HDFS) (KGS skrev:
japp, ett litet tag tar det... o digital teknik ger väl aldrig "oändlig" upplösning av vare sej ljud eller bild, men kan säkert leverera fullt tillräcklig för en människas svaga syn...
Vad gäller informationen i sökaren så väljer jag om jag vill se "allt" eller bara bilden jag tänker ta, eller olika delmängder däremellan såklart...
Jag skrev oändlig inom citationstecken efter som att det inte existerar, utan den blir ju, per definition, oändlig när den är så hög att man inte kan se nån skillnad.
Men jag antar att du inte kan välja varje enskild grej i sökaren och att du kan placera densamma var du vill i bilden, eller välja om den ska placeras utanför bild osv?
Detta är ju inget som är särskilt svårt att lösa dock, det är "bara mjukvara" som vi brukar säga på mitt jobb.
Sökaren på DLSR:er idag är ju inte lika stora och fina som de är på de analoga motsvarigheterna. Som Kim skriver så funkar de bra om man använder AF, men blir lite värre med MF, även om det åxå går rätt bra med lite träning (beror på hur stort skärpedjupet är åxå). Ibland kan det bli lite svårt att få en uppfattning om skärpedjupet åxå. Ofta är det kortare än man tror. Detta är åxå lite lättare att se med en större sökare, men här får man lita lite till sin erfarenhet åxå (och nej, jag lyckas inte alltid med att få det som jag hade tänkt).
Kim:
För nybörjare är digitalt öht ett stort hjälpmedel. Jag är inte att betrakta som någon duktig fotograf idag (tycker jag själv iaf), men hade jag plåtat med film hade jag fortfarande tagit de första staplande stegen idag. Nu är jag betydligt mer säker än jag tror att jag hade varit annars, eftersom jag kunnat testa mig fram på ett helt annat sätt.
Hade jag dessutom haft livehistogram (A70 har ju inget histogra alls för övrigt) och liknande är det dock möjligt (det vet man ju inte) att jag inte alls tänkt lika mycket innan jag tryckte av och DET hade varit en stor förlust. Då kommer säkert något att säga att jag hade fått tänka ännu mer om jag fotat med film. Och visst. Kanske är det så men...