ANNONS
Annons

kortare skärpedjup med digital?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag vet hur det är... jag pillar i overdriven i min 245:a o försöker intala mej att jag inte saknar min turboladdade Porsche det minsta... jag kommer ju fram med Volvon också...

HDFS) (KGS skrev:
Jo, jag vet hur det är... jag pillar i overdriven i min 245:a o försöker intala mej att jag inte saknar min turboladdade Porsche det minsta... jag kommer ju fram med Volvon också...

Jag har ägt både en Dimage 7i (kompaktkamera) och äger nu en DSLR och jag kan säga att jag verkligen inte saknar EVF eller att använda skärmen som sökare.
Och då har jag inte fotat så mycket analogt innan alls.

Men vadå, verkar som att jag missat värsta grejjen här. Ser man inte hur bilden blir i värken sökaren eller LCD:n på en DSLR innan man tar den? Är det i princip som på en analog kamera altså? Låter roligt tycker jag :D, mer utmaning ;)

Nej, men seriöst, man borde iaf se det i lcd:n :(..va dummt.

Men efter att man tagit bilder kan man väl iaf se hur den blev i lcd:n...tar ju lite längre tid dock.
Men ifs så brukar både EFV:en och LCD:n på min 7hi inte visa exakt hur bilden blir, speciellt EVF:en har ganska så annorlunda färger än vad det blir när man kollar i LCD:n. Och sen när man tittar på bilden i datorn får man en 3:e version. Rätt dåligt de där egentligen.

Men jag måste hålla med KG om att EVF är bekvämt, bara den hadde varit bättre. Men ja tycker ändå at mf funkar hyffsat när man väl lärt sig, kan ju använda en elektronisk 4x inzoomning för att lättare se vart man lägger skärpan.

ps. blev många "men" å mkt flumm nu....ds.

Senast ändrad:
Da´Russian Stallion skrev:
Men ja tycker ändå at mf funkar hyffsat när man väl lärt sig, kan ju använda en elektronisk 4x inzoomning för att lättare se vart man lägger skärpan.

Tänk dej då 8x inzoomning och en EVF med mycket bättre upplösning än din 7Hi, då börjar det likna nåt va? (A2)

Nope, A1 har bättre och A2 har rejält mycket bättre, det är faktiskt en större fördel med den pjäsen än de 8 megapixlarna. Men jag tycker ändå att det känns som ett för litet kliv att gå från A1 till A2 så jag avvaktar kraftfullt o ser vad som händer härnäst...

Tur att du har en så bra kamera som du har då, bildmässigt vinner du ingenting på att gå upp till A1 och relativt lite på att gå upp till A2. Du får vara stadig på hand eller köra med stativ ;-)

Helt klart, det gäller att utnyttja terrängen som sagt. Bara genom att välja sin bakgrund löser man mycket av "problemet".

Har ju redan Minoltas originalförlängare ACT-100, visserligen bara 1,5 ggr, men det får duga....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar