Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Kraftigt stativ+kulled
- Trådstartare da vinci
- Start datum
Palletheking
Aktiv medlem
Mig veterligen hittar du ingen sådan kombination för 4000 kr. m du gör ett riktigt klipp kanske du hittar en sådan komb för det dubbla priset. En kulled som fixar 12 kg lär du få betala 5000-7000 kr för.
Sir Anselm
Aktiv medlem
Det finns ju t.ex Induro, deras A4XX-serie är specad till 12kg. T.ex. A413 med kulled DM-12 för totalt c:a 3450kr inkl. moms. Kolla på www.YFO.se.
Sputt
Aktiv medlem
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683508 den klarar 16 kg och är inte överdrivet dyr
Anderzon
Aktiv medlem
Det finns ju t.ex Induro, deras A4XX-serie är specad till 12kg. T.ex. A413 med kulled DM-12 för totalt c:a 3450kr inkl. moms. Kolla på www.YFO.se.
Du bör inte ligga på gränsen, har du ~5-6kg utrustning hade jag skaffat grejjer som är klassade för minst 50-75kg!
Som Paul nämner, tror inte att du hittar en vettig kombo för max 4000kr, bara en kula klassad för vettig vikt går på det dubbla...
Mvh // Martin
Sir Anselm
Aktiv medlem
Du bör inte ligga på gränsen, har du ~5-6kg utrustning hade jag skaffat grejjer som är klassade för minst 50-75kg!
Som Paul nämner, tror inte att du hittar en vettig kombo för max 4000kr, bara en kula klassad för vettig vikt går på det dubbla...
Mvh // Martin
Ha ha, stativ specat för 50-75kg... Ja det blir nog billigt och bra... Kul att släpa på också...
Anderzon
Aktiv medlem
Ha ha, stativ specat för 50-75kg... Ja det blir nog billigt och bra... Kul att släpa på också...
Vad är det som är roligt? Du kan få ett Sachtler som är specat för 95kg som endast väger 4½kg!
Billigt har jag absolut inte påpekat att det skulle vara eller?
Mvh // Martin
Anderzon
Aktiv medlem
D700 + batteripack + 1,7 konvektor=2kg
Nikon 400/f2,8 =6,3kg
Totalt ca 8,3kg
Om jag använder fjärrutlösare kommer kameran ändå vibrera vid fotografering?
Är detta ngt att tänka på vid val av kulled?
Ang. stativ så finns det många vägar att gå... allt handlar om hur stabilt du önskar att det skall vara! Du kan säkert köra med ett 1000kr stativ och få bra bilder! Men i sämre ljusförhållanden, dåligt underlag etc. så kommer det helt klart att löna sig med en stabilare variant, och de är absolut inte billiga. Du har ju en fin kamera, en superglugg mm. så varför inte satsa på ett sjysst stativ? Det bästa är att åka till en välsorterad butik och testa, då får du responsen direkt.
Ett bra stativ köper man bara en gång, kamerahus och gluggar byter folk minst en gång per år...
Ett tips är att leta efter en begangnad kombo, ofta ser man kanongrejjer för billiga pengar!
Mvh // Martin
whynot
Aktiv medlem
Jag behöver tips på stativ+ kulled som klarar minst 12kg
Det kan vara tungt och behöver inte kunna vara så högt,beg,stål, trä,tripod
Till d700+1,7 konvektor+ 400/f2,8
Använder sällan stativ så inga priser över 4000kr
Skippar du kulan och använder en typ Wimberley med stativ (på samma hemsida) får du ett som klarar ca 20-25 kg för ca 4-5000 kr komplett, stativ inkl. stativfäste.
kan du kolla den här länken.
http://www.benrosverige.se/
Paul.r.Lindqvist
Aktiv medlem
Vad är det som är roligt? Du kan få ett Sachtler som är specat för 95kg som endast väger 4½kg!
Billigt har jag absolut inte påpekat att det skulle vara eller?
Mvh // Martin
Nej men lite konstig pris bild måste jag säga, 8000:- för en kulled som klarar en vettig vikt ?
Vad är det för kulleder ?
Markins m-10 finns att köpa för under 4000:- klarar 40kg...
Att man skall köpa utrustning som klarar 10ggr mer än vad man behöver låter lite konstigt i mina öron.
Visst man ska inte ligga på gränsen utan marginaler, men några kilon tillgodo räcker gott och väl.
/P.
da vinci
Aktiv medlem
Tack för hjälpen!
Jag har ett vedbon sherpa 803r och upplever det stadigt men kulleden viker ner sig.
Och det är ju förståligt max vikten är ca 5kg, men kan jag då byta kulled till stativet tex
J-1+PU-50 NYA MODELLEN
Nya förbättrade J-1.
Antal i lager: 0
1 895:-
passar den?
Behöver jag ngn snabbplatta för att få fast obj?
Jag kan ju alltid köpa ett stativ till om jag inte blir nöjd
Jag har ett vedbon sherpa 803r och upplever det stadigt men kulleden viker ner sig.
Och det är ju förståligt max vikten är ca 5kg, men kan jag då byta kulled till stativet tex
J-1+PU-50 NYA MODELLEN
Nya förbättrade J-1.
Antal i lager: 0
1 895:-
passar den?
Behöver jag ngn snabbplatta för att få fast obj?
Jag kan ju alltid köpa ett stativ till om jag inte blir nöjd
Anderzon
Aktiv medlem
¨Nej men lite konstig pris bild måste jag säga, 8000:- för en kulled som klarar en vettig vikt ?
Att man skall köpa utrustning som klarar 10ggr mer än vad man behöver låter lite konstigt i mina öron.
Visst man ska inte ligga på gränsen utan marginaler, men några kilon tillgodo räcker gott och väl.
/P.
Allt är ju relativt Jag kör själv med ArcaSwiss Z1 och Gitzo 1320 sedan ett par år tillbaka, super nöjd! Visst, de är dyra, men jag anser att det har varit värt varenda krona. Jag kommer inte att behöva byta stativ mera. Tex. www.digitalpedagogen.se är bra och hjälpsam när det kommer till stativ bla.!
Klassningen ang. vikten är mycket luddig från tillverkarna, visst vi klarar att hålla upp ex. 40kg horisontellt men klarar kulan att hålla detta om du fotograferar 45° neråt/uppåt? nja... mest en fråga om hur mycket man kan tolerera! Återigen, det finns inga givna regler när det kommer till stativ, endast egna erfarenheter...
Mvh // Martin
da vinci
Aktiv medlem
Nej men lite konstig pris bild måste jag säga, 8000:- för en kulled som klarar en vettig vikt ?
/P.
Var finns markins förutom i usa?
skogsbaronen
Aktiv medlem
Cyberphoto säljer Cullmann. Deras största kula klarar 30kg och kostar 1845kr.
pgx
Aktiv medlem
Paul.r.Lindqvist
Aktiv medlem
Maxe
Aktiv medlem
Väntar själv på ett AF-S 500/4 VR.
Vet att jag kommer behöva lägga 8-12000 på stativ och kulled. Det kommer bli Gitzo kolfiberstativ (3531) och RSS BH-55 kulled.
Kommer köpa detta via Optipod, då jag har detta system idag med ett modifierat Manfrotto 055 och Manfrotto 468 MG kulled.
Jag resonerar som att varför köpa en Ferarri och köra på regummerade däck?
// Johan Maxe
Vet att jag kommer behöva lägga 8-12000 på stativ och kulled. Det kommer bli Gitzo kolfiberstativ (3531) och RSS BH-55 kulled.
Kommer köpa detta via Optipod, då jag har detta system idag med ett modifierat Manfrotto 055 och Manfrotto 468 MG kulled.
Jag resonerar som att varför köpa en Ferarri och köra på regummerade däck?
// Johan Maxe