Annons

Polfilter + stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

tio_kronor

Ny medlem
Hello där. Jag har nu efter ett par års uppehåll åter tagit tag i fotandet och tänkte komplettera utrustningen med lite filter och stativ. Jag har en D7500, för stativ behovet så kör jag främst macro sigma 105, men skall kunna användas även vid viss porträtt, behöver inte vara något super fancy men ändå stabilt och hållbart nog. Några tips i den lite lägre prisklassen?

Sen kollar jag även UV och polfilter, ser att cyberphoto har några i ett märke som heter DÖRR men hittar inte någon direkt info om hur detta märke är i kvalité, försökt söka efter det här i forumet med men hittar inget hänvisande. Ska ha polfilter främst till mitt Nikon 16-85vr, 67mm i diameter. Någon som testat dessa filter eller kan tipsa om andra? Inga problem med att lägga lite för ett riktigt bra filter, men det jag uppfattat från gamla tester så är ofta inte priset matchande med kvaliteen

Senast ändrad:
OM priset är viktigt, köp begagnat = dubbelt så mycket kvalitet för pengarna. Sparar miljön samtidigt.

Stativ. Ta reda på vad du behöver. Om du inte vet, kolla vad andra använder. Läs recensioner och omdömen och skaffa en objektiv uppfattning (kolla efter de negativa omdömena för att se vilka nackdelar som kan finnas och om de är överkomliga). Spana sedan efter annonser och slå till när rätt pryl dyker upp till rätt pris.

Filter. Hoya och B+W t.ex. håller bra kvalitet. Kopior finns där ute så ett nytt märkesfilter till lågt pris; se upp! Priset har dessutom en hel del med kvalitén att göra. Om man märker skillnaden själv är en annan sak.
Antireflexbehandlingen påverkar hur mycket ljus som släpps igenom. Bättre AR = dyrare filter. Dörr = billigt.

UV-filter behövs knappast på en digitalkamera.

Köp ett lite stabilare stativ än du först hade tänkt dig. Ett bra stativ håller i decennier (förmodligen i hela ens liv) så man slipper köpa flera stativ om man köper ett riktigt bra från början. Det blir billigare än att "uppgradera" sitt stativ när man inser att det inte riktigt håller måttet.

När det gäller polfilter så hade jag inte köpt 67mm.
Nikons klassiska 24-70/2,8 & 70-200/2,8 behöver 77mm.
Sigmas 24-70/2,8 behöver 82mm

Sen kan man köpa en stepring från 67mm till 77mm.

Med stepringar så behöver du bara köpa ETT polfilter och då köper man det i den största storlek man kan tänka sig att ens framtida objektiv kommer behöva.
77mm är väl vanligast.

Har du nu aldrig funderat över ett 70-200/2,8 eller andra objektiv med större filterfattning så kan den utgiften givetvis vara onödig.
Men polfilter är dyra så man siktar normalt på ett styck.

Väldigt svårt att hitta bra och aktuella tester både för polfilter och stativ tycker jag. Har fotat mycket förr så har hyffsad koll ändå tycker jag på vart man kan leta. Men blev att jag slog till på ett KENKO Slim 67mm för 99 kr istället för 417kr, ingen aning om hur det är, Kenko verkar ju fått både ris och ros beroende på filter och hittade inga recensioner på just denna modellen.. men för det priset tänker jag att skulle det vara skit kan jag köpa ett annat. Har just nu både Nikon 16-85mm f/3.5-5.6 VR och en Nikon 70-300mm f/4.5-5.6 V, båda med 67mm i diameter, lär inte bli nya objektiv på ett par år så känns inte nödvändigt att satsa på annat.

Hittade även ett Sirui Stativ T-1004X + G-10KX kulled för 1030kr istället för 2400, fått hem det men inte hunnit testa, blir morgondagens projekt, men det känns gediget så får se hur det känns uppfällt och utrustat=)

När det gäller polfilter så hade jag inte köpt 67mm.
Nikons klassiska 24-70/2,8 & 70-200/2,8 behöver 77mm.
Sigmas 24-70/2,8 behöver 82mm

Sen kan man köpa en stepring från 67mm till 77mm.

Med stepringar så behöver du bara köpa ETT polfilter och då köper man det i den största storlek man kan tänka sig att ens framtida objektiv kommer behöva.
77mm är väl vanligast.

Har du nu aldrig funderat över ett 70-200/2,8 eller andra objektiv med större filterfattning så kan den utgiften givetvis vara onödig.
Men polfilter är dyra så man siktar normalt på ett styck.
Nikons nyaste 24-70/2,8, både VR samt till Z, har 82 mm.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto