Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kortare skärpedjup med digital?

Produkter
(logga in för att koppla)
dumbo skrev:
Det är bara en fix idé KG har att det måste vara en massa extra displayer och funktioner som drar ström för att det ska vara något att ha. ;-)
Japp, det enda som krävs för att kameran ska vara digital är att bilderna lagras digitalt..inget mer.

sagan skrev:
Japp, det enda som krävs för att kameran ska vara digital är att bilderna lagras digitalt..inget mer.

E ju därför du får ha ditt D i 20D... *s* men erkänn att du byter igen när det kommer en modell som har en funktionell EVF o en display som fungerar som på en digitalkamera...

EDIT: förlåt, inte byter, bygger ut samlingen!

Visst kan man fixa till massa saker i PS, men varför ödsla tid på det när det bara är att ratta in rätt bländare och trycka av?

Bilden föreställer en DVD-R-skiva som jag skjutit prick på med luftpistol.

Vad gäller EVF och funktionell så lär det ta rätt länge än innan vi får se något sådant.
Fast jag förstår inte riktigt varför man ska ödsla energi på att ta fram sådana när det redan finns en funtionell lösning.

dumbo skrev:
Vad gäller EVF och funktionell så lär det ta rätt länge än innan vi får se något sådant.
Fast jag förstår inte riktigt varför man ska ödsla energi på att ta fram sådana när det redan finns en funtionell lösning.
Måste ge KG rätt i det fallet dock, EVF har flera fördelar, inte minst så slipper man både (o)ljudet från spegeln och dessutom så slipper man att använda spegeluppfällning för att förhindra vibrationer som kan ge suddiga bilder.

En annan fördel med EVF är att man kan lägga in obegränsat med information och därmed skräddarsy exakt den informationen man själv önskar se i sökaren.

En annan fördel är att man kan se hur exponeringen blir innan bilden är tagen.

Ytterligare en (dock tveksam) fördel är att man kan använda kameran till videoinspelningar.

dumbo skrev:

Varför ska det dröja länge? Folk har trampat runt på månen sen -69...

Vad är det för funktionell lösning som redan finns?

Aha, då förstår jag vad jag ser på bilden... kul bildidé, hoppas du hade backup ;-)

Kim:
Jo, man kan klämma in mer information, som skymmer motivet (eller så får man krympa ihop motivet och lägga informationen utanför). Men visst, om man verkligen ges möjlighet att skräddarsy så är det en fördel.

Hur exponeringen blir ser man ju ganska bra redan innan på dagens DLSR:er åxå, åtminstone har nikons kameror exponeringsmätare och de canonkameror jag testat har åxå haft det så...
Jag är absolut inte någon mästare på ljusmätning eller exponering men träffar ofta tämligen rätt och använder inte histogramet särskilt ofta efter exponeringen heller, det är ändå inte användbar för med en en liten fingervisning då det på de flesta kameror inte talar om fall man brännt ut de enskilda kanalerna.

Men visst kan det vara en fördel att slippa spegeln.

Edit:
KG:
Det är klart jag hade backup. Det var det som var på skivan. ;-)

Den funktionella lösningen heter optisk sökare.

Edit2:
Månen ja, och inte har vi kommit längre heller. Redan då användes bränsleceller, men inte förrän idag börjar det närma sig att man kan hitta dem i "riktiga" produkter.
Jag tror helt enkelt att det tar ett litet tag innan vi har "oändlig" upplösning och uppdateringsfrekvens.

Senast ändrad:
dumbo skrev:
Kim:
Jo, man kan klämma in mer information, som skymmer motivet (eller så får man krympa ihop motivet och lägga informationen utanför). Men visst, om man verkligen ges möjlighet att skräddarsy så är det en fördel.
På Dimage7i kunde man välja på massa varianter på hur informationen i sökaren skulle se ut, så är det nog på alla avancerade modeller.
dumbo skrev:
Hur exponeringen blir ser man ju ganska bra redan innan på dagens DLSR:er åxå, åtminstone har nikons kameror exponeringsmätare och de canonkameror jag testat har åxå haft det så...
Jag är absolut inte någon mästare på ljusmätning eller exponering men träffar ofta tämligen rätt och använder inte histogramet särskilt ofta efter exponeringen heller, det är ändå inte användbar för med en en liten fingervisning då det på de flesta kameror inte talar om fall man brännt ut de enskilda kanalerna.
Jag kan inte påstå att jag har något behov av att se hur exponeringen blir innan jag tar bilden, jag vet hur bilderna blir iaf.

Men för en nybörjare är det garanterat ett stort hjälpmedel.

dumbo skrev:
Jag tror helt enkelt att det tar ett litet tag innan vi har "oändlig" upplösning och uppdateringsfrekvens.

japp, ett litet tag tar det... o digital teknik ger väl aldrig "oändlig" upplösning av vare sej ljud eller bild, men kan säkert leverera fullt tillräcklig för en människas svaga syn...

Vad gäller informationen i sökaren så väljer jag om jag vill se "allt" eller bara bilden jag tänker ta, eller olika delmängder däremellan såklart...

HDFS) (KGS skrev:
japp, ett litet tag tar det... o digital teknik ger väl aldrig "oändlig" upplösning av vare sej ljud eller bild, men kan säkert leverera fullt tillräcklig för en människas svaga syn...
Enligt vad vetenskapen kommit fram till så krävs det 120mp för att ögat inte ska kunna skilja skärm från verklighet...högre upplösning än så blir m.a.o. meningslös så länge man inte vill zooma in.

(120mp som fyller upp synvinkeln alltså).

sagan skrev:
Jag kan inte påstå att jag har något behov av att se hur exponeringen blir innan jag tar bilden, jag vet hur bilderna blir iaf.

Men för en nybörjare är det garanterat ett stort hjälpmedel.

Det där e skitkul... precis så sa man när det kom datorer med GUI. Ett äldre par som drev ett sätteri (ingen minns väl vad ett sånt är idag, men slå upp det) hävdade bestämt att de hade mycket större kontroll över rubriker, brödtext, tabeller o annat m h a koder o kryptiska inställningar än fåniga bilder som visade hur allt verkligen såg ut.

(Samma människor kände sej också mycket hotade av ny teknik, för plötsligt kunde vilken "nybörjare" som helst producera proffsigt layoutad text...)

Det är fullständigt sanslöst att år 2004 skjuta i blindo, baserat på en massa inlärda "koder" när allt kan ses på skärmen direkt. Egentligen borde vi kunna stryka ett streck över alla bländarvärden o tider. Sätt dit + och - för tid o bländare. Är det för mörkt så tryck + och är det för ljust, tryck -, eller förlita dej på automagin ;-)

sagan skrev:
Enligt vad vetenskapen kommit fram till så krävs det 120mp för att ögat inte ska kunna skilja skärm från verklighet

o somliga hävdar att 8 megapixel inte räcker för att skapa en njutbar bild... Troligen klarar vi oss utmärkt med betydligt färre pixlar än så, men det krävs fler än de bästa EVF´erna har idag...

EDIT: o hur nöjda är folket med de små spegelsökarna idag? visserligen är upplösningen rätt oändlig, men är de inte ofta ganska små och mörka?

HDFS) (KGS skrev:
Det där e skitkul... precis så sa man när det kom datorer med GUI. Ett äldre par som drev ett sätteri (ingen minns väl vad ett sånt är idag, men slå upp det) hävdade bestämt att de hade mycket större kontroll över rubriker, brödtext, tabeller o annat m h a koder o kryptiska inställningar än fåniga bilder som visade hur allt verkligen såg ut.

(Samma människor kände sej också mycket hotade av ny teknik, för plötsligt kunde vilken "nybörjare" som helst producera proffsigt layoutad text...)

Det är fullständigt sanslöst att år 2004 skjuta i blindo, baserat på en massa inlärda "koder" när allt kan ses på skärmen direkt. Egentligen borde vi kunna stryka ett streck över alla bländarvärden o tider. Sätt dit + och - för tid o bländare. Är det för mörkt så tryck + och är det för ljust, tryck -, eller förlita dej på automagin ;-)
Tja..men grejen är att jag plåtat med EVF i flera år..innan jag skaffade D-SLR..jag har inte saknat den delen alls.

Så det är inte som om jag inte pratar utifrån erfarenhet om vad jag behöver och inte behöver.

HDFS) (KGS skrev:
o somliga hävdar att 8 megapixel inte räcker för att skapa en njutbar bild...
Jag hävdar att det räcker med 5mp så länge det handlar om 20x30...okej, det blir bättre med fler, men det är lik förbannat god bildkvalitét med 5mp på en 20x30 kopia.

Som jämförelse, bara för att det är bättre fotboll i VM, så betyder det inte att man inte kan njuta lika mycket av en match mellan DIF och AIK på råsunda..

HDFS) (KGS skrev:
EDIT: o hur nöjda är folket med de små spegelsökarna idag? visserligen är upplösningen rätt oändlig, men är de inte ofta ganska små och mörka?
Jag är nöjd med min sökare så länge jag använder AF..den är absolut tillräckligt ljus och det är lätt att se hela ytan även om man har glasögon.

Vill man använda MF så tycker jag inte den duger dock (på 10D).

HDFS) (KGS skrev:

Vad gäller informationen i sökaren så väljer jag om jag vill se "allt" eller bara bilden jag tänker ta, eller olika delmängder däremellan såklart...

Jag skrev oändlig inom citationstecken efter som att det inte existerar, utan den blir ju, per definition, oändlig när den är så hög att man inte kan se nån skillnad.

Men jag antar att du inte kan välja varje enskild grej i sökaren och att du kan placera densamma var du vill i bilden, eller välja om den ska placeras utanför bild osv?
Detta är ju inget som är särskilt svårt att lösa dock, det är "bara mjukvara" som vi brukar säga på mitt jobb.

Sökaren på DLSR:er idag är ju inte lika stora och fina som de är på de analoga motsvarigheterna. Som Kim skriver så funkar de bra om man använder AF, men blir lite värre med MF, även om det åxå går rätt bra med lite träning (beror på hur stort skärpedjupet är åxå). Ibland kan det bli lite svårt att få en uppfattning om skärpedjupet åxå. Ofta är det kortare än man tror. Detta är åxå lite lättare att se med en större sökare, men här får man lita lite till sin erfarenhet åxå (och nej, jag lyckas inte alltid med att få det som jag hade tänkt).

Kim:
För nybörjare är digitalt öht ett stort hjälpmedel. Jag är inte att betrakta som någon duktig fotograf idag (tycker jag själv iaf), men hade jag plåtat med film hade jag fortfarande tagit de första staplande stegen idag. Nu är jag betydligt mer säker än jag tror att jag hade varit annars, eftersom jag kunnat testa mig fram på ett helt annat sätt.
Hade jag dessutom haft livehistogram (A70 har ju inget histogra alls för övrigt) och liknande är det dock möjligt (det vet man ju inte) att jag inte alls tänkt lika mycket innan jag tryckte av och DET hade varit en stor förlust. Då kommer säkert något att säga att jag hade fått tänka ännu mer om jag fotat med film. Och visst. Kanske är det så men...

Nä, Minolta har bestämt VAR informationen ska synas, jag får bestämma om jag vill se den, men det är inte så att sökaren gyttrar igen av information så den blir oanvändbar liksom... Dessutom kan jag välja ett gäng olika "mattskivor" men det kanske ni kan göra på era DSLR´r också?

Jag tyckte att sökaren på den 10D som jag klämde på en gång kändes rätt liten, men den kanske hade känts bättre om jag försett den med en likadan "eye-piece" som jag har på min Minolta. Utan den känns även min sökare onödigt liten.

En annan sak som jag uppskattar med A1 (o D7 o A2 förstås) är att okularet är vinklingsbart. Att varken kunna vinkla okularet eller använda LCD´n som sökare skulle (för mej) kännas som att ramla tillbaka till min Konica TC... funkar det med, men det är inte rätt!

Vad gäller mattskivor så vet jag inte hur det är för tex 10D. På D70 går den, enl. uppgift, enkelt att ta bort, men nikon säljer inga andra som passar i dagsläget (med andra mattskivor hade MF kunnat bli enklare).

Att inte kunna vinkla sökaren är en liten nackdel i en del fall. Det finns ju såklart vinkelsökare till systemkameror om man har behöv av det men...
Fast jag känner sällan behovet måste jag säga. Att använda skärmen som sökare är ingenting som jag saknar alls faktiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar