig någonting konstruktivt egentligen. Jag vill ju att bilden ska vara sned...

Tror du på fullaste allvar att jag skulle påpeka en sned horisont på en sådan bild?

Då underskattar du mig.
 
FILM) (ulltand skrev:
Tror du på fullaste allvar att jag skulle påpeka en sned horisont på en sådan bild?

Då underskattar du mig.
Du tillämpar ganska genomgående två principer i ditt "kritiserande" som jag personligen tycker är fel.

1. Du söker efter fel i bilder och kommenterar endast dessa, utan att ange varför du tycker som du gör, eller hur du anser att det borde vara.

Den vars bild du kommenterar får ingen som helst respons på själva bilden utan endast tämligen meningslös information, som denne dessutom säkert för det mesta redan sett själv (om vederbörande inte är blind).

2. Du kommenterar nästan uteslutande tekniska detaljer.

Den typen av kommentarer är de minst intressanta då tekniken är något som per automatik kommer med övning, lite som att lära sig spela ett instrument. Dessutom är det inte säkert att den kommenterade delar din syn på vad som är rätt och fel. Kommentarer av den typen indikerar ofta att den kommenterande fastnat i formen och därmed saknar förmågan att ta till sig innehållet.

Om man tar en känd bild som denna tex:
http://images.google.com/imgres?img...sp=18&um=1&hl=sv&client=safari&rls=sv-se&sa=N
Skulle du förmodligen kommentera den som att den är oskarp, suddig samt att den är för ljus/för mörk eller liknande. En person som inte fastnat i formen däremot skulle kanske tycka att just det som du tycker är brister i bilden är det som ger den dess autenticitet. Och således är starkt bidragande till känslan av vanmakt, död och förintelse i bilden.

Jag vet inte men antingen tycker du att det är kul att provocera, eller också vill du briljera, oavsett vilket anser jag att det är förkastligt på ett forum som FS. Detta beroende på att man dels inte vet vem mottagaren är, och dels att det inte finns något utrymme för en dialog. Det som skrivs i kommentarer blir per automatik ganska definitivt.

Om det är så att du upprörs över vad du anser låg kvalitet på bilderna i bildkritik så tycker jag att du borde definiera en egen intressegrupp för bilder som du anser "platsar", så skulle väl allt vara frid och fröjd? Som man säger: Om du får stickor i fötterna är det lättare att skaffa sig ett par skor, än att asfaltera hela världen.
 
Senast ändrad:
FILM) (ulltand skrev:
Tror du på fullaste allvar att jag skulle påpeka en sned horisont på en sådan bild?

Då underskattar du mig.

Ja och hur vet du att dom bilder du påpekat varit sneda inte har medvetet varit det då ??
Eller skriver du bara fakta "bilden är sned", "bilen är blå", "solen är gul/orange"
I sådant fall är dina kommentarer ännu mer värdelöst drabbel.
 
nonno skrev:
Att få respons på sina kommentarer är ju något som till och från diskuteras. Men det finns faktiskt en tydlig rekommendation om man läser noga de instruktioner som finns för FS och utövandet av medlemsskapet. Andemeningen i rekommendationen är ungefär: undvik tackande för kommentarer - tacka istället genom att ge en kommentar. I början av mitt medlemsskap tackade jag jämt och ständigt samt svarade på frågor eller påståenden tills jag läste instruktionen hur skaparna av sajten vill ha det. Efter det har jag följt deras rekommendation och det kan väl inte vara fel? Det är väl det vi har att förhålla oss till, antar jag?
Om någon i sin kommentar ställer en fråga till mig angående bilden, brukar jag istället ge ett svar i medlemmens gästbok så snart jag bara hinner.
Det känns ju himla trist om det väcker negativa upplevelser samt att jag får kritik för att jag följer de anvisningar som finns. Det är inte helt lätt att veta hur man ska förhålla sig till tackandet och respons på kommentarer.
/Nonno

Ja, jag minns också att jag läst detta någonstans långt in på någon sida och tillämpade det i början. Men sedan efter att det kom en funktion för att svara direkt på en kommentar känns det mer som att det har blivit mer påkallat att tacka för kommentarer. Så klart man blir glad för alla kommentarer, men det leder ju ingenstans att bara tacka, det kanske mer är meningen att man skall svara på frågor där? Jag vet inte riktigt vad tanken var när den funktionen kom, någon som minns?
 
det finns faktiskt en tydlig rekommendation om man läser noga de instruktioner som finns för FS och utövandet av medlemsskapet. Andemeningen i rekommendationen är ungefär: undvik tackande för kommentarer - tacka istället genom att ge en kommentar. .............[/B]


Här är länken till Maria Mattsons utmärkta artikel "Konsten att ge bildkommentarer"
http://www.fotosidan.se/cldoc/4327.htm

Under rubriken "Att svara på bildkommentarer" har jag klippt följande:
"Vänta gärna med att svara på bildkritik, fundera, låt den sjunka in, be om förtydningar om det är något oklart. Blir du arg av kommentaren dubbelkolla först att du förstod den rätt och svara på den när du sovit på saken."

Anvisningarna angående att svara på bildkritik, som jag läste som ny på FS, handlade mer om att inte tacka varje person som berömde bilden; d.v.s om 15 personer enbart ger beröm, så kan jag tacka alla i ett och samma svar.

Att därenot skriva svar till en person som lämnat konstruktiv kritik av en bild, är för mig, liksom i Marias artikel underförstått och självklart.

Mängden bilder i poolerna är naturligtvis ett resultat av att medlemsantalet är stort på FS. Att vi är många medlemmar ser jag som positivt och hoppas innerligt att ingen kommer med förslag om någon typ av urvalsprocess för medlemskap.

Uppenbarligen finns ett missnöje med att alltför många bilder skickas in i kritikpoolerna. Varför inte bli medlem i en eller flera intressegrupper? Ett utmärkt sätt att få kritik på sina bilder av en mindre grupp människor med samma specialintresse som du själv.
 
Romana skrev:
Anvisningarna angående att svara på bildkritik, som jag läste som ny på FS, handlade mer om att inte tacka varje person som berömde bilden; d.v.s om 15 personer enbart ger beröm, så kan jag tacka alla i ett och samma svar.

Att därenot skriva svar till en person som lämnat konstruktiv kritik av en bild, är för mig, liksom i Marias artikel underförstått och självklart.
Jag ser nu att vissa omformuleringar gjorts i de anvisningar som jag längre upp i tråden hänvisade till. Det är väl så att alla får hitta en modell som passar var och en. Det gäller väl både hur kritik utformas, respons på mottagna kommentarer och tackande. Det är inte lätt att hinna med allt här på Fs som man skulle önska, utan man får kanske hitta rimliga kompromisser vad man lägger tid på. Jag fortsätter att "ge respons" genom att motkommentera så snart jag bara hinner och har inspiration till. :)
/Nonno
 
Ska vi bara kommentera bilder vi gillar?

Satte mig igår och kommenterade ett 20-tal bilder. Som kommentator skriver jag vad JAG anser om bilden. Vissa bilder tilltalar mig inte alls, andra drar till sig min uppmärksamhet.
Jag fick respons från ett antal, vilket gjorde kommenteradet kul.

Nu är det ju så att vissa bilder tycker jag är dåliga eller på annat sätt ointressanta, medan andra, i mitt tycke är alldeles förträffliga.

Ska jag låta bli att skriva kommentar på en bild som inte tilltalar mig?

Eller ska skriva att den inte tilltalar mig och att jag upplever den som t.ex. rörig.
Utöver det känner jag inte att jag har mer kontruktiv kritik att ge, eftersom bilden inte säger mig nåt.

Om en bild inte tilltalar mig, ska jag då låta bli att kommentera den, med resultat att vi kommenterar bara bilder vi gillar, eller ska jag skriva i kommentaren vad JAG tycker om bilden?

Vad tycker ni andra?
 
Re: Ska vi bara kommentera bilder vi gillar?

vifra skrev:
Vad tycker ni andra?

Personligen har jag svårt att kommentera bilder som inte berör mig på något sätt. Det behöver inte vara en i mina tycken bra bild, men det måste finnas något i bilden som väcker mitt intresse.

Likaså skulle jag ha svårt att kommentera en bild - oavsett hur "bra" och lovprisad den än är - om den inte intresserar eller berör mig på något sätt.

Nu har det väl iofs hänt ett par gånger att jag gjort båda delarna, men jag tror varken att en sådan kommentar ger mig eller fotografen något.
 
Re: Ska vi bara kommentera bilder vi gillar?

vifra skrev:
Satte mig igår och kommenterade ett 20-tal bilder. Som kommentator skriver jag vad JAG anser om bilden. Vissa bilder tilltalar mig inte alls, andra drar till sig min uppmärksamhet.
Jag fick respons från ett antal, vilket gjorde kommenteradet kul.

Nu är det ju så att vissa bilder tycker jag är dåliga eller på annat sätt ointressanta, medan andra, i mitt tycke är alldeles förträffliga.

Ska jag låta bli att skriva kommentar på en bild som inte tilltalar mig?

Eller ska skriva att den inte tilltalar mig och att jag upplever den som t.ex. rörig.
Utöver det känner jag inte att jag har mer kontruktiv kritik att ge, eftersom bilden inte säger mig nåt.

Om en bild inte tilltalar mig, ska jag då låta bli att kommentera den, med resultat att vi kommenterar bara bilder vi gillar, eller ska jag skriva i kommentaren vad JAG tycker om bilden?

Vad tycker ni andra?

jag tror det är speciellt viktigt i mjukstartpoolen (där jag huserar), eftersom många amatörer (mycket möjligt jag gör det också) lägger ut bilder som inte har där att göra eller är helt ointressanta för andra än en själv och ens närmaste, så som fotosidans regler säger.

Vad jag alltså menar är att jag till exempel har inte lika god självkännedom och lika stark självkritik som andra har och behöver få vissa bilder sågade annars tror jag ju att jag är på väg mot en strålande karriär som fotograf....stop me please!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.