Annons

Kraftigt stativ+kulled

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag ju köpt en beggad ferrari och kör mest handhållet eller med hjälp av bönpåse, så stativet kommer inte att användas så ofta, så jag letar bra regummerat.
Pratade med hans på optipod och han kunde fixa ngt gammalt tungt men efter lite modifiering så skulle det klara 400 lätt.

Nu har jag ju köpt en beggad ferrari och kör mest handhållet eller med hjälp av bönpåse, så stativet kommer inte att användas så ofta, så jag letar bra regummerat.
Pratade med hans på optipod och han kunde fixa ngt gammalt tungt men efter lite modifiering så skulle det klara 400 lätt.

Ja, där sitter det inte i vägen.....

Jag behöver tips på stativ+ kulled som klarar minst 12kg
Det kan vara tungt och behöver inte kunna vara så högt,beg,stål, trä,tripod
Till d700+1,7 konvektor+ 400/f2,8

Använder sällan stativ så inga priser över 4000kr

Till ett 400/2,8 skulle jag inte rekommendera en kulled, utan istället titta på en Wimberley eller Benros kopia. Benros verkar vara riktigt hygglig. Stativ finns många, men priset ger en bra fingervisning om kvalitet. Men satsa på ett Wimberley eller kopia istället för kulled.

Om du ska ha kulled så kostar en Feisol CB-70H 2300kr att ta hem från Feisol, ganska prisvärt känns det som. Feisol har väl fått rätt så bra kritik för sina kulleder har jag för mig, dock inga som helst egna erfarenheter av dem.

Jag använder en Wimberley Sidekick på min Arca Z1 till mitt AF-S 400/2.8. Skulle kunna köra mitt 400:a direkt på kulleden utan problem. Kulleden låser fast objektivet oavsett vinkel och det är riktigt stabilt. Arcan sitter på ett Gitzo 3531. Smakar det så kostar det. MEn samtidigt är det förmodligen det sista stativ/kulled jag köper ;)

Fast Sidekicken regerar när det gäller fågelfoto. Men denna setup kostar liite mer än de 4000 kronorna som är budget.

Du klarar dig med ett stativ för runt 2000 kronor och en kulled för samma peng. Jag skulle rekommendera Manfrottos 468 Hydrostatic RC4.

Bilagor

• 400AFS-Z1.jpg
    400AFS-Z1.jpg
    38.6 KB · Visningar: 255
Jag använder en Wimberley Sidekick på min Arca Z1 till mitt AF-S 400/2.8. Skulle kunna köra mitt 400:a direkt på kulleden utan problem. Kulleden låser fast objektivet oavsett vinkel och det är riktigt stabilt. Arcan sitter på ett Gitzo 3531. Smakar det så kostar det. MEn samtidigt är det förmodligen det sista stativ/kulled jag köper ;)

Fast Sidekicken regerar när det gäller fågelfoto. Men denna setup kostar liite mer än de 4000 kronorna som är budget.

Du klarar dig med ett stativ för runt 2000 kronor och en kulled för samma peng. Jag skulle rekommendera Manfrottos 468 Hydrostatic RC4.

Ahhh, samma åsikter! Jag är inte ensam, hoppar högt :)
Cheers // M

Think outside the box?

Kanske är att svära i kyrkan men de stabilaste grejer jag sett för fält-bruk har varit avsedda för avvägningsinstrument, de ska enligt hörsägen vara ganska billiga också.
Sen går de ju inte sönder i första taget heller.

Färgen är kanske inte alltid den snyggaste men är man fin i kanten kan man ju köpa en burk mattsvart sprayfärg till.

Här är ett "Leica" (fråga mig inte om det innebär att det är ett leits eller en kopia, ingen aning!) för 1500 iaf.

http://www.blocket.se/vi/20794861.htm?ca=9_s

Senast ändrad:
Kanske är att svära i kyrkan men de stabilaste grejer jag sett för fält-bruk har varit avsedda för avvägningsinstrument, de ska enligt hörsägen vara ganska billiga också.
Sen går de ju inte sönder i första taget heller.

Färgen är kanske inte alltid den snyggaste men är man fin i kanten kan man ju köpa en burk mattsvart sprayfärg till.

Här är ett "Leica" (fråga mig inte om det innebär att det är ett leits eller en kopia, ingen aning!) för 1500 iaf.

http://www.blocket.se/vi/20794861.htm?ca=9_s
Nu tror jag tråden hamnade lite på avvägar ;)

Hehe, närå den fylls väl på ibland. Några fotojobb gör vi väl emellanåt?

Cheers // M

Ett och ett annat blir det väl....

Fast man ska nog inte hänga upp sig så mycket på vikter och sådant. Jag har använt ett vanligt Manfrotto 055 till ett Canon 500/4L IS utan problem. Kulleden däremot bör man nog satsa lite mer på. Det är verkligen väldigt trevligt att ha en bra kulled. Speciellt om man ska lasa den tungt.

Inte helt sällan står ju priset på stativlösningen i paritet vad man lagt ner på utrustningen, För de som lägger en 200 000 kr på fotoutrustning är inte 10 000 kr så stor affär. Men för de som köper kamerautrustning för 20 000 kr är det en väldigt stor affär.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto