Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Kostnad av egna fotoutskrifter
- Trådstartare Jeppe
- Start datum
wennerstrom
Aktiv medlem
Köpte nyligen en epson 890 och har fått intrycket att en färgpatron (245 kr) räcker till ca 20 A4 Epson Premium Glossy Photopaper (160 kronor) vilket skulle ge (245+160)/(20x2) = ca 10 kr per 10x15 kopia. Då har jag skrivit ut blandat färgbilder och svartvitt, och jag -tror- att dom svartvita utskrifterna drar mer än färgutskrifterna.
Sen tillkommer ett par kronor för den svarta patronen, men den verkar som den räcker rätt länge. Ca 1/3 har gått åt till en hel färgpatron. Vi säger att 245/3 = ca 80 kronor tillkommer för 20 A4 bilder vilket ger oss en summa på 10 + (80/40) = 12 kr
Skrivaren kostade strax under 3000 kronor, och jag har ingen aning om hur många utskrifter den pallar med, men mer än 2kr per A4 borde det inte bli i avskrivning på den, vilket ger oss en snygg slutsumma på 14 kronor per 10x15 bild.
Långt svar på kort fråga, men klockan är halv ett och jag är pigg och uttråkad
//Bengt
Sen tillkommer ett par kronor för den svarta patronen, men den verkar som den räcker rätt länge. Ca 1/3 har gått åt till en hel färgpatron. Vi säger att 245/3 = ca 80 kronor tillkommer för 20 A4 bilder vilket ger oss en summa på 10 + (80/40) = 12 kr
Skrivaren kostade strax under 3000 kronor, och jag har ingen aning om hur många utskrifter den pallar med, men mer än 2kr per A4 borde det inte bli i avskrivning på den, vilket ger oss en snygg slutsumma på 14 kronor per 10x15 bild.
Långt svar på kort fråga, men klockan är halv ett och jag är pigg och uttråkad
//Bengt
Pixel
Avslutat medlemskap
Bläckpatronerna är dyra i inköp men det finns möjligheter att fylla på dem. Trots att flera tillverkare "as usual" avråder från andra märken så har jag mfl inte haft några problem med detta. Här är länken till en bra leverantör i Danmark:
http://www.net-ink.dk/
Hälsningar Björn
http://www.net-ink.dk/
Hälsningar Björn
Linmajon
Aktiv medlem
Nejjj...Jag har en Epson 740 (1440dpi) och har haft jätteproblem med piratbläck. Jag har testat flera olika märken och det går INTE. Det verkar som viskositeten i piratbläcken inte alls är bra och färgerna är konstiga med annorlunda densitet och färg. Utskrivna bilder blir minst 100% sämre och helt oanvändbara. För annat kanske det duger.Jag vet inte om allt blir bra igen om jag köper originalpatron, men ska ändå köpa ny skrivare snart.
Svartbläcket har fungerat OK dock.
Jag kommer aldrig mer att köra med piratbläck trots de kriminellt höga priserna på originalbläck.
Vet någon vad bläcket EGENTLIGEN borde kosta om fabrikanterna vore hederliga?
Svartbläcket har fungerat OK dock.
Jag kommer aldrig mer att köra med piratbläck trots de kriminellt höga priserna på originalbläck.
Vet någon vad bläcket EGENTLIGEN borde kosta om fabrikanterna vore hederliga?
Pixel
Avslutat medlemskap
Anders, det är sant att priserna varierar verkligen mycket mellan modellerna.
Mats, märkligt att du har så dåliga erfarenheter. Har du också provat Net-Ink i Danmark och fyllt på innan patronen är tom. Det är ju viktigt och följa vissa regler för att detta system med refill skall funka utan problem.
Men har man dåliga erfarenheter så skall man nog undvika detta för även garantiåtagandet från leverantören kan "falla bort" när man kör med refill-systemet. Då är det inte bra om en helt ny printer börjar krångla pga detta.
Mats, märkligt att du har så dåliga erfarenheter. Har du också provat Net-Ink i Danmark och fyllt på innan patronen är tom. Det är ju viktigt och följa vissa regler för att detta system med refill skall funka utan problem.
Men har man dåliga erfarenheter så skall man nog undvika detta för även garantiåtagandet från leverantören kan "falla bort" när man kör med refill-systemet. Då är det inte bra om en helt ny printer börjar krångla pga detta.
Maverick
Aktiv medlem
Jag tycker inte att orginal är så värst dyrt igentligen. Till min HP kostar de närmare 700:- har jag för mig. Men då byter jag max en gång om året och har väl normal konsumtion av utskrifter. Kanske inte så hög när det gäller foton.
När det gäller Epson så har jag råkat jobbat på ett företag som servade dessa. Största problemet med piratpatroner var att fogarna i plasten hade andra toleranser vilket ledde till att skrivarhuvudet gick sönder. Skrivarhuvudet motsvarade, 3-4år sedan, ca 2/3 av priset på skrivaren. Många var det som vart besvikna.
Jag har läst att det kostar mellan 20-50kr arket för en normal fotoutskrift i A4 storlek.
/Maverick
När det gäller Epson så har jag råkat jobbat på ett företag som servade dessa. Största problemet med piratpatroner var att fogarna i plasten hade andra toleranser vilket ledde till att skrivarhuvudet gick sönder. Skrivarhuvudet motsvarade, 3-4år sedan, ca 2/3 av priset på skrivaren. Många var det som vart besvikna.
Jag har läst att det kostar mellan 20-50kr arket för en normal fotoutskrift i A4 storlek.
/Maverick