Annons

kritikpooler:lämna kritik!!

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (ulltand skrev:
Tar åt mig av din kritik. Dock anser jag att problemet inte är dåliga kommentarer utan dåliga bilder.

Lite mer självkritik skulle inte skada. Kvaliteten här på FS är numera löjligt låg.


tja den kanske anses vara det eftersom fotografi är något som nuförtiden är mer öppet för alla. Det är lättare att ta bättre bilder och man anser sig vara amatörfotograf när man fotograferat familjen i princip. Been there done that got the pictures to prove it.

Min poäng är att jag har varit medlem ett tag men först nu vågat visa lite av det jag gjort.
Efterbehandling är för mig fortfarande en gåta men jag kommer komma dit.

Och jag fattar detta med självkritik, men min finaste bild är inget jämfört med det som visas av vissa proffsfotografer.

Däremot uppskattar jag att man får kritik av proffs, shit vilken ära liksom, att man lyckats beröra någon med såna bilder.

Det är svårt för vissa att se att denna bilden är dålig jämfört med andra för jämfört med de man tagit innan är denna den bästa.

Kanske det är en del av det hela.

Hoppas ni förstod min poäng.
 
Min kritik gäller foton i Bildkritik. I bildkritik Mjukstart ska och bör nybörjare lägga sina bilder.

PS Passa på att såga mina bilder!
 
FILM) (ulltand skrev:
Tar åt mig av din kritik. Dock anser jag att problemet inte är dåliga kommentarer utan dåliga bilder.

Lite mer självkritik skulle inte skada. Kvaliteten här på FS är numera löjligt låg.
Ja detta med självkritik är viktigt. Men jag tycker framför allt att detta är något man i första hand, vilket ordet antyder, kan tillämpa på sig själv. Sedan kan jag hålla med om att många bilder inte är så mycket att skriva hem om, men mycket av kritiken är inte heller så värst mycket att hänga i julgranen. En sak som jag brukar föreslå när man får kritik i bemärkelsen fin fem fel är att man går in och tittar på den kritiserandes egna bilder. Man kan då ganska väl avgöra om det är lönt att ta till sig av kritiken eller inte. Ofta har jag märkt att en del kritiserar bilder där själva bildtypen inte passar med den egna smaken. Eller helt enkelt för att de inte kan ta till sig bilden, och sådan kritik är tämligen värdelös. Dessutom är ju detta med bilder väldigt subjektivt vilket innebär att även kritiken till sin natur är subjektiv. De enda kommentarer, eller om man vill kalla det kritik, som egentligen har något värde är vad personen känner inför bilden (om man bortser från rena nybörjare som vill ha råd). Sådana kommentarer kan ge fotografen en hint om denne nått fram med bilden eller inte. Men tyvärr är kritiken oftast av rent teknisk natur av typen bilden är för mörk, för sned, inte skarp och liknande. Ofta tenderar den kritiserande fastna i detaljer så att han missar bilden, vilket är synd. Kanske är det så att kritiken egentligen säger mest om vilken nivå den kritiserande befinner sig på? Jag tror att det många gånger kan vara på det sättet.
 
FILM) (ulltand skrev:
Tar åt mig av din kritik. Dock anser jag att problemet inte är dåliga kommentarer utan dåliga bilder.

Lite mer självkritik skulle inte skada. Kvaliteten här på FS är numera löjligt låg.

Vem bestämmer egentligen om vad som är bra och dåligt då ? Det ligger ju i betraktarens öga.

Självklart så ska ju dem som lägger upp bilder i pooler kanske tänka både en och två gånger innan man "slänger ut" bilden. Så det där med självkritik håller jag med dig fullständigt.

Tanken med en sida som FS är väl att både amatörer och proffs ska kunna utbyta erfarenhet/tankar/åsikter med varandra.
Annars får väl alla som anser sig vara "för
bra" för denna sida hitta en mer Proffs orienterad sajt.

Jag gillar hela konceptet med FS just för att få tips och kommentarer från andra med samma intresse som mig (foto).

Jag har sagt det i andra diskutions sammanhang
här på FS att det kanske vore läge för FS att strukturera om lite bland bildpoolerna.
Att kritikpoolerna just är det: Kritikpooler.
Med lite striktare krav på fotografen, man måste skriva en beskrivning om fotot (uppfylls inte detta tas den bort ur poolen). Lägre uppladdnings frekvens i kritikpoolerna.

Sedan lägga upp en "klotterplank" pool, där folk
kan "slänga" in bilder hur som helst för att visa upp.

Kanske även någon form av system där du måste kommentera ett visst antal bilder innan du får ladda upp en själv. Detta skulle förmodligen resultera i att det blir mycket skräpkommentarer men det tror jag "gallrar" ut sig självt efter ett tag.

Hur som helst är detta ett ämne jag finner väldigt intressant att diskutera.
 
FILM) (ulltand skrev:
TLite mer självkritik skulle inte skada. Kvaliteten här på FS är numera löjligt låg.

Ok, kanske på gränsen till off-topic (håller egentligen med om att lite självkritik är bra innan man väljer bildkritik i stället för mjukstart), men spinner vidare lite på det här med självkritik som alltid framförs som en oomkullrunkelig sanning i de här debatterna...


Självkritik i all ära, men vad händer med experimentlustan?

Jag tror att för mycket självkritik kan vara hämmande. Om man bara laddar upp bilder som man är nöjd med, vad händer då med ens utveckling?

Bilder som passerar ens egen självkritik utefter ens utvecklingsnivå vad gäller fotande och bildseende är ju oftast de typer av bilder som man, som fotograf, behärskar väl.

Samma motivtyp, samma komposition, bildstil etc.

Men det är ju när man går utanför det bekväma, det man behärskar och det som ger bilder som man är "nöjd" med som det börjar hända grejjer.

Det blir sällan ens bästa bilder, men det kan ge nya insikter, nya vinklingar och något element som man kan ta till sig i erfarenhetsbagaget.

Fotoutvecklingen (såväl i stort som individuellt) drivs inte fram av bilder som passerat fotografens självkritik, utan av bilder som tänjer på gränserna för fotografens förmåga, omgivningens acceptans och strävan efter att gå utanför det befintliga (i det stora eller individuellt).

Själv tankar jag nästan aldrig upp de bilder jag skulle laddat upp om det i första hand var självkritiken som styrde, utan bilder som på olika sätt befinner sig i gränslandet för vad jag behärskar eller vill testa av.

PS. Det här med att kvaliteten sjunker på fotosidan är säkert något vi alla upplever, och det kanske stämmer till viss del, men det är nog till ännu större relaterat till vår egen utveckling...jag vet att när jag precis börjat på Fotosidan tyckte jag att den massa bilder var helt fantastiska som jag idag i bästa fall skulle tycka är mediokra...vilket ju är ett gott tecken.
 
Om någon tar sig tid att kolla på de bilder jag sågar, så inser denna någon snart att dessa bilder inte är bra.
Visst skulle jag kunna vara mer konstruktiv i mina kommentarer, men jag tycker faktiskt att ansvaret ligger på fotografen. Det finns massor fotokurser på webben (tror tex Expressen har en nu).

Fotosidan är fel om man bara vill visa sina bilder, för det finns det bättre ställen.

Jag kommer fortsätta skriva "bilden är sned" om en bild är sned. Man beh inte vara alltför smart för att inse att man då ska räta upp bilden - och kanske ist lägga den i mjukstart.

OBS att det jag skriver gäller Bildkritik. I mjukstart så är det annorlunda.
 
FILM) (ulltand skrev:
Om någon tar sig tid att kolla på de bilder jag sågar, så inser denna någon snart att dessa bilder inte är bra....
Det är väl just detta att du ofta bara "sågar" och att du dessutom sätter din egen bildsyn som norm. Detta kan givetvis bero på din egen förmåga och att du kanske anser att FS är till för dig personligen, vad vet jag. Men den logik du för fram, att den som (anser sig) kommit ett snäpp längre har rätt att racka ned på de som står under riskerar att skapa en ganska olustig hackordning. Ganska många här på FS skulle förmodligen, med samma logik, anse att dina egna bilder inte hade något i kritikpoolen att göra.

Som andra sagt så lägger många sina bilder i kritikpoolerna för att få råd och tips om vad de skulle kunna göra bättre. Och då blir en rak sågning utan motivation totalt meningslös, och dessutom finns risken att man sårar folk helt i onödan.
 
alf109 skrev:
Ganska många här på FS skulle förmodligen, med samma logik, anse att dina egna bilder inte hade något i kritikpoolen att göra.

Om mina bilder inte platsar i Bildkritik så är jag väldigt tacksam om jag får reda på det.

Ta tillfället i akt o såga mina bilder!
 
FILM) (ulltand skrev:
Om mina bilder inte platsar i Bildkritik så är jag väldigt tacksam om jag får reda på det.

Ta tillfället i akt o såga mina bilder!
Jag delar som sagt inte denna logik, så för mig platsar dina bilder, såväl som alla andras.
 
nja kanske inte dog.

Men jag måste säga att det är inte bara kritiken på kommentarer som är dålig, det är responsen på kommentarerna som uteblir också. Har man inget att säga när man fått kritik eller till o med en massa beröm för en fin bild? Lite dåligt är det allt.

83 kommentarer eller liknande och 26 svar på dem...

Lite kasst är det här känner jag.
 
Zzzz skrev:
nja kanske inte dog.

Men jag måste säga att det är inte bara kritiken på kommentarer som är dålig, det är responsen på kommentarerna som uteblir också. Har man inget att säga när man fått kritik eller till o med en massa beröm för en fin bild? Lite dåligt är det allt.

83 kommentarer eller liknande och 26 svar på dem...

Lite kasst är det här känner jag.

Jag håller med dig. Det är tråkigt när det känns som om mottagaren av kommentaren inte bryr sig. Kanske är det också därför som viljan att kommentera minskar.

Om jag får respons på mina kommentarer så blir jag glad. Om den som fått kommentaren ändrar något i sin bild, så går jag också tillbaka och ger en kommentar om det. På så sätt blir det en kommunikation som är ett givande och tagande från båda håll,

Vid något tillfälle har jag haft turen att den som kommenterat min bild har återkommit och vi har kunnat fortsätta diskussionen om min bild, också efter att jag korrigerat enligt kritiken jag fått. Det har varit mycket givande. En eloge för ett sådant engagemang. Det gav mig jättemycket.

Jag tror ändå att man måste acceptera att människor har olika stort engagemang och kanske också i olika perioder. Vissa är mycket intresserade av bild och foto och har viljan och tiden att engagera sig, andra inte.

Det är ju också så, som sagts tidigare, att vi är i olika stadier av utveckling både vad gäller teknik och bildseende. Alla kommer inte att bli mästerliga fotografer, men det betyder inte att de inte älskar och har nöje av att fotografera.

Det finns säker en hel hoper teknikfreak med den senaste utrustningen men som saknar bildseende och å andra sidan finns det massor av människor med enkel utrustning men med ett utomordentligt bildseende. Självklart uppstår en viss "friktion" mellan människor som är så olika och att hitta den ultimata lösningen som tillfredställer alla är nog tyvärr inte realistiskt.

Till sist är det väl ändå så att det enda vi har verklig makt att påverka, är oss själva, och vår syn på vår omgivning och våra medmänniskor.
 
Romana skrev:
Jag håller med dig. Det är tråkigt när det känns som om mottagaren av kommentaren inte bryr sig. Kanske är det också därför som viljan att kommentera minskar.

Om jag får respons på mina kommentarer så blir jag glad. Om den som fått kommentaren ändrar något i sin bild, så går jag också tillbaka och ger en kommentar om det. På så sätt blir det en kommunikation som är ett givande och tagande från båda håll,

Vid något tillfälle har jag haft turen att den som kommenterat min bild har återkommit och vi har kunnat fortsätta diskussionen om min bild, också efter att jag korrigerat enligt kritiken jag fått. Det har varit mycket givande. En eloge för ett sådant engagemang. Det gav mig jättemycket.

Jag tror ändå att man måste acceptera att människor har olika stort engagemang och kanske också i olika perioder. Vissa är mycket intresserade av bild och foto och har viljan och tiden att engagera sig, andra inte.

Det är ju också så, som sagts tidigare, att vi är i olika stadier av utveckling både vad gäller teknik och bildseende. Alla kommer inte att bli mästerliga fotografer, men det betyder inte att de inte älskar och har nöje av att fotografera.

Det finns säker en hel hoper teknikfreak med den senaste utrustningen men som saknar bildseende och å andra sidan finns det massor av människor med enkel utrustning men med ett utomordentligt bildseende. Självklart uppstår en viss "friktion" mellan människor som är så olika och att hitta den ultimata lösningen som tillfredställer alla är nog tyvärr inte realistiskt.

Till sist är det väl ändå så att det enda vi har verklig makt att påverka, är oss själva, och vår syn på vår omgivning och våra medmänniskor.


Ett väldigt djupt inlägg måste jag säga och jag håller med om i princip allt.

Jag är också noga med att tacka och diskutera kommentarerna för det betyder något för mig att någon tog sig tid att stanna till vid min bild.

Men ja, du har nog rätt, alla har väl perioder och jag stalkar inte folk här så jag vet inte om de laddar upp fler grejer utan att tacka för min kommentar.

Men JA det tar bort lite av lusten att kommentera.
 
FILM) (ulltand skrev:

Jag kommer fortsätta skriva "bilden är sned" om en bild är sned. Man beh inte vara alltför smart för att inse att man då ska räta upp bilden - och kanske ist lägga den i mjukstart.

...och ganska länge har det varit väldigt inne med sneda bilder... :)

/AK
 
Att få respons på sina kommentarer är ju något som till och från diskuteras. Men det finns faktiskt en tydlig rekommendation om man läser noga de instruktioner som finns för FS och utövandet av medlemsskapet. Andemeningen i rekommendationen är ungefär: undvik tackande för kommentarer - tacka istället genom att ge en kommentar. I början av mitt medlemsskap tackade jag jämt och ständigt samt svarade på frågor eller påståenden tills jag läste instruktionen hur skaparna av sajten vill ha det. Efter det har jag följt deras rekommendation och det kan väl inte vara fel? Det är väl det vi har att förhålla oss till, antar jag?
Om någon i sin kommentar ställer en fråga till mig angående bilden, brukar jag istället ge ett svar i medlemmens gästbok så snart jag bara hinner.
Det känns ju himla trist om det väcker negativa upplevelser samt att jag får kritik för att jag följer de anvisningar som finns. Det är inte helt lätt att veta hur man ska förhålla sig till tackandet och respons på kommentarer.
/Nonno
 
FILM) (ulltand skrev:

Jag kommer fortsätta skriva "bilden är sned" om en bild är sned.

Men åter igen.... Vem bestämmer vad som är snyggt och vad som är fult (eller i detta fall rakt eller snett)

Om jag fotar en horisont och med flit vill jag ha den sned, för att jag tycker det är snyggt så kommer du med en sådan kommentar som inte ger mig någonting konstruktivt egentligen. Jag vill ju att bilden ska vara sned.

Du får nog utveckla dina kommentarer lite.

Man kan ju skriva någonting i stil med:
"Personligen har jag svårt för sneda bilder men det kanske är meningen att den skall vara sned"

Då utgår man ju ifrån sig själv och vad man själv tycker. Som du går på i dina kommentarer så får man lite "My Way Or The Highway" känsla i dom.
 
75jailbreak skrev:
...Men åter igen.... Vem bestämmer vad som är snyggt och vad som är fult (eller i detta fall rakt eller snett)...

Jag bestämmer ju vad jag tycker är snyggt och vad jag tycker är en bra bild. Vill man inte ha min kommentar kanske man ska lägga sina bilder på ett annat ställe.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.