Wahlin
Aktiv medlem
Har läst lite här och där att kameror kräver olika bra objektiv för att prestera fullgott. Jag är med i tanken så länge det gäller FF kontra APS-C. Det är ju logiskt att en större sensor kräver objektiv som är bättre på en större yta.
Men då kommer man till 7D och andra cropkameror med högt MP-antal. Där läser jag också ofta att dom kräver objektiv med bra upplösning. Varför då, undrar jag. Är det för att pixeldensiteten är så hög.
Antagligen riktigt klumpigt uttryckt men är jag på rätt spår med det här påståendet, pixlarna är så små att dom kräver glas som riktar ljuset mer perfekt än på en kamera med "större" pixlar.
Kan någon förklara detta på ett lätt sett utan en massa teknisk mumbojumbo.
Men då kommer man till 7D och andra cropkameror med högt MP-antal. Där läser jag också ofta att dom kräver objektiv med bra upplösning. Varför då, undrar jag. Är det för att pixeldensiteten är så hög.
Antagligen riktigt klumpigt uttryckt men är jag på rätt spår med det här påståendet, pixlarna är så små att dom kräver glas som riktar ljuset mer perfekt än på en kamera med "större" pixlar.
Kan någon förklara detta på ett lätt sett utan en massa teknisk mumbojumbo.